CJp207 Didaktika ČJ a lit. výchovy pro ZŠ 2 / Požadavky ke zkoušce — ústní část 1 CJp207 Didaktika ČJ a lit. výchovy pro ZŠ 2 Požadavky ke zkoušce — ústní část 1. Podmínkou nutnou pro účast na ústní zkoušce je předložení portfolia. Portfolio se skládá: a. z vlastní přípravy na seminář + poznámek ze zpětné vazby + ukázka zapracování zpětné vazby do přípravy b. z vytištěných materiálů/příprav kolegů ze semináře + vlastní komentář (zkoušeného studenta) k těmto (již upraveným) přípravám spolustudentů (stačí 10 příprav kolegů) c. komentář = odpověď na dvě otázky i. Co můžu na dané přípravě ocenit a proč? ii. Co bych na dané přípravě změnil(a) a proč? d. dobrovolná část: zpracované odpovědi na státnicové otázky (= týmová práce celé seminární skupiny) 2. Obsahem ústní zkoušky bude diskuse nad portfoliem + zodpovězení jedné otázky ze státnicových témat z didaktiky. Otázku si (stejně jako u státnic) vylosuje student sám. Státnicová témata jsou uvedena níže. V seminární skupině se můžeme domluvit a rozdělit si zpracování odpovědí na dané otázky a sdílení oněch odpovědí. Témata magisterské státní závěrečné zkoušky z didaktiky českého jazyka a slohu Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy od akad. r. 2017/2018 1. Didaktika českého jazyka a slohu, její předmět zkoumání a vztah k ostatním disciplínám. Základní pojmy didaktiky (v návaznosti na pedagogiku). Cíl a úkoly vyučování českému jazyku ve složce jazykové, slohové a komunikační. Návaznost na RVP ZV, témata průřezová, cíl a vytváření kompetencí v jednotlivých obdobích vzdělávání na základní škole. 2. Postavení předmětu český jazyk na základní škole. Osobnost učitele. Didaktické principy — jejich výklad a aplikace hlavních didaktických principů ve vyučování českému jazyku ve složce jazykové, slohové a komunikační v návaznosti na RVP ZV. (Výklad tématu + konkretizace na zvoleném učivu.) 3. Obsah vzdělání v českém jazyce na ZŠ ve složce jazykové v jednotlivých obdobích — viz RVP ZV. Návaznost a rozvíjení učiva gramatického. Pojetí vztahu kategorií rodu a životnosti, rodu a čísla ve výuce českému jazyku na základní škole. 4. Metody, formy a didaktické postupy při vytváření gramatických pojmů, návyků a postojů v jazykovém vyučování. (Shrnující výklad tématu s následnou konkretizací na zvoleném učivu, tématu.) CJp207 Didaktika ČJ a lit. výchovy pro ZŠ 2 / Požadavky ke zkoušce — ústní část 2 5. Úloha fonetiky ve výuce českému jazyku na ZŠ. Problémy s rozlišením jednotek grafické a zvukové stránky jazyka a řeči — metody, formy a didaktické postupy v jazykové výchově. Nejčastější problémy spisovné výslovnosti a jejich řešení ve školské praxi. 6. Morfologické učivo v českém jazyce na ZŠ (konkrétní téma dle volby) — vhodné vyučovací metody, formy a didaktické postupy při rozvíjení jazykové výchovy. 7. Syntax ve výuce českému jazyku na ZŠ, zvl. učivo o modalitě aj. (konkrétní téma dle volby) — možné metody, formy a didaktické postupy. 8. Rozvíjení slovní zásoby na ZŠ — výklad s následnou konkretizací na zvoleném učivu. 9. Příprava na vyučovací hodinu — náležitosti přípravy včetně motivace a zpětné vazby — teoretický výklad a praktická aplikace na jazykovém, popř. slohovém učivu ZŠ (výběr učiva dle volby studenta). 10. Obsah vzdělání v českém jazyce na ZŠ ve složce slohové a komunikativní v jednotlivých obdobích — viz RVP ZV. 11. Formy, vyučovací metody a postupy při rozvoji slohové a komunikační výchovy. (Shrnující výklad tématu s následnou konkretizací na zvoleném učivu.) 12. Sloh produkční a reprodukční, druhy reprodukce. Význam reprodukce v rozvíjení jazykových, slohových a komunikačních dovedností. 13. Jazyková a slohová cvičení a jejich druhy — začlenění do vyučovací hodiny, jejich funkce v jazykové, slohové a komunikační výchově. 14. Rozvíjení mluveného projevu monologického a dialogického. Mluvní cvičení a jejich druhy — cíl mluvních cvičení, příprava k projevu a začlenění do vyučování. Oprava nedostatků při mluvním cvičení. 15. Kreativita ve slohové výchově. Práce s osnovou. Psaní slohových prací. Písemné práce cvičné a kontrolní (event. i školní a domácí) — jejich příprava, volba tématu, motivace, klasifikace písemné práce, oprava učitelem a řešení zpětných vazeb. 16. Všestranné jazykové rozbory a jejich cíl, začlenění do vyučovací hodiny. Hodnocení a klasifikace ve výuce českému jazyku na ZŠ. Základní literatura k didaktice českého jazyka. Didaktika českého jazyka a slohu: ALTMANOVÁ, J. a kol. Čtenářská gramotnost ve výuce: metodická příručka. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2011. ČECHOVÁ, M. Komunikační a slohová výchova. Praha: ISV, 1998 CJp207 Didaktika ČJ a lit. výchovy pro ZŠ 2 / Požadavky ke zkoušce — ústní část 3 ČECHOVÁ, M.; STYBLÍK, V. Čeština a její vyučování. Praha: SPN, 1998. GRECMANOVÁ, H.; URBANOVSKÁ, E. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex, 2007. HAUSER, P.; KNESELOVÁ, H.; KLÍMOVÁ, K.; MARTINEC, I. Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ. Brno: Masarykova univerzita, 2007. KLÍMOVÁ, K.; KOLÁŘOVÁ, I. Čeština zajímavě a komunikativně I. Praha: Grada Publishing, 2013. KLÍMOVÁ, K.; KOLÁŘOVÁ, I. Čeština zajímavě a komunikativně II. Praha: Grada Publishing, 2014. MINÁŘOVÁ, E. Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ. D. 3, Slohové vyučování. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1996. ŠEBESTA, K. Aktivní naslouchání při vyučování. Praha: Portál, 2006. ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. 2., revidované vydání. Praha: Karolinum, 2005. ŠMEJKALOVÁ, M. Čeština a škola. Praha: Karolinum, 2010. WILDOVÁ, Radka a kol. Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje ve škole. Praha: Univerzita Karlova, 2012. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MSMT, 2015. Dostupné z.: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2016.pdf Plus tipy od AV: + ŠTĚPÁNÍK, Stanislav a kol. Vztah jazyka a komunikace v česko-slovensko-polské didaktické reflexi. + HOLT, John. Proč děti neprospívají. (pro mírně pokročilé) + ČAPEK, Robert. Líný učitel 1 a 2. (pro začátečníky) + ČAPEK, Robert. Moderní didaktika. (proletět úvod, listovat metodami, hledat, zkoušet, testovat na lidech, zejm. dětech)