FJ3034 Výuka jazykových prostředků ve francouzštině Rozsah 0/1/0, kombinované studium 4 hod. konzultací, 2 kredity, ukončení: zápočet Rozvrh v roce 2020 27. února, 5. března, 12. března, 16. dubna, 30. dubna a 7. května Anotace a cíle Předmět navazuje na kapitoly probírané v didaktice, zejména na výuku jazykových prostředků (gramatika, slovní zásoba, výslovnost, pravopis). Zde se daná problematika dále rozvíjí prostřednictvím různých aktivit, při nichž si studenti procvičí, jak je použít v praxi. Hlavní linií předmětu, od které se odvíjí program kurzu, je vypracování různých typů cvičení, které studenti vyzkoušejí během své učitelské praxe. Sylabus semináře: aktivity na procvičování slovní zásoby, gramatiky, výslovnosti a pravopisu Výstupy Na konci tohoto kurzu studenti dokáží sestavit různé typy cvičení a aktivit na jednotlivé jazykové prostředky (gramatika, slovní zásoba, výslovnost, pravopis), demonstrovat své dovednosti v metodických listech, aplikovat své poznatky a dovednosti v praxi. Výukové metody Seminář, diskuse, prezentace Požadavky k průběhu a ukončení předmětu v prezenční formě studia Aktivní účast (70%) a dva metodické listy ve francouzském jazyce na různé aktivity spojené s využitím jazykových prostředků ve výuce francouzského jazyka na základní škole. Metodické listy budou zaslány v jednom dokumentu (Fiche pédagogique 1 a Fiche pédagogique 2) na adresu kylouskova@ped.muni.cz. Jeden bude ve wordu (VJP_Prijmeni.docx) a druhý v pdf (VJP_Prijmeni.pdf). Informace ke kombinované formě studia Studentům kombinovaného studia se doporučuje zúčastnit alespoň tří seminářů. Jinak pracují samostatně na základě doporučené literatury a pokynů vyučujícího ve studijních oporách. Kontrola probíhá na základě vypracovaných písemných úkolů v průběhu semestru. Na závěr studenti zpracují tři metodické listy ve francouzském jazyce na různé aktivity spojené s využitím jazykových prostředků ve výuce francouzského jazyka na základní škole podle výše uvedeného vzoru. Pokud se aktivně zúčastní většiny seminářů, vypracují pouze jeden metodický list. Literatura Abry, D., & Chalaron, M.-L. (2014). La nouvelle grammaire des premiers temps A1-A2. Grenoble: PUG. Bogaards, P. (2003). Le vocabulaire dans l’apprentissage des langues étrangères. Paris: Didier. Dubrava, J.-P. (2005). SOS orthographe. Paris: Ellipses. Desmons, F., Ferchaud, F., Godin, D., & Guerrieri, C. (2008). Enseigner le FLE (français langue étrangère) : Pratiques de classe. Paris: Belin. Léon, M. (2003). Exercices systématiques de prononciation française. Paris: Hachette. Tagliante, C. (2006). La classe de langue. Paris: CLE International. Vyučovací jazyk Francouzština a čeština