04 Inteligence Rozdělení IQ testů: ▷Jednodimenzionální – vícedimenzionální Raven, Kohs / WISC, K-ABC ▷Individuální – skupinová administrace WISC, Kohs / TSI, Raven, ▷Vizuální – verbální položky ▷Časově omezené – neomezené Definice Inteligence: ▷Spearman: schopnost vyvozovat vztahy ▷Wechsler: globální schopnost účelně jednat, rozumně myslet a účinně se vypořádávat s okolím ▷Boring: To co měří testy inteligence ▷ ▷Učit se ze zkušenosti ▷Přizpůsobovat se svému prostředí ▷Metakognice: porozumění vlastním myšlenkovým procesům a schopnost je řídit ▷Kulturní vlivy (co je považováno za chytré je v různých kulturách různé) ▷ Historický vývoj měření inteligence ▷Binet-Simon, 1905, mentální věk ▷Stern: Inteligenční kvocient IQ (mentální věk / chronologický věk) x 100 ▷Deviační IQ ▷ ▷ A picture containing building, indoor, person, photo Description automatically generated Historický vývoj měření inteligence ▷Stanford-Binet ▷Army α, Army β ▷ Rozšíření Zásadní nedostatky testování ▷Kritika nedostatků měření ▷Kritika výsledků ▷Kritika inteligence jako dědičného a nezměnitelného A close up of a map Description automatically generated ▷Culture free/fair testy (bez obsahu vázaného na konkrétní kulturu) ▷Culture relevant testy (adekvátní pro danou kulturu a prostředí) ▷Bioekologický model (Ceci, Bonfenbrenner) ▷Flynnův efekt Ted: Flynn https://www.youtube.com/watch?v=9vpqilhW9uI&t=171s ▷ A group of people that are standing in the snow Description automatically generated Úspěšná inteligence: Sternberg Inteligence: schopnost vybrat cíl (v kontextu kultury), přehodnotit cíl, pracovat na dosažení ▷Analytická ▷Tvořivá ▷Praktická ▷Moudrost A picture containing person, table, indoor, child Description automatically generated Mnohočetná inteligence Gardner 1.Lingvistická inteligence 2.Logicko-matematická inteligence 3.Prostorová inteligence 4.Hudební inteligence 5.Tělesně-kinestetická inteligence 6.Interpersonální inteligence 7.Intrapersonální inteligence 8.Přírodovědná inteligence A screenshot of a cell phone Description automatically generated Cattell-Horn-Carroll (CHC) Wechsler: WAIS, WISC ▷Vícedimenzionální test inteligence ▷individuálně administrovaný ▷Standardizovaná administrace ▷50-90 minut. A picture containing table Description automatically generated WISC, WAIS ▷Slovní porozumění Vědomosti, podobnosti, slovník, porozumění ▷Percepční uspořádání Doplňování obrázků, řazení obrázků, kostky, skládanky ▷Koncentrovanost Počty, opakování čísel ▷Rychlost zpracování Kódování, hledání symbolů ▷ “ ▷Co všechno má vliv na výkon? ▷ 95% Interval spolehlivosti ▷Využití IQ testů? “ Rozdíl 15 IQ bodů mezi etnickými skupinami ▷Jak zjišťovat tak aby nebyli příslušníci rozdílných kultur znevýhodněni? ▷Dítě cizinců v 1. ročníku zaostává. Jak zjistit jestli je to kvůli nízké inteligenci? ▷Jak rozhodovat kdo se bude vzdělávat mimo hlavní vzdělávací proud? ▷ Pragmatická potřeba kategorizace Kulturně relevantní alternativy IQ Výzkum třídění pojmů u kmene Kpelle ▷ ▷Minulé výkony ▷Nástroje se širším spektrem ▷Kaufman Assessment Battery for Children (K-ABC) ▷Adaptivní schopnosti ○Dotazník, vyplňuje jiná osoba ○Součást diagnostiky mentální retardace ○Vinelandská škála sociální zralosti (1974) ○NÚV ▷ Adaptivní schopnosti: příklady položek ▷Příležitostně píše krátké dopisy ▷ ▷Obstará drobný nákup (např. svačinu v obchodě či školním automatu). ▷Přemýšlí o důvěryhodnosti článků zveřejněných v novinách či na internetu. ▷V rozhovoru dokáže plynule přejít k dalšímu tématu (nejde o náhlé změny bez návaznosti). ▷V rozhovoru začne od toho, co je v daný okamžik důležité nebo zajímavé pro druhého. ▷ Dynamická diagnostika Formát: ▷Sandwich: pretest, intervence, posttest ▷Cake: položka, intervence (v případě potřeby), náročnější položka ▷ Přístup: ▷Psychometrický ▷Klinický (individuální, odporučení pro intervenci) ▷ Málo využívané Další zdroje ▷Ted: Flynn https://www.youtube.com/watch?v=9vpqilhW9uI&t=171s ▷Psychology podcast: Flynn https://scottbarrykaufman.com/podcast/nature-nurture-and-human-autonomy-with-james-flynn/ ▷Crash Course Psychology: Intelligence https://www.youtube.com/watch?v=9xTz3QjcloI&list=PL8dPuuaLjXtOPRKzVLY0jJY-uHOH9KVU6&index=24 ▷https://www.youtube.com/watch?v=75g4d5sF3xI&list=PL8dPuuaLjXtOPRKzVLY0jJY-uHOH9KVU6&index=25 ▷ Zdroje ▷Gould, S. J. (1998). Jak neměřit člověka: pravda a předsudky v dějinách hodnocení lidské inteligence. Praha: Nakladatelství Lidové noviny. ▷Sternberg, R. J. (2009). Kognitivní psychologie (Vyd. 2). Praha: Portál. ▷Sternberg, R. J. (Ed.). (2018). The Nature of Human Intelligence. New York: Cambridge University Press. ▷Sternberg, R. J., & Grigorenko, E. L. (2002). Dynamic Testing: The Nature and Measurement of Learning Potential. Cambridge: Cambridge University Press. ▷Svoboda, M., Krejčířová, D., & Vágnerová, M. (2015). Psychodiagnostika dětí a dospívajících (Třetí vydání). Praha: Portál. ▷ Zdroje obrázků ▷https://en.wikipedia.org/wiki/Cattell%E2%80%93Horn%E2%80%93Carroll_theory#/media/File:Carroll_thre e_stratum_model_of_human_Intelligence.png ▷https://c8.alamy.com/comp/HRNYYF/wwi-american-soldiers-taking-iq-test-HRNYYF.jpg ▷https://ourworldindata.org/grapher/the-flynn-effect-gains-in-mean-iq-intelligence-quotient-for-wor ld-regions-1909-2013 ▷https://cdn.britannica.com/28/155928-050-F61FBB86/Inuits-sled-hunt-Cape-Dorset-Canada-Nunavut.jpg ▷https://images.collegexpress.com/article/test-prep-timeline-high-school.jpg ▷http://psychostatnice.brozkeff.net/lib/exe/fetch.php?w=380&tok=bb581c&media=prace:vychodiska_vyber u_pracovniku:import_image_2.png ▷https://www.de-kei.be/wp-content/uploads/2016/05/13221578_1766794760217282_6858246851145046893_n-5 28x704.jpg