CJp207 jaro 2020 26./27.02.2020 1 26./27.02.2020 CJp207 jaro 2020 Thinking out of the box (Nine dots puzzle) - samotná přítomnost/četba literárního textu ve výuce není dostatečná pro naplnění cílů literární výchovy (i v dějepisu můžu použít ukázku z beletrie o hist. postavě, ale nebudu sledovat literárněvýchovné cíle) - literární výchovu vytvoříme až interpretací, stačí jedna chytrá otázka k textu, nad kterou se mají žáci zamýšlet (a která bere v potaz estetiku textu), a už plníme cíle literárněvýchovné - literární výchova jako součást estetických výchov (ale zároveň se v rámci literární výchovy vyučuje i literatura faktu, příp. populárně-naučná literatura) - obsah předmětu vs. didaktika (didaktický aparát) - v literární výchově jsou i ony otázky k textu součástí obsahu předmětu - v jiných předmětech jsou otázky spíše/převážně součástí didaktického aparátu Vzdálenost mezi tím, co čtou děti samy, a tím, co jim doporučuje škola – prohlubování příkopu? - řešení: nechat žáky, aby si sami vzájemně doporučovali knihy k četbě, děti si samy rozlišily kvalitu od braku Vliv přijímacích zkoušek na požadavky na učivo – zejména u jazykové a slohové složky předmětu (v literární výchově jde zejména o porozumění textu a aplikaci základních pojmů) Individuální četba – čtou/nečtou dnešní děti? - hry na počítači a četba? - knihy na mobilu? - Jiří Trávníček: Čtenáři a internauti. (Češi čtou) - přesto je náš úkol děti rozečíst? (Ty, které nečtou, zjevně ano.) - celkový kulturní rozhled – literární historie – co s tím? (Otázka jednoho z žáků: Co je to Werich?) - pro brněnské a okolní: divadlo Polárka – cesta k některým literárněhistorickým tématům - prekoncepty: jak myslíte, že žil Erben? - co vybrat z literární historie? (to, co bude bavit žactvo? vs. to, co bude bavit mě, vyučujícího? vs. propojit obé?) - mít na zřeteli otázku: k čemu mi to je? - při popularizaci některých literárněhistorických témat lze využít filmové tvorby (krom Brabcova Máchova Máje; Máchův Máj raději číst – vybrané části – s žáky přímo v hodině a komentovat, společně interpretovat; = větší přínos než tento druh filmového zážitku); CJp207 jaro 2020 26./27.02.2020 2 jazyk, literatura, sloh všechny tři oblasti: zacílíme pozornost na text, který má povahu umělecké literatury + je obsažen jazyk (a sloh? mají-li děti za úkol dopsat, jak by mohla pohádka pokračovat?) - pohádkové beletristické vyprávění o pravidlech češtiny (tematizace jazyka v LPDM) Daniela Krolupperová: Proč mluvíme česky (2003) Michal Čunderle: Bubela (2012) (Syrovátka: Zatoulané písmenko (1961) – pro nejmenší) abstr. systém :: konkr. texty jazyk :: literatura : sloh - dělení na jazyk, literaturu a sloh je tradice, kterou je obtížné měnit - nicméně nástrojem ke změně je ŠVP - na souboj s časem uvnitř 45minutové mřížky lze vyzrát vymezením dvouhodinovek v rozvrhu úskalí propojení jazyka, literatury a slohu (návrhy možných řešení) - literární/slohová tvorba bez pravopisu – bez omezení = přínos pro kvalitu tvůrčího procesu1 - děti jsou na dělení J, L, S zvyklé (ty, které ještě nechodí do školy, na to zvyklé nejsou ;-)) - čas – obava: stihneme všechno? (uklidnění: nestihneme :-) - učitel je součástí soukolí (nejsem-li v prostředí, které se mnou souzní, jdu jinam, hledám jinde) - vedoucí předmětové komise (stanu se vedoucím předmětové komise) - ŠVP (změním ŠVP) Který výstup je pro vás nejdůležitější a proč? V jedné seminární skupině se nápadně často opakoval výstup: 9-3-01. Náhoda? 1 Lze vyřešit dobrým načasováním. Pravopis povolat do služby až v momentě, kdy je tvůrčí proces prohlášen za hotový.