Komentář k zaslaným příkladům V přiložených souborech jsou uvedeny vzorové příklady vypracovaného doprovodu k zadané melodii opatřené „kytarovými značkami“. Doprovod je v obou případech vypracován ve dvou variantách – „položené akordy“ na druhém řádku, „přiznávkový doprovod“ na řádku třetím. Stylizace přiznávkového doprovodu: Ve 2/4 metru rozložíme napsaný akord z druhého řádku 1. na basový tón = nejnižší tón akordu na první dobu v délce 1/4 2. na přiznávku = zbývající tóny souzvuku na druhou dobu v délce 1/4 (dohromady tedy 2/4) Ve 3/4 metru rozložíme napsaný akord z druhého řádku 1. na basový tón = nejnižší tón akordu na první dobu v délce 1/4 2. na přiznávku = zbývající tóny souzvuku na druhou a třetí dobu v délce vždy ¼ (dohromady tedy 3/4) Pokud se v taktu objeví více akordů než jeden, řeší se situace následujícím způsobem. Ve 2/4 taktu je doprovod shodný s doprovodem na „položené akordy“[1], ve 3/4 metru jsou tyto možnosti: 1. Tři akordy v taktu = doprovod shodný s položenými akordy[2] 2. Změna akordu na druhou dobu taktu = 1. doba akord, 2. doba bas, 3. doba přiznávka[3] 3. Změna akordu na třetí dobu taktu = 1. doba bas, 2. doba přiznávka, 3. doba akord[4] Harmonické vztahy: Dominantní čtyřzvuk stojí běžně na 5. stupni stupnice, najdeme-li takto „velký“, tedy tvrdě malý, septakord na jiném stupni, bude v případě lidových písní vždy dominantou pouze k následujícímu akordu. Bude tedy stát o č. 5 výš a bude tvrdě malý, jako každý jiný dominantní čtyřzvuk. Funkční označení je (D7). 1. 2/4, takt č. 3, tvrdě malý čtyřzvuk d-fis-(a)-c je dominantou v G-dur (akord G-dur také následuje) 2. 3/4, takt č. 7, tvrdě malý čtyřzvuk e-gis-(h)-d jen dominantou v a moll (akord a-moll také následuje) Úkol: Přepište obě cvičení do všech durových tónin do ří křížků a tří béček, tedy do G, D, A, F, B, Es. Splnění tohoto úkolu je novou podmínkou k zápočtu (vedle absolvování testu)! Vyplývá to z dlouhodobějšího výpadku přímé výuky. ________________________________ [1] Takt č. 6 [2] Takt č. 6 [3] Takt č. 8 [4] Takt č. 2 a 4