TMV – dodatečné studijní materiály k testu (zakončení) Mgr. Ďulíková Lenka 386350 Legislativa Zákon č. 561/2004 Sb. Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) Zákon č. 563/2004 Sb. Zákon o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů Vyhláška č. 74/2005 Vyhláška o zájmovém vzdělávání Vyhláška č. 72/2005 Sb. Vyhláška o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních Vyhláška č. 317/2005 Sb. Vyhláška o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků Zásady výchovy ve volném čase • pedagogické ovlivňování VČ (nenásilné, cílevědomé) • dobrovolnost (motivace?) • jednota a specifičnost (cíl v souladu s výukou) • aktivita (i od dětí!, podíl) • seberealizace (prožitek úspěchu) • pestrost, přitažlivost (respekt potřeb dětí) • odpočinek, rekreace • citlivost, citovost • sociální kontakt (Bendl, 2015) Báze moci v komunikaci Co je moc? • obsah a VZTAH (moc ovlivňuje naši komunikaci a opačně) French a Raven (1968) • Legitimní – paní učitelka, zaměstnavatel • Odměňovací • Donucovací • Referenční – partner/ka, kamarád/ka • Expertní – lékař, média Autorita a kázeň Autorita • jedna z podstatných forem uskutečňování moci - založena na obecném uznávání oprávněnosti, tj. legitimity, vlivu určité osobnosti, instituce nebo skupiny (samotná moc - schopnost donutit někoho, aby si počínal jinak, než by chtěl) • formální x neformální… • partnerský vztah edukátora a žáka + řád (odpovědnost) Kázeň • dobrovolné (vnitřní)/nucené (vnější) podřizování se jednotlivce/společnosti určité autoritě, pořádku, řádu, dodržování zadaných norem chování • funkce: orientace ve společnosti, chrání před bezprávím a konflikty, sebekázeň, fungování společnosti, výkonová Čím můžeme dávat najevo autoritu? Agrese • nepřátelství, útočnost vůči osobě, předmětu či překážce na cestě k uspokojování potřeby, může se projevit otevřeně, být potlačena, být přesunuta, projevit se psychosomatickými důsledky • chování člověka - jednání poškozující ostatní, ale i jakékoliv jednání a chování, které směřuje k dosažení určitých výhod a prosazení cílů • nebezpečí šikany! • fyzická aktivní přímá – např. rvačka • fyzická aktivní nepřímá – např. pokud někomu zaplatíme, aby někomu ublížil • fyzická pasivní přímá – např. bráním někomu, aby dosáhl cíle • fyzická pasivní nepřímá – např. odmítání splnit kladené požadavky • verbální aktivní přímá – např. slovní urážky • verbální aktivní nepřímá – např. šíření pomluv • verbální pasivní přímá – např. odmítám se s někým mluvit • verbální pasivní nepřímá – např. pokud se někoho nezastaneme, když ho ostatní kritizují Šikana vývojové stupně šikanování: 1. zrod ostrakismu 2. fyzická agrese a přitvrzování manipulace 3. klíčový moment – vytvoření jádra 4. většina přijímá normy agresorů 5. totalita neboli dokonalá šikana • ponižování/týrání jedinců jinými, cílené a obvykle opakované užití násilí jedincem nebo jedinci vůči osobě, která se nemůže nebo neumí bránit • agresivní chování ze strany žáka/ů vůči žákovi/skupině žáků/učiteli, opakuje se (nikoli nutně) • vědomé, záměrné, úmyslné (skryté) snaze ublížit fyzicky, emocionálně, sociálně…. • http://www.msmt.cz/vzdelavani/socialni-programy/metodicke-dokumenty-doporuceni-a- pokyny?highlightWords=Metodick%C3%A9+doporu%C4%8Den%C3%AD+pro+prim%C3%A1r n%C3%AD+prevenci+rizikov%C3%A9ho+chov%C3%A1n%C3%AD+%C5%A1kol%C3%A1ch přímé: • 1)posměch: poznámky na adresu dítěte, pokořující přezdívka, nadávky • 2) kritika dítěte, výtky na jeho adresu pronášené nenávistným, pohrdavým tónem • 3) příkazy, které dítě dostává od jiných dětí, zejména pronášené panovačným tónem, a skutečnost, že jim dítě podřizuje • 4) honění, strkání, šťouchání, rány, kopání, které jsou třeba zvláště silné, ale je nápadné, že je oběť neoplácí • 5) rvačky, v nichž jeden z účastníků je slabší a snaží se uniknout(menší dítě někdy s pláčem) nepřímé: • 1) dítě je o přestávkách často samo, ostatní o ně nejeví zájem, nemá kamarády • 2) při týmových sportech bývá dítě voleno do mužstva mezi posledními • 3) o přestávkách vyhledává blízkost učitelů • 4) má-li dítě promluvit před třídou, je nejisté, ustrašené • 5) působí smutně až depresivně, nešťastně, stísněně, mívá blízko k pláči • 6) zhoršuje se jeho školní prospěch, někdy náhle • 7) jeho věci jsou poškozené nebo znečistěné • 8) poškozený nebo zašpiněný oděv • 9) odřeniny, modřiny, škrábance, řezné rány, které dítě nedokáže uspokojivě vysvětlit Aktivita: „V mé profesi vychovatele/ky / PVČ“ – odpovězte si pro sebe na otázky: Moje silné stránky (přednosti), které usnadňují práci: Moje slabé stránky (nedostatky), které znesnadňují práci: Příležitosti, které zlepšují práci: Hrozby, které mě v práci ohrožují: • Metody práce s dětmi s LMD – především pro učitele a vychovatele. 2 vydání, Praha, D&H 1998. • Serfontein, G.: Potíže dětí s učením a chováním. 1 vydání, Praha, Portál 1999 • Třesohlavá, Z., a kolektiv.: Lehká mozková dysfunkce v dětském věku. 2 vydání, Praha, Avicenum, zdravotnické nakladatelství, n. p. 1986 Žáčková, H. Doporučená literatura k SVP Literatura + doporučená • ŠAFRÁNKOVÁ, Dagmar. Pedagogika. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2993-0. • KOLÁŘ, Zdeněk. Výkladový slovník z pedagogiky: 583 vybraných hesel. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3710-2. • MAŇÁK, Josef, Tomáš JANÍK a Vlastimil ŠVEC. Kurikulum v současné škole. Brno: Paido, 2008. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-175-1. • MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2003. ISBN 80-210-3123-9. • THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6. • NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie organizace. Praha: Grada, 2005. Psyché (Grada). ISBN 802470577x. • ZORMANOVÁ, Lucie. Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4590-9. • Průcha, J., Mareš, J., Walterová, E. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1998. 328 s. ISBN 80- 7178-252-1 • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: MŠMT, 2013. 142 s. [cit. 2018-04-02]. Dostupné z WWW:. • Metodický pokyn ministryně školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikany ve školách a školských zařízeních. [online]. Praha: MŠMT, 2016. 28 s. [cit. 2018-04-02]. Dostupné z WWW:. • HAVRDOVÁ, Zuzana a Martin HAJNÝ. Praktická supervize: průvodce supervizí pro začínající supervizory, manažery a příjemce supervize. Praha: Galén, c2008. ISBN 978-80-7262-532-1. • ROSENBERG, Marshall B. Co řeknete, změní váš svět. Přeložil Hana ANTONÍNOVÁ. Praha: Portál, 2015. ISBN 9788026209126. • DVOŘÁKOVÁ, Markéta. Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5039-2. • Velký sociologický slovník. Praha: Karolinum, 1996. ISBN 8071843105. • BENDL, Stanislav. Školní kázeň: metody a strategie. Praha: ISV, 2001. Pedagogika (ISV). ISBN 80-85866-80-3. • UHER, Jan. Problém kázně. V Praze: Nákladem Dědictví Komenského, 1924. • VALIŠOVÁ, Alena. Jak získat, udržet a neztrácet autoritu. Praha: Grada, 2008. Psychologie pro každého. ISBN 80-247-2282-8. • JANATA, Jaromír. Agrese, tolerance a intolerance. Praha: Grada, 1999. Psyché (Grada). ISBN 80-7169-889-x. • ČERMÁK, Ivo. Lidská agrese a její souvislosti. Žďár nad Sázavou: Fakta, 1998. ISBN 80-902614-1-8. • RAVEN, B. H. A power/interaction model of interpersonal influence: French and Raven thirty years later, Journal of Social Behavior and Personality, 1992, 7.