Dějiny dějepisectví I Úvodem: Cílem našeho společného kursu je vysvětlit základní přehled dějin světového s českého dějepisectví od osvícenství až po současnost. Chci, aby po absolvování tohoto cyklu jste byli schopni vysvětlit základní vývoj dějin světového a českého dějepisectví od osvícenství až po současnost. Předmět bude ukončen zkouškou, kterou bude absolvovat na základě odpovědí (pravděpodobně ústní formou- bude ještě upřesněno s ohledem na aktuální situaci) na otázky, které vám budu klást v rámci těchto podkladů. V každém z těchto synopsí naleznete i kontrolní otázky. V každém vám budu uvádět i literaturu k tématu. Z obecné literatury doporučuji k celému našemu předmětu: · VANSINA, J.: Oral Traditionas History. Madison 1985. · GEIL, P.: From Ranke to Toynbee. Northampton 1952 · KUTNAR, František a Jaroslav MAREK. Přehledné dějiny českého a slovenského dějepisectví :od počátků národní kultury až do sklonku třicátých let 20. století. 2. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Lidové noviny, 1997. 1065 s. ISBN 80-7106-252-9. · IGGERS, Georg G. Dějepisectví ve 20. století. Praha: Lidové noviny, 2002. 178 s. ISBN 80-7106-504-8. · MAREK, Jaroslav. O historismu a dějepisectví. Vyd. 1. Praha: Academia, 1992. 254 s. ISBN 8020002847. · BLACKLEDGE, P.: Reflections on the Marxist theory of History. Manchester - New York 2006. · MAREK, Jaroslav. Jaroslav Goll. 1991. 274 s. · ŠTAIF, Jiří. Historici, dějiny a společnost :historiografie v českých zemích od Palackého a jeho předchůdců po Gollovu školu, 1790-1900. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 1997. s. 211-392. ISBN 80-85899-29-9. Celé téma je rozděleno do pěti základních celků: · 1. Osvícenské dějepisectví · 2. Dějepisectví první poloviny 19. století, romantismus · 3. Dějepisectví 2. poloviny 19. století, pozitivismus · 4. Dějepisectví v letech 1890-1914 · 5. Dějepisectví 1. poloviny 20. století, škola Annales · 5. Dějepisectví 2. poloviny 20. století, postmoderna Naše dnešní téma je osvícenské dějepisectví. Osvícenecká historiografie představuje zásadní předěl v historiografii i ve vývoji celé společnosti. Pro tuto historiografii je charakteristickým rysem kriticismus. Srovnáme-li křesťanskou historiografii doby středověku stejně jako barokní historiografii - tak zde dochází k výraznému posunu. Je zde patrný vliv encyklopedistů. Důraz na ratio- ztělesnění rozumu- víra v rozum- kritický náhled na svět- odmítající autority (primárně světské) a tradici-spoléhání se na argumenty opřené o skutečnost empiricky postižitelnou a na zásady autonomního racionálního myšlení. Racionalismus, empirismus a kriticismus ovlivňoval veškeré tehdejší badání včetně historiografie. Náboženské dogma ztrácí svoji určující a klíčovou roli při řešení vztahu člověka k světu a k dějinám. Dějiny se stávají napříště jen lidským nikoliv Božím dílem. Pomineme-li díla G. B. Vico (1668-1744) a P. Bayleho (1647-1706) pak se v rámci evropské historiografie musíme soustředit na tvorbu francouzských ale i německých a anglických osvícenců. Z francouzských se jedná především o tvorbu Montesquieu (1689–1755) a Voltaire (1694–1778). Oba byli autoři synteticky náročných koncepcí společnosti a historie. U prvního z nich bylo klíčový jeho výklad dějin jako pomocníka pro praxi politika a státníka. Stát a společenské zřízení vykládá jako skutečnosti vytvořené působením reálných faktorů (psychologických, etnických, geografických atd.) Voltaire pak ve svých dílech vznášel základní požadavek, aby dějiny byly napříště dějinami filozofickými a dějinami kultury. Ne jen soupisem vojenských politických úspěchů. Na jejich tvorbu pak navazovali další jako byl J. J. Rousseau (1712–1778) či Condorceta (1743- 1794). Jejich tvorba pak ovlivnila celou francouzskou společnost na cestě k revoluci 1789 a svržení panovníka. Z anglických osvícenských historiků připomeňme alespoň Davida Hume (1711–1772) a jeho dílo History of Great Britain. Či také u Edvarda Gibbona (1737–1794) a jeho dílo History of Decline and Fall of the Roman Empire. U anglických historiků této doby můžeme nalézt snahu o propojení protestanství, národních dějin a ideály pokroku. A neposlední řadě zájem o pád římské říše v případě Gibbona můžeme interpretovat jako uvědomění si situace, která vyvolává jistou analogii s tématem probíraného. Tehdejší společnost si uvědomovala, že žije na přelomu epoch a proto ten obrovský zájem o témata jako byl pád římské říše. Obdobné díla a postavy naleznete i v Německu (Mosheim) či v Rusku (Tatiščev). Situace v českých zemích byla taková, že naše historiografie vědomě navazovala na francouzské a německé vlivy či případně vlivy z dalších zemí. V případě české společnosti byl tento problém komplikován v tom slova smyslu, jak má být napříště definováno češství- příslušnost k českému území či k českému národu? To byl obrovským problém, který vyvolával mnohé diskuze. Střet češství a němectví se tu začínal výrazně projevovat. Dějiny v podání českých osvícenských historiografů plní odlišnou roli než tomu bylo u soudobých francouzských či dalších historiků z dalších evropských zemích. Historiografie v českých zemích plni především roli obrany českého národa před poněmčováním. V prostředí vznikajícího novodobého politického hnutí národního nemůže věda a tím i historiografie stát stranou společenského dění a v něm se také „jistá zdánlivá ahistoričnost osvícenského myšlení“ zcela vytrací. Historismus jako způsob nazírání na veškerou skutečnost a jako argumentace národního hnutí se pevně vkliňuje do myšlenkového světa tehdejší společnosti. Dějiny- České dějiny se stávají napříště průkazem kulturní výše národa i jeho vyspělého státního života a právním nárokem na jeho samostatnou existenci a myšlenkovou svébytnost. České dějepisectví této doby ve svých teoretických základech sleduje evropskou historiografii se značným zpožděním a obsahovým zjednodušením ale i v českém případě můžeme říci že: „České dějiny nejsou již Gesta Dei per Bohemos, ale Gesta Bohemorum“. Zajímáme-li se o tuto dobu, musíme sledovat jak činnost některých časopisů, ale i učených společností (Soukromá společnost nauk 1774 nebo německy vycházející časopis Abhandlungen od 1775), které pokládají základ moderní osvícenské badatelské činnosti i v rámci historie. Josef Dobrovský jedna z klíčových postav té doby k problematice bádání a tvorby historických děl řekl dva slavné výroky: 1/ Nepronásleduji osoby, ale omyly, nechci odsuzovat ale prospět 2/ Důkazy osvědčené důkazy žádám ne možnosti; důkazy nikoliv deklamace Těmito zásadami se pak řídil ve své tvorbě. Jinak z historiografů té doby si připomeňme alespoň tvorbu těchto osobností: I/ Magnoalda Ziegelbauera (1689–1750) a J. B Pitra (1708–1764)- předchůdci osvícenců- vydávání edicí II/ Gelasius Dobner (1719–1790)- autor šestidílného díla Monumenta historica Bohemiae nusquam antehac edita- kritická edice starých českých pramenů Dobner se rovněž proslavil kritikou Václava Hájka z Libočan III/ Mikuláš Adaukt Voigt (1733-1787) –žák Dobnera a zakladatel české kritické numismatiky. Jeho jméno naleznete též na historické budově Národního muzea v Praze. Autor: · Effigies virorum eruditorum atque antificum Bohemiae et Moraviae (Praha, 1773–1775, 2 svazky, vydáno též něm. Abbildungen böhmischer und mährischer Gelehrten und Künstler, 4 díly, 1773–1782) · Acta litteraria Bohemiae et Moraviae (Praha, 1774–1783, 2 díly) IV/ František Martin Pelcl (1734–1801) Autor řady děl se zaměřením na staré české dějiny např. Kurzgefasste Geschichte der Böhmen (1774) nebo monografie o Karlu IV a Václavu IV (Kaiser Karl IV 1780 a Lebensgeschichte des röhmischen und böhmischen Königs Wenzeslaus 1788) V/ Josef Dobrovský (1753–1829) Autor mluvnice českého jazyka, česko-německého slovníku, řady edic a mimo jiné i Geschichte der Böhmischen Sprache und ältern Literatur. Ganz umgearbeitete Ausgabe. Prag: Gottlieb Haase, 1818. Dokument ke shlédnutí. Dostupný na: https://www.youtube.com/watch?v=jA19zlr7V-g K jeho osobě blíže viz např.: 1/ Milan Machovec: Josef Dobrovský: (studie s ukázkami z díla). 2. vyd. Praha: Akropolis, 2004. Doporučená literatura k tématu: · KUTNAR, František a Jaroslav MAREK. Přehledné dějiny českého a slovenského dějepisectví :od počátků národní kultury až do sklonku třicátých let 20. století. 2. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Lidové noviny, 1997. 1065 s. ISBN 80-7106-252-9, s. 131–174 Kontrolní otázky: 1/ Kdo byli předchůdci evropského osvícenské dějepisectví? 2/ Francouzské osvícenské dějepisectví. Jaké byly výrazné postavy tohoto proudu? 3/ České osvícenské dějepisectví. Jmenujte hlavní postavy a díla spojená s jejich tvorbou? 4/ Josef Dobrovský život a dílo? Kontrolní otázka na zamyšlenou 1/ Jaké je místo člověka v dějinách podle osvícenců?