IVVk03 Umění a tvorba 2 Koncepce výuky v jednotlivých semestrech - Umění a tvorba 1 - linka a bod (kresba, ilustrace) - Umění a tvorba 2 - plocha (malba, grafika, koláž) - Umění a tvorba 3 - prostor (objekt) - Umění a tvorba 4 - čas (mixmedia) Podmínky k udělení zápočtu - Docházka – je možné 1x chybět, ze 4 setkání se jedná o 75 % docházku, ostatní absence nutno nahradit nebo doložit omluvenkou od lékaře - Povinná konzultace – k výběru autora pro domácí práci – do konce dubna - Odevzdání výtvarného portfolia – poslední vyuč. hodinu, nebo zkouškové období Jak bude portfolio vypadat? K udělení zápočtu je zapotřebí odevzdat portfolio v digitální podobě (prezentace, word, PDF, InDesign). Rozsah není stanoven počtem stran, ale povinným začleněním 3 tematických bloků: a) reflexe z hodin – výběr a reflexe 2 činností, které jsme v hodinách dělal/a (inspirační zdroje, vlastní fotky z procesu tvorby a výsledky, textová reflexe) b) reflexe jedné navštívené výstavy (vlastní fotky z výstavy, selfie, vlastní textová reflexe) Reflexe není kurátorský text stažený z internetu! Jde nám o vaše osobní postřehy! c) ukázka 2 vlastních domácích prácí + konzultace výběru autora do konce dubna (inspirační zdroje, vlastní fotky z procesu tvorby a výsledek, textová reflexe) Doporučený studijní materiál pro výběr umělců zde: https://www.ped.muni.cz/kvv/archiv/content_cz/profhor_2.pdf. Textová reflexe Reflexe je spojována především s vlastním rozvojem. Propojuje osobní zkušenost s uměleckým a kulturním pozadím. Reflexe může být psána v bodech či ve větách. Při její formulaci vás mohou vést tyto otázky: Jaké jsou Vaše zážitky z tvorby/výstavy? Proč došlo k volbě této techniky? Které inspirační zdroje byly Vámi nejintenzivněji vnímány? Co se povedlo a nepovedlo a proč? Jaké je další využití v praxi? Co Vás překvapilo? Jaké jsou další poznatky z výtvarného procesu? Vystihni tvorbu představovaného autora třemi klíčovými hesly. Co by bylo vhodné příště udělat jinak a proč? Portfolio Pod termínem výtvarného portfolia si představíme takové portfolio, které nepředstavuje pouhý zásobník do praxe, ale dochází k vlastní reflexi studentů, kteří tak mají možnost uvědomění si individuálních posunků ve výtvarné tvorbě, hledat klíčové termíny spojené s představovanými umělci, čerpat náměty z jejich tvorby do výuky výtvarné výchovy a mít možnost reflektovat navštívenou výstavu. Skrze reflexi si studenti všímají různých stránek a souvislostí své tvorby, v textu mohou polemizovat nad inspiračními zdroji a zodpovídat otázky typu proč? Samotné uvědomění si pozitivních i negativních stránek vlastního procesu je cenným přínosem pro další seberozvoj v oblasti výtvarných dovedností. Právě tyto postřehy jsou výchozím bodem pro další přemýšlení v učitelské praxi. Reflexe může dle uvážení studenta zasahovat do oblasti výtvarné pedagogické v návaznosti na další využití v praxi. Za dlouhodobý cíl portfolia je kladeno mimo jiné i využití v rámci didaktiky výtvarné výchovy a též u státních závěrečných zkoušek. Výtvarné portfolio bude vznikat po dobu trvání praktických výtvarných předmětů.