DRAMA. DRAMATICKÉ ŽÁNRY. Drama –syžetový literární rod, který se na rozdíl od epiky předvádí na jevišti –určeno ke scénické realizaci (сценическая постановка) –význam postav –mluvené slovo – základní výrazový projev – Melodrama 2 činohra (драма) melodrama (мелодрама) opera (опера) opereta (оперетта) nebo muzikál (мюзикл) –zakládá se na konfliktu (конфликт) mezi postavami - dramatické napětí (драматическое напряжение) –konstrukční princip tří jednot (принцип трёх единств) – –kompozice: –jednání, akty (дейтвие, акт) –výstupy (выступление, выход); scény – –stavba: –expozice (экспозиция) –zápletka (завязка) –kolize (коллизия) –krize (кризис) –peripetie (перипетия) –katarze (катарсис) –katastrofa (катастрофа) – – –Řecko; součást tzv. dionýsií –predestinace – –Aischylos, Sofokles a Euripides –Lope de Vega, W. Shakespeare. –P. Corneille, J. Racine, G.E. Lessing –J. Vrchlický, bratři Mrštíkové, J. Zeyer –N. A. Ostrovskij, L. N. Tolstoj , A. S. Puškin – – Tragédie (трагедия) Komedie (комедия) –humorná a komická funkce –komická nadsázka (комическое преувеличение) –Aristofanes, Menandros, Plautus – – Д. И. Фонвизин - "Недоросль" Vývoj komedie –hry o Kristově umučení (pašije) –mystéria a mirákly –školní hry – frašky (фарс) –Lope de Vega, Calderón de la Barca - commedia dell´arte (комедиа дель арте, комедиа масок) –Moliére, J. Racine, P. Corneille –V. Hugo, A. S. Gribojedov – Vývoj komedie –psychologické (lyrické) drama – Ibsen, Čechov –vliv moderních směrů (symbolistické, expresionisrické, secesní drama) –vaudeville – Gribojedov, Někrasov, Čechov – jednoaktovky (одноактная пьеса) –muzikál –antiiluzivní drama – B. Brecht, Pirandello –absurdní drama – E. Ionesco, S. Beckett a V. Havel; A. Suchovo-Kobylin Vývoj komedie –18. století: –A. P. Sumarokov, D.I. Fonvizin, A.S. Gribojedov, N.V. Gogol, N.A. Ostrovskij, A. P. Čechov, A. Blok, V. Majakovskij, M. Gorkij –vývojové tendence: –lyrismus – I.S. Turgeněv –lyricko-psychologická komedie (лиро-психологическая комедия) – A. P. Čechov –sarkasmus a absurdita – A.V. Suchovo-Kobylin –absurdní motivy - A. V. Vampilova –groteskní nadsázka a elementy futurismu – V. Majakovskij – –