06 Klinické metody pozorování, rozhovor, anamnéza, analýza spontánních produktů Pozorování ▷Volné / záměrné ▷Molekulární přístup / molární ▷Izomorfní deskripce / reduktivní deskripce (posuzovací škály) ▷Krátkodobé / dlouhodobé ▷Prostředí: přirozené / umělé ▷ ▷Zúčastněné (maskované/nemaskované) / nezúčastněné ▷Strukturované / nestrukturované ▷Pozorování jako samostatná diagnostická metoda / pozorování během vyšetření ▷ ▷Plánovitosti ▷Systematičnosti ▷Přesnosti a objektivity Pozorování: zásady (Svoboda et al., 2015, str. 32) Co pozorujeme ▷Vzhled ▷Vnější pohybové znaky (mimika, držení těla, pohyb) ▷Forma verbálního projevu (tón, sila, spisovnost) ▷Obsah verbálního projevu ▷Chování ▷Znaky prostředí ▷Situační děje (akce-reakce) Pozorovaný Pozorovatel ▷Osobnost ▷Nálada ▷Příprava ▷Vědomí, že je pozorován ▷Osobnost ▷Nálada ▷Vědomosti ▷Příprava (např. metodologická) Rizika ▷Postoj ▷Stereotyp ▷Předsudek ▷První dojem (haló efekt) ▷Chyby nesprávného zakotvení ○Ch. přísnosti ○Ch. mírnosti ○Ch. centrální tendence ▷Dunning-Kruger effect ▷Confirmation bias ▷Self-serving bias ▷Course of knowledge ▷Fundamental attribution error ▷In-group favoritism ▷Bias blind spot ▷False consensus bias Rozhovor ▷Standardizovaný / částečně standardizovaný / volný ▷Fáze: 1.Úvodní (představení, záměr, instrukce) 2.Jádro (trychtýřové / hřebenové kladení otázek) 3.Závěr ▷ Otázky ▷Otevřené / uzavřené ▷Primární / sekundární Dotazník: super strukturován rozhovor? Rozhovor: techniky ▷Kladení otázek ▷Jednoduché akceptace ▷Zachycení a objasnění ▷Parafrázování ▷Zrcadlení ▷Interpretace ▷Ujištění ▷Pomlky Anamnéza Autoanamnéza / heteroanamnéza ▷Rodinná anamnéza (širší rodina, zdraví…) ▷Nukleární rodina ▷Sourozenci ▷Prenatální období a porod ▷Ranný vývoj ▷Další vývoj ▷Scholarita ▷Somatické zdraví ▷Emocionální vývoj ▷Vývoj postojů k hodnotám (motivace, povinnosti, záliby) ▷Vývoj sociálních vztahů ▷Návyky ▷Zájmy, aktivity ▷Výchovné potíže, poruchy chování ▷Vývoj abnormních, hraničních a patických jevů ▷Pracovní vývoj ▷Eroticko-sexuální vývoj ▷ Takeaway Samozřejmá součást diagnostického procesu „Naše dojmy či interpretace jsou sice pěkné, ale nejsou to data. Nesmíme je proto zaměňovat.“ (Ferjenčík, 2000, str. 167) ▷ Zdroje ▷Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu: jak zkoumat lidskou duši. Portál. ▷Svoboda, M., Krejčířová, D., & Vágnerová, M. (2015). Psychodiagnostika dětí a dospívajících (Třetí vydání). Praha: Portál. ▷Třída 8.A https://www.youtube.com/watch?v=AMz2Sjwv_aI ▷Kati Morton https://www.youtube.com/watch?v=RH10b65-Fys&t=436s ▷