& TABU V KOMUNIKACI S M Y S L TA B U • TÉMATA přinášející úzkost a pocity, které je výzva contaimovat emoční kulturní vzorce: “neplač…” • POPÍRÁNÍ JAKO FUNKČNÍ OBRANA: delěj, že to není • ODMÍTNUTÍ jako řešení • ILUZE kontroly • FUNKCE tabuizace v kultuře a společnosti S M Y S L TA B U • TÉMATA přinášející úzkost a pocity, které je výzva contaimovat emoční kulturní vzorce: “neplač…” • POPÍRÁNÍ JAKO FUNKČNÍ OBRANA: “delěj, že to není” • ODMÍTNUTÍ jako řešení • ILUZE kontroly • FUNKCE tabuizace v kultuře a společnosti S M Y S L TA B U • TÉMATA přinášející úzkost a pocity, které je výzva contaimovat emoční kulturní vzorce: “neplač…” • POPÍRÁNÍ JAKO FUNKČNÍ OBRANA: “delěj, že to není” • ODMÍTNUTÍ jako řešení • ILUZE kontroly • FUNKCE tabuizace v kultuře a společnosti S M Y S L TA B U • TÉMATA přinášející úzkost a pocity, které je výzva contaimovat emoční kulturní vzorce: “neplač…” • POPÍRÁNÍ JAKO FUNKČNÍ OBRANA: “delěj, že to není” • ODMÍTNUTÍ jako řešení • ILUZE kontroly • FUNKCE tabuizace v kultuře a společnosti S M Y S L TA B U • TÉMATA přinášející úzkost a pocity, které je výzva contaimovat emoční kulturní vzorce: “neplač…” • POPÍRÁNÍ JAKO FUNKČNÍ OBRANA: “delěj, že to není” • ODMÍTNUTÍ jako řešení • ILUZE kontroly • FUNKCE tabuizace v kultuře a společnosti T Y P Y TA B U smrt sexualita menstruace spiritualita … C O Ř Í K A J Í Ú Č E B N I C E ? : ) Kdy začíná život? Kdy končí? S E X U A L I TA V E Š KO L E “Sexuální výchova rezonovala ve vzdělávání několikrát. Už v roce 1995 se církev proti výuce sexuální výchovy bouřila a v tuzemských kostelích se předčítalo stanovisko biskupů k zavedení choulostivého tématu do škol. Církev měla tehdy jiný názor než ministerstvo. V té době byl ministrem školství křesťanský politik Ivan Pilip. Jeho předchůdce byl katolický kněz Petr Piťha, kterému si nikdo nedovolil nápad o výuce sexuální výchovy ani předložit. Například ve Švédsku funguje sexuální výchova jako povinný školní předmět už od roku 1945 a děti soutěží v nafukování kondomů už ve školce. V českých školách je doporučení ministerstva platné od roku 2010, kde ji chce resort pojímat komplexně a v souvislostech, tedy nejen biologicky, ale i sociálně.” Normální Divný JinýOriginální Normální Divný JinýOriginální Co je to? A k čemu to je paní učitelko? Jak se nám o tom mluví? Co u toho cítíme? S E X U Á L N Í V Ý C H O VA Jak se učíme o sexu…? Biologizující, technicistní jazyk. Skutečné propojení a přijetí? Jaké kvality má mít komunikace na 1.st o sexu? Jaké kvality má učitel rozhostit v atmosféře skupiny? Otázky dětí a učitele: co je sex, k čemu je, co je láska, jak jsou spojené… S E X U Á L N Í V Ý C H O VA Jak se učíme o sexu…? Biologizující, technicistní jazyk. Skutečné propojení a přijetí? Jaké kvality má mít komunikace na 1.st o sexu? Jaké kvality má učitel rozhostit v atmosféře skupiny? Otázky dětí a učitele: co je sex, k čemu je, co je láska, jak jsou spojené… S E X U Á L N Í V Ý C H O VA Jak se učíme o sexu…? Biologizující, technicistní jazyk. Skutečné propojení a přijetí? Jaké kvality má mít komunikace na 1.st o sexu? Jaké kvality má učitel rozhostit v atmosféře skupiny? Otázky dětí a učitele: co je sex, k čemu je, co je láska, jak jsou spojené… a co je porno?? S M R T Odmítání, panika, konzum vs. Smrt je rádce “Kultura, která vytěsní smrt se stává povrchní…” Jak dítě vidí smrt? Co se o smrti učí? Jak učitel toto téma může vnést? Krizové situace S M R T Odmítání, panika, konzum vs. Smrt je rádce “Kultura, která vytěsní smrt se stává povrchní…” Jak dítě vidí smrt? Co se o smrti učí? Co kurikulum? Jak učitel toto téma může vnést? Krizové situace S M R T Odmítání, panika, konzum vs. Smrt je rádce “Kultura, která vytěsní smrt se stává povrchní…” Jak dítě vidí smrt? Co se o smrti učí? Co kurikulum? Jak učitel toto téma může vnést? Krizové situace S M R T Odmítání, panika, konzum vs. Smrt je rádce “Kultura, která vytěsní smrt se stává povrchní…” Jak dítě vidí smrt? Co se o smrti učí? Co kurikulum? Jak učitel toto téma může vnést? Krizové situace M O J E S M R T. C Z M O J E S M R T. C Z M O J E S M R T. C Z K E KO Ř E N Ů M L E S V Z P O M Í N E K U M I R A N I . C Z U M I R A N I . C Z U M I R A N I . C Z S P I R I T U A L I TA Bio - psycho - sociální - spirituální Vykořenění a jednota Co znamená spiritualita? transcendentální prožitky mystické prožitky posvátné Smysl života Co mi dává smysl bytí? Co mě naplňuje /seberealizuje? Patří to do školy?? S P I R I T U A L I TA S P I R I T U Á L N Í D I M E N Z E D Í K Y Z A P O Z O R N O S T A H O D N Ě S M Y S L U : )