BAROKNÍ LODĚ – kvíz (A) A1-A7 klávesový nástroj, předchůdce klavíru, oproti němu má opačné barvy kláves (černá-bílá) A6-E6 autor období renesance, který psal madrigaly a působil v Mnichově B2-B6 španělské slovo „barocco“ znamená................ C8-C12 významný představitel českého baroka, autor sbírky Loutna česká D3-D8 zpěv ptáků ve Čtveru ročních dob napodobuje nástroj zvaný..................... D11-I11 autor oratoria Mesiáš D14-J14 město, kde v chrámě sv. Marka působil A. Vivaldi E5-E11 doplň název skladby: ….................... a fuga d moll D15-H15 emoce byla v baroku označována jako....................... E1-E4 vícehlas, kde je první hlas hlavní, se označuje jako -------fonie F5-F8 značka pro tón G5-G9 opera vznikla ze snahy obnovit antické …............ (pozpátku) BAROKNÍ LODĚ – kvíz (B) A8-A10 nejhlubší mužský hlas (pozpátku) A10-C10 autor skladeb Braniborské koncerty, Matoušovy pašije B14-E14 barokní umění (pracující s kontrastem) často dává do protikladu peklo a …........... B9-B15 hudební forma fugy se hraje nejčastěji na ….................... B9-H9 skladatel, který působil v chrámě sv. Marka ve Florencii B5-G5 strunný nástroj, předchůdce kytary, hráli na něj např. trubadúři C2-C6 antický hudební nástroj podobný dnešní zobcové flétně D11-D15 na řece Temži se hrála skladba Vodní …........... D2-L2 vícehlas, kde jsou všechny hlasy rovnocenné F9-F14 město, kde zazněla skladba Hudba k ohňostroji G11-G15 hráč na lidový hudební nástroj používaný zvláště v jižních Čechách E10-E14 ve suitě se vyskytují ................ v ustáleném pořadí Mé lodě Lodě protihráče 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 A B C D E F G H I J K L 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 A B C D E F G H I J K L Pravidla hry: 1. Hráči si zakreslí do své tabulky své lodě (= zapíší správné odpovědi z kvízu). Tabulku protihráčům neukazují. Hráč A se zeptá na určité místo hrací plochy hráče B (např. G1). Pokud protihráč má na poli G1 umístěnou loď, sdělí písmeno, které se na tomto poli nachází a položí otázku (např. „na G1 je písmeno L – Jak se nazývá starověký strunný nástroj, který se držel v ruce a hrálo se na něj drnkáním?“) 2. Pokud hráč A odpověď zná, zapíše si ji do hracího pole (např. lyra). Pokud ne, zapíše si pouze písmeno (v tomto případě „l“). 3. Na tahu je hráč B. 4. Vítězí ten, který jako první potopí všechny lodě protivníka. Pozn.: pokud protivník uhádne a tedy „potopí“ mou loď – škrtnu si ji ve svém plánku. Jen tak budu vědět, kolik lodí mám ještě nepotopených. Správné odpovědi pro učitele: A: cembalo, Lasso, perla, Michna, housle, Handel, Florencie, Tocatta, afekt, polyfonie, nota, drama (amard) B: bas (sab), Bach, nebe, varhany, Vivaldi, loutna, aulos, hudba, polyfonie, Londýn, dudák, tance