MOTIVACE, SOUTĚŽ A HODNOCENÍ V PEDAGOGICKÉ KOMUNIKACI Interaktivní prezentace pro druhý seminář, 16.3. 2020 Pedagogická komunikace, Katedra primární pedagogiky PdF MU Martin Hofman Tento obrázek je ilustrační pro naše téma, do školy ještě nejdete :) DE/MOTIVACE ZNÁTETEN POCIT?? DEMOTIVACE ZKUSTE NAJÍT OBRÁZEK NEBO FOTKU, KTERÝTO PROVÁS VYJADŘUJE… NEBO SI ZKUSTE UDĚLAT MENTÁLNÍ MAPU… NEBO SI POLOŽTE OTÁZKU PROČTO MÁM DĚLAT? EVOKAČNÍ OTÁZKY Jak rozumím vnitřní a vnější motivaci? Opravdu je hlouběji chápu? Jak sám sebe motivuji? Pozitivně? Negativně? Co si říkám? Je v našem školství vnější a vnitřní komunikace v rovnováze? Věří naše škola ve vnitřní motivaci? (Aktuální příklad: včera v noci se na tiskové konferenci ptali novináři ministra vnitra, jak bude policie zákaz volného pohybu "kontrolovat a sankcionovat”. Vnímáte ten předpoklad vnější represe - tedy negativní motivace? Ministr odpověděl směrem ke smyslu toho zákazu, aby to lidi dodržovali, protože to má smysl, aby se s tím ztotožnili. Dodržujeme něco bez kontroly a represe? :) OTÁZKY A ÚVAHY . Zamyslete se prosím, do jaké míry nás škola učí, abychom něco sami udělali - našli vnitřní motiv - protože nám to dává smysl? Nebo nakolik jsme učení něco udělat,“protože se musí”, i když tam smysl nevidíme… tak se to alespon kontroluje a sankcionuje... Zkuste najít příklady takových interakcí a komunikace ve škole. A CO DÚ A MOTIVACE? :) https://www.duhovkaskola.cz/o-skole/reditelske-okenko/ Dává vám to smysl? :) SOUTĚĚĚĚŽŽŽŽŽ Souhlasíte? Hrajete si tak? :) soutěžení je oblíbenou a často užívanou motivační strategií, ale nejen tím, je v ní skrytá i filozofie vztahů, ale o tom později… Jaké je pro vás soutěžit? Jaké pocity máte, když vyhráváte? Jaké se cítíte, když prohrajete? Jak se cítíte, když prohráváte znovu a znovu? Motivuje vás to? Co se z tohoto obrázku můžeme naučit? Šel by použít při práci s dětmi? Jaké otázky byste pro ně nachystali? Slyšeli jste o win - win filozofii ve vyučování? Vytvořit a udržet dlouhodobé dobré vztahy lze pouze v modelu winwin, kde se obě strany cítí být vítězem. Klíčovým rysem je mentalita hojnosti, ve které je dostatek pro všechny (opak je Mentalitě nedostatku). Plyne z hlubokého vnitřního pocitu vlastní hodnoty a bezpečí. Pokud je ve vztahu pocit důvěry a emocionální bilance je příjemná, je mnohem větší pravděpodobnost a chuť úspěšné a produktivní spolupráce. Negativní, konfrontační strategie se zaměřují na rozdíly v osobnosti nebo prosazení sebe. Pozitivní, kooperativní energie se zaměřuje na pochopení druhých, vztahy a řešení problémů. Posouvají model spolupráce od vertikálního (nadřízený-podřízený) k horizontálnímu (partnerství/spoluhra). Inspirováno dle: https://cs.wikipedia.org/wiki/Win-win Ukázka praxe Pojďme se nyní podívat do školní třídy na rozličné a zároveň běžné situace a zhodnotíme je pod tímto úhlem pohledu. 1. Učitel zadá test z poslední látky. Hodnotí ho klasicky: deset a devět bodů jednička, osm a sedm bodů dvojka, šest a pět bodů trojka, čtyři a tři čtyřka, méně za pět. Třída napsala test s rozdílným úspěchem. Jak vypadá skóre? win – jedničkáři (několik žáků ve třídě); lose – trojkaři, ale zejména čtyřkaři a pětkaři („prohrávajících“ žáků je celkem často více než těch „vyhrávajících“); lose – učitel, který dosáhl edukačního úspěchu jen u málo početné elity třídy. 2. Učitel orientačně zkouší. Rozdává malé jedničky těm, kdo vědí, a malé černé body těm, kdo nevědí. Jak vypadá skóre? win – ti, co dostali otázku, na níž věděli odpověď (několik žáků ve třídě); lose – ti, co dostali otázku, na kterou nevěděli odpověď (několik žáků ve třídě); lose – učitel, který vytvořil situaci, kdy o úspěchu rozhoduje náhoda (zda vím, nebo nevím právě položenou otázku, přičemž otázky nejsou stejně obtížné). 3. Učitel chce žáky „něco naučit“, a tak jim přednáší látku výkladem. Jak vypadá skóre? lose – třída maří svůj čas, nepracuje a většinou se masivně nudí a otravuje; lose – učitel, který jako jediný „pracuje“ a zápolí se stále se zvyšující nechutí žáků. 4. Žák si místo toho, aby podle pokynu učitele vypracoval cvičení v učebnici, hraje se svým mobilem. Když ho učitel napomíná, drze mu odpovídá. Jak vypadá skóre? lose – třída, která zastavila svou práci a se zájmem souboji přihlíží, tedy nepracuje; lose – učitel, jemuž se zastavila práce ve vyučovací hodině a zbytečně ztrácí nervy ukázňováním žáka, atmosféra ve třídě je jako v pekle; win – drzý žák, který získal pozornost třídy, svou drzostí boduje a zvyšuje si svůj status ve třídě. Tímto způsobem bychom mohli pokračovat. Ale jde to i správně! Například takto: 5. Učitel zadá zábavnou aktivitu, která žáky zaujme. Zatímco pracují, obchází třídu a posiluje dobrou práci pochvalou. Když žáci prezentují výsledky své činnosti, nehodnotí je výkonově, ale procesně – takže každý, kdo pracoval, jak nejlépe uměl, a splnil úkoly podle svých možností, dostane jedničku. Jak vypadá skóre nyní? win – všichni žáci, protože je baví pracovat, a nyní si odnášejí odměnu – nejen zábavnou činnost samotnou, ale i jedničku jako legitimizaci splnění úkolu (který ovšem každý splnil na své úrovni); win – líný učitel, kterému pracovala třída přesně, jak chtěl, a splnila jeho zadání (s diferencovanou obtížností, tedy takové, aby jej mohli splnit všichni žáci). Líný učitel není dozorcem v táboře nucených prací, žáci mají pracovat zcela dobrovolně a svobodně. Motivuje je zábavnost a zajímavost výuky, hravé a simulační metody, dobrá atmosféra při práci. Dobrovolnou a svobodnou edukaci podporuje například ono zadávání zábavných aktivit, do nichž se zapojí celá třída. Žáci se přitom vzdělávají, ale aktivita je baví - necítí se spoutáni a k něčemu nuceni. Mohou využívat svých schopností a nechat vyniknout, v čem jsou dobří. Pokud budeme směřovat pokaždé k dosažení situace win-win, bude se učit dobře nejen žákům, ale i nám - a s minimální námahou. Ukázka pochází z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně. Jejím autorem je Robert Čapek. Najdete chuť tomu porozumět? :) EXISTUJE ZDRAVÁ SOUTĚŽ? Dovednost unést - zvládnout výhru a prohru. co znamená umět vyhrávat? Co znamená umět prohrávat? “Výhra” i “prohra” jsou příležitost k učení. Co si z toho mohu odnést? Co jsem se z výhry/prohry o sobě, o druhých, o čemkoliv naučil? Co bych příště udělal líp, abych “vyhrál”? Co jsme dělali dobře, že jsme “vyhráli”? “Výhra” i “prohra” se střídá. Tedy učitel je schopen zajistit, že nedochází k situaci, kdy stále stejní žáci vyhrávají a jiní stále prohrávají.To deformuje sebe-vědomí, ničí dobré vztahy, zabíjí motivaci. Dodnota “výhry” je relativizována. Tedy nejde mi o to vyhrát, ale zahrát si. Cítím radost, ze hry, ze spolupráce, která mě naplňuje. VIDEO PRO ODLEHČENÍ A INSPIRACI https://www.youtube.com/watch?v=q3hFPLUzRn0 REFLEXE :) Dostali jste se až do konce? Co vás zaujalo? Co byla nuda? Co jste se dozvěděli nového? Co jste zjistili o sobě? Jaké úvahy vás napadly? Co bylo inspirativní? Co byste chtěli jako učitel používat? Co byste přidali, změnili? Co vidíte jinak? S čím nesouhlasíte? Našli jste sami něco dalšího zajímavého? Jaká pro vás byla tato prezentace? Jakoukoliv z těchto otázek uvítám ve vašem reflektivním deníku, ale i ve svém mailu :) MĚJTE SE HEZKY A DRŽTE SE!! TĚŠÍM SE NAVIDĚNOU OSOBNĚ :)