ďOIVOTIIAlV IÚEELAlVDS STn,IrI(TI'B'O\rÁ lvI DIIAnlrATIoI(É pnÁcn IrvoD Cílemtétoknihy je pop§ab některé z divadelníctr a dramatlckých konvencí, které mohou vJružívatučitelé/vedoucía studentl při §iTukturování dramaticlqích aktlvlt; ať jde o improvizovanou dílnu, aktivní zkoumání textŮ a jejich T4ýznamů,nebo o dílnu účastníkŮpro ostatní sbudenty. Dále tato knlha nabízímodely pro proceg §irukturování dramatických aktivit, ve kterých je ukázáno užltí konvencí Jako součást dJmamického procesu, který umožňuje studentŮm hledat, poznávat a sdělovat r,4ýznamy prostřednictvím dtvadelního tvaru. Tato knlha není vyčerpávaJícímprŮvodcem pŤi praktlckém studlu divadla; spíšese snaží popsat rŮzné variace Jednotlíl4ých forem, které mohou blit použlty nebo vyzkoušeny jako souěást základního uměIeckého procesu komunlkace a vyJ ádření r4ýznamŮ pr ostřednlctvím divadla. Auior vychází z předpokladu, že steJně Jako u ostatníc}r uměleckých forem, se 1 dlvadelní zkušenostl odllšuJíod zkušeností z reáJnóho ž1vota, a to vědomým užltímtvaru, kteqý se snaží upoutat neJen rozum, a,le 1 clt. Na divadle Jsou r4ýznamy, spoleěenská pravtdla a vzta,}§ř zveřeJňovány a tvarovány a zíakávaJíuměleckou podobu prostřednlctvím dramatlclqýctr konvencí. Totéžplatí i pro věectrny osta,tní uměleckó forr§r, které využívalívědomó a, pop satelné konvence za účelemsdělování r4ýznamů. Dále se wcř'ázi z předpokladu, že porozumění možno8tem (a hranicím) dlvadta poB}§rbuJe 8tudentŮm příležltost hlouběJi na}rlédnout do dtvadlaJalro uměleckéformy a zároveň Jlm dává možnost lépewládat Jeho prostředXgr a v;ružívatJe v osobních i soclálních sltuacích. PoPI§ DIIrADExJrvÍcrr /t DnAMAlxcIrÝcIÍ lro§lrE§cÍ Fopts divadelních- a dramatlckýcřr konvencí uváděných v tétoknlze předpokládá následuJící: * že poJem dlvadlo neznamenáJenJednorázovou ělnnost, tédJrpouze veřeJnó předvedení dívadelní hry před dtvák;r; - žedlvadlo exl§tuJ€ Jako proces,qýkladu lidskóho Jednání a mJršlenía zároveňJo 1 proce§€m JeJlch vyJádření, což vycbázi ze základní Udské potřeby zobrazovat svět prostředntctvím umění ; - že smysluplná a osobně užltečnádlvadelní akttvita Je právem i výsadou každóho ělověka, umožňu,lícívěemrozvlret kulturu svó raey, třídJr, pohlaví, věku nebo rozv{Jet své schopnostl; - žepřt záJrávěnou vpolárních zemích. Posled,ní z vellqich drakŮ je uvězněn pod ledem. legenda pokračqje a va,ruje, že "ažbude padat popel z "]ihu a sníh se změní vboda,4f déšť,poiom bude drak osvobozeť'. studenti přichaaejí warovat skupinu mladých "vědcŮ", žese věštba naplňuje. Po.rĎTE I( IvÁn[ IvA scɧII Poplsl clako prostředek k získá,rrínového pohledu na část akce, která se stalawčpělou nebo §eniimentalní, Je použita radikaJní změna žánru, takže akce 3e převedena do některé form5r zábavných žránrŮ, jaXo ;sou soutěžnítrly, ciťkusová vystoupení, křeslo pro hosta, ka.ždodenně vysílanénekonečnéseriáJy, videok[py atd, Kulturní §orrvl§lostls Bezprostřední zkušenosti s qýše uveden;ýrni žrinry. 1lýuJrov6 moŽnostl: OdhaJování přirozeného žánru pŮvodní akce prostřednictvím kontrastu s použiilýrn zábalmlim žrá,nrem; prověření hodnoty obsaženév pŮvodní aJ