TMV – dodatečné studijní
materiály k testu (zakončení)
Mgr. Ďulíková Lenka
386350
Legislativa
Zákon č. 561/2004 Sb. Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a
jiném vzdělávání (školský zákon)
Zákon č. 563/2004 Sb. Zákon o pedagogických pracovnících a o změně některých
zákonů
Vyhláška č. 74/2005 Vyhláška o zájmovém vzdělávání
Vyhláška č. 72/2005 Sb. Vyhláška o poskytování poradenských služeb ve školách a
školských poradenských zařízeních
Vyhláška č. 317/2005 Sb. Vyhláška o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků,
akreditační komisi a kariérním systému pedagogických
pracovníků
Zásady výchovy ve volném čase
• pedagogické ovlivňování VČ (nenásilné, cílevědomé)
• dobrovolnost (motivace?)
• jednota a specifičnost (cíl v souladu s výukou)
• aktivita (i od dětí!, podíl)
• seberealizace (prožitek úspěchu)
• pestrost, přitažlivost (respekt potřeb dětí)
• odpočinek, rekreace
• citlivost, citovost
• sociální kontakt
(Bendl, 2015)
Báze moci v komunikaci
Co je moc?
• obsah a VZTAH (moc ovlivňuje naši komunikaci a opačně)
French a Raven (1968)
• Legitimní – paní učitelka, zaměstnavatel
• Odměňovací
• Donucovací
• Referenční – partner/ka, kamarád/ka
• Expertní – lékař, média
Autorita a kázeň
Autorita
• jedna z podstatných forem uskutečňování moci - založena na obecném uznávání oprávněnosti, tj.
legitimity, vlivu určité osobnosti, instituce nebo skupiny (samotná moc - schopnost donutit někoho,
aby si počínal jinak, než by chtěl)
• formální x neformální…
• partnerský vztah edukátora a žáka + řád (odpovědnost)
Kázeň
• dobrovolné (vnitřní)/nucené (vnější) podřizování se jednotlivce/společnosti určité autoritě, pořádku,
řádu, dodržování zadaných norem chování
• funkce: orientace ve společnosti, chrání před bezprávím a konflikty, sebekázeň, fungování
společnosti, výkonová
Čím můžeme dávat najevo autoritu?
Agrese
• nepřátelství, útočnost vůči osobě, předmětu či překážce na cestě k uspokojování potřeby, může se projevit
otevřeně, být potlačena, být přesunuta, projevit se psychosomatickými důsledky
• chování člověka - jednání poškozující ostatní, ale i jakékoliv jednání a chování, které směřuje k dosažení
určitých výhod a prosazení cílů
• nebezpečí šikany!
• fyzická aktivní přímá – např. rvačka
• fyzická aktivní nepřímá – např. pokud někomu zaplatíme, aby někomu ublížil
• fyzická pasivní přímá – např. bráním někomu, aby dosáhl cíle
• fyzická pasivní nepřímá – např. odmítání splnit kladené požadavky
• verbální aktivní přímá – např. slovní urážky
• verbální aktivní nepřímá – např. šíření pomluv
• verbální pasivní přímá – např. odmítám se s někým mluvit
• verbální pasivní nepřímá – např. pokud se někoho nezastaneme, když ho ostatní kritizují
Šikana
vývojové stupně šikanování:
1. zrod ostrakismu
2. fyzická agrese a přitvrzování manipulace
3. klíčový moment – vytvoření jádra
4. většina přijímá normy agresorů
5. totalita neboli dokonalá šikana
• ponižování/týrání jedinců jinými, cílené a obvykle opakované užití násilí jedincem nebo
jedinci vůči osobě, která se nemůže nebo neumí bránit
• agresivní chování ze strany žáka/ů vůči žákovi/skupině žáků/učiteli, opakuje se (nikoli nutně)
• vědomé, záměrné, úmyslné (skryté) snaze ublížit fyzicky, emocionálně, sociálně….
• http://www.msmt.cz/vzdelavani/socialni-programy/metodicke-dokumenty-doporuceni-a-
pokyny?highlightWords=Metodick%C3%A9+doporu%C4%8Den%C3%AD+pro+prim%C3%A1r
n%C3%AD+prevenci+rizikov%C3%A9ho+chov%C3%A1n%C3%AD+%C5%A1kol%C3%A1ch
přímé:
• 1)posměch: poznámky na adresu dítěte, pokořující přezdívka, nadávky
• 2) kritika dítěte, výtky na jeho adresu pronášené nenávistným, pohrdavým tónem
• 3) příkazy, které dítě dostává od jiných dětí, zejména pronášené panovačným tónem, a
skutečnost, že jim dítě podřizuje
• 4) honění, strkání, šťouchání, rány, kopání, které jsou třeba zvláště silné, ale je nápadné,
že je oběť neoplácí
• 5) rvačky, v nichž jeden z účastníků je slabší a snaží se uniknout(menší dítě někdy
s pláčem)
nepřímé:
• 1) dítě je o přestávkách často samo, ostatní o ně nejeví zájem, nemá kamarády
• 2) při týmových sportech bývá dítě voleno do mužstva mezi posledními
• 3) o přestávkách vyhledává blízkost učitelů
• 4) má-li dítě promluvit před třídou, je nejisté, ustrašené
• 5) působí smutně až depresivně, nešťastně, stísněně, mívá blízko k pláči
• 6) zhoršuje se jeho školní prospěch, někdy náhle
• 7) jeho věci jsou poškozené nebo znečistěné
• 8) poškozený nebo zašpiněný oděv
• 9) odřeniny, modřiny, škrábance, řezné rány, které dítě nedokáže uspokojivě vysvětlit
Aktivita:
„V mé profesi vychovatele/ky / PVČ“
– odpovězte si pro sebe na otázky:
Moje silné stránky (přednosti), které
usnadňují práci:
Moje slabé stránky (nedostatky), které
znesnadňují práci:
Příležitosti, které zlepšují práci: Hrozby, které mě v práci ohrožují:
• Metody práce s dětmi s LMD – především pro učitele a vychovatele. 2
vydání, Praha, D&H 1998.
• Serfontein, G.: Potíže dětí s učením a chováním. 1 vydání, Praha, Portál
1999
• Třesohlavá, Z., a kolektiv.: Lehká mozková dysfunkce v dětském věku. 2
vydání, Praha, Avicenum, zdravotnické nakladatelství, n. p. 1986 Žáčková, H.
Doporučená literatura k SVP
Literatura + doporučená
• ŠAFRÁNKOVÁ, Dagmar. Pedagogika. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2993-0.
• KOLÁŘ, Zdeněk. Výkladový slovník z pedagogiky: 583 vybraných hesel. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3710-2.
• MAŇÁK, Josef, Tomáš JANÍK a Vlastimil ŠVEC. Kurikulum v současné škole. Brno: Paido, 2008. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-175-1.
• MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2003. ISBN 80-210-3123-9.
• THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
• NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie organizace. Praha: Grada, 2005. Psyché (Grada). ISBN 802470577x.
• ZORMANOVÁ, Lucie. Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4590-9.
• Průcha, J., Mareš, J., Walterová, E. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1998. 328 s. ISBN 80- 7178-252-1
• Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: MŠMT, 2013. 142 s. [cit. 2018-04-02]. Dostupné z WWW:.
• Metodický pokyn ministryně školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikany ve školách a školských zařízeních. [online]. Praha: MŠMT, 2016. 28 s. [cit. 2018-04-02]. Dostupné
z WWW:.
• HAVRDOVÁ, Zuzana a Martin HAJNÝ. Praktická supervize: průvodce supervizí pro začínající supervizory, manažery a příjemce supervize. Praha: Galén, c2008. ISBN 978-80-7262-532-1.
• ROSENBERG, Marshall B. Co řeknete, změní váš svět. Přeložil Hana ANTONÍNOVÁ. Praha: Portál, 2015. ISBN 9788026209126.
• DVOŘÁKOVÁ, Markéta. Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5039-2.
• Velký sociologický slovník. Praha: Karolinum, 1996. ISBN 8071843105.
• BENDL, Stanislav. Školní kázeň: metody a strategie. Praha: ISV, 2001. Pedagogika (ISV). ISBN 80-85866-80-3.
• UHER, Jan. Problém kázně. V Praze: Nákladem Dědictví Komenského, 1924.
• VALIŠOVÁ, Alena. Jak získat, udržet a neztrácet autoritu. Praha: Grada, 2008. Psychologie pro každého. ISBN 80-247-2282-8.
• JANATA, Jaromír. Agrese, tolerance a intolerance. Praha: Grada, 1999. Psyché (Grada). ISBN 80-7169-889-x.
• ČERMÁK, Ivo. Lidská agrese a její souvislosti. Žďár nad Sázavou: Fakta, 1998. ISBN 80-902614-1-8.
• RAVEN, B. H. A power/interaction model of interpersonal influence: French and Raven thirty years later, Journal of Social Behavior and Personality, 1992, 7.