Kurz – ASISTENT PEDAGOGA (r. 2015) Okruhy otázek Závěrečné zkoušky Asistentů pedagoga: a) Závěrečná práce – metodická práce v rozsahu 30 stran vedená garantem závěrečné práce, b) deník a reflexe praxí, c) závěrečná zkouška: základy pedagogiky (pedagogiky, speciální pedagogiky a sociální pedagogiky), d) závěrečná zkouška: psychologie. Tématické okruhy závěrečné zkoušky asistenta pedagoga Závěrečná zkouška z PEDAGOGIKY, SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY A SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKY 1. Charakteristika výchovy (znaky, smysl, koncepce, představitelé) 2. Pedagogika jako věda, její struktura, členění pedagogických disciplín, vědy pomocné a hraniční. 3. Charakteristika základních pedagogických kategorií: cíl (klasifikace, definování, Bloomova taxonomie, chyby při vymezování, příklady) 4. Charakteristika základních pedagogických kategorií: didaktické prostředky (definice, využití ve výchově, problémy v edukaci, příklady) 5. Charakteristika základních pedagogických kategorií: podmínky výchovy a vzdělávání (vymezení pojmu, klasifikace, problémy v edukaci, příklady) 6. Charakteristika základních pedagogických kategorií: organizační formy výuky (vymezení pojmu, klasifikace, problémy v edukaci, příklady) 7. Charakteristika základních pedagogických kategorií: didaktické principy (vymezení pojmu, klasifikace, problémy v edukaci, příklady) 8. Etická výchova a výchova k hodnotám, problém kázně a svobody ve výchově (koncepce, představitelé, hodnoty) 9. Mravní výchova dětí a mládeže (mravní výchova, mravní vývoj; cíl, obsah, proces mravní výchovy, metody mravní výchovy; prosociálnost, výchova k prosociálnosti) 10. Filosofické a pedagogické myšlenky, pansofické snahy, analýza spisů Jana Amose Komenského. 11. Vliv průmyslové a vědeckotechnické revoluce na sociální poměry ve společnosti. Podstata hnutí nové výchovy a reformní pedagogiky, obecná charakteristika, význam, didaktické principy. Herbartismus. 12. Hlavní směry alternativních škol: pragmatická pedagogika, daltonský plán, waldorfské školy, montessoriovské školy, jenský plán. Představitelé. 13. Kurikulum v mezinárodním pohledu, trendy, problémy, perspektivy vzdělávání. Propojení člověk-výchovná instituce -trh práce-kultura. 14. Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program. Struktura, cíle, vývoj, zhodnocení. Kurz – ASISTENT PEDAGOGA (r. 2015) Okruhy otázek 15. Dítě jako subjekt a objekt edukace, podmíněnost genetická, kulturní, sociální. Problematika sociálního znevýhodnění žáků (příklady a interpretace teorií) 16. Výchova v rodině (styly, problémy, hodnoty, proměny). Výchova k rodičovství, sexuální výchova. Trendy a charakteristika současné postmoderní rodiny. 17. Vymezení speciální pedagogiky I. - logopedie (klasifikace vad), surdopedie (nedoslýchavost, hluchota, ohluchlost, kochleární implantát, kompenzační pomůcky), oftalmopedie (vady refrakce, barvoslepost, šeroslepost, šilhavost, tupozrakost, slabozrakost, slepota, kompenzační pomůcky), somatopedie (vady pohybového aparátu, centrální a periferní obrny, deformace a amputace končetin, chronická onemocnění, epilepsie). 18. Vymezení speciální pedagogiky II. - psychopedie (mentální retardace, demence, sociálně podmíněná mentální retardace, Downův syndrom, systém vzdělávání), etopedie (disociální, asociální, antisociální jednání (zlozvyky, neposlušnost, vzdorovitost, negativismus, lhaní, záškoláctví, toulavost, sebepoškozování; delikvence mladistvých, agresivita, krádeže, loupeže, organizovaný zločin, sexuální úchylky a mravnostní delikty, závislosti), Kombinované vady - postižení dvěma nebo více vadami). 19. Autismus, poruchy autistického spektra, metodika práce s dítětem s PAS, VOKS, TEACCH, strukturované učení, raná péče. 20. Alternativní a augmentativní komunikace 21. Specifické rysy osobnosti postiženého dítěte. Osobnostní vývoj dítěte s handicapem. Socializace postižených dětí. Rodina s handicapovaným dítětem. Spolupráce rodiny a školy. Prevence. Systém speciálně pedagogické péče v ČR. Legislativa. 22. Poruchy učení, rozlišení, metodika práce s dětmi s SPU. 23. Multikulturní výchova. Cíle, problémy, sociálně-edukační kontext, příklady z praxe a jejich řešení. Charakteristika klíčových pojmů: xenofobie, diskriminace, rasismus, migrace, národnostní menšiny, sociálně znevýhodněné skupiny, předsudky v edukačním prostředí. 24. Environmentální a ekologická výchova v edukaci. Teorie trvale udržitelného rozvoje. Projekty, příklady, problémy. Globální problémy lidstva a jejich odraz v kontextu výchovy. Doporučená literatura: CIPRO, M. Galerie světových pedagogů. Praha: M. Cipro, 2002. HORKÁ, H. Výchova pro 21. století. Brno: Paido, 2000. KALHOUS, Z., OBST, O. a kol.. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. MOŽNÝ, I. Česká společnost. Nejdůležitější fakta o kvalitě našeho života. Praha: Portál, 2002. NĚMEC, J. (ed.) Kapitoly ze sociální pedagogiky pro doplňující pedagogické studium. Brno : Paido, 2002. NĚMEC, J. S hrou na cestě za tvořivostí. Brno: Paido, 2004. PALOUŠ, R. K filozofii výchovy. Praha: SPN, 1991. PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2002. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1998. Kurz – ASISTENT PEDAGOGA (r. 2015) Okruhy otázek PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2005. PŘADKA, M. Kapitoly z dějin pedagogiky volného času. Brno: MU, 1999. SKALKOVÁ, J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno, 2004. STŘELEC, S. Studie z teorie a metodiky výchovy. I. a II. Brno: MU, 2004, 2006. SVOBODOVÁ, J., JŮVA, V. jun. Alternativní školy. Brno: Paido, 1996. WALTEROVÁ, E. Kurikulum: Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno: MU, 1994. LECHTA, Viktor. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 435 s. ISBN 978-80-7367-679-7. PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido, 2010, 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0. VALENTA, Milan. Přehled speciální pedagogiky: rámcové kompendium oboru. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 269 s. ISBN 978-80-262-0602-6. VALENTA, Milan a Libuše LUDÍKOVÁ. Školská integrace žáků se zdravotním postižením: (inkluzivní pedagogika pro pedagogy běžných škol). 1. vyd. Ústí nad Labem: EdA, 2012, 435 s. ISBN 978-80-904927-7-6. Kurz – ASISTENT PEDAGOGA (r. 2015) Okruhy otázek ZÁVĚREČNÁ zkouška z PSYCHOLOGIE 1. Předmět psychologie; biologická, sociální a osobní determinovanost psychiky. 2. Základní metody psychologie a cíle psychodiagnostiky žáka. 3. Psychologie osobnosti (definice osobnosti, složky osobnosti, temperament, charakter). 4. Psychologické teorie osobnosti – psychoanalytické a neopsychoanalytické teorie (Freud, Jung, Adler…). 5. Psychologické teorie osobnosti – humanistické pojetí (Maslow, Rogers…). 6. Logoterapie V. E. Frankla. 7. Frustrace, frustrační tolerance, malaadaptace, stres. 8. Vývojové změny v raném dětství a školní zralost (1-6let) 9. Poznávací procesy v dětství a pubertě (6-12let) 10. Prostředí a duševní vývoj (vliv rodiny, školy a mimoškolních aktivit) 11. Vývojové změny kognitivních funkcí v dospívání, vzdělanost a tvořivost. 12. Aspirace, zájmy a profesionální orientace. 13. Charakter, vymezení a typy; vývoj mravního vědomí (Kohlberg). 14. Psychologie učení (vymezení, druhy, teorie, vědomosti, dovednosti, samostudium). 15. Duševní hygiena, příčiny a prevence únavy a přetěžování dětí a dospívajících. 16. Psychologie výchovy (cíle, prostředky, výchova a sebevýchova). 17. Socializace a kultivace (vymezení, cíle, proces a faktory rozvoje). 18. Postoje (vymezení, funkce, způsoby utváření, sociální percepce). 19. Role (pojem, funkce, proces, osvojování, role a osobnost, asertivita). 20. Adaptační potíže, organické poruchy a duševní nemoci (druhy a faktory). 21. Agresivita, šikana, delikvence a toxikománie. Doporučená literatura: ATKINSONOVÁ, R. a kol. Psychologie. Praha: Academia, 1995. ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: UK, 1993. DRAPELA, V. J.: Přehled teorií osobnosti. Praha, Portál, 2003. LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D.: Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1998. ŘEHULKA, E. Úvod do studia psychologie. Brno: Paido, 1995. ŘEZÁČ, J. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998.