Pojetí, předmět a vymezení diagnostiky ve speciální pedagogice Pojetí: Diagnostika je poznávací proces. Cílem je poznání jedince, jeho důležitých znaků, charakteristik, vztahů a souvislostí. Cílem není léčba, ale výchova a vzdělávání. Diagnostika zkoumá průběh vývoje jedince. Na diagnóze se podílejí lékaři, psychologové, spec. pedagogové, soc. pracovníci a jiní, jde tedy o týmovou práci. SPD je určena pro jedince se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním. Zkoumá osobnost, možnosti výchovy a vzdělávání (vědomosti, dovednosti, návyky), možnosti socializace do společnosti. Tvoří základ pro reedukaci, kompenzaci a rehabilitaci. Pedagogická diagnóza upozorní na individuální zvláštnosti, osobní a pracovní charakteristiku žáka se SVP. Výsledkem SPD je návrh postupů, metod, prostředků při intervenci. Funkce SPD: Motivační: Sebeanalýza, sebehodnocení, formování osobnosti. Poradenská: Porozumět vlastním problémům. Selektivní: Výběr žáků podle kritérií (ŠVP) Prognostická: Odhaluje stav vývoje. Funkce se prolínají a podporují. Komplexnost procesu diagnostiky ve speciální pedagogice Členění diagnostiky – různá kritéria: podle cílů, etiologie, časového sledu. Členění diagnostiky – podle druhů postižení: Diagnostika somatopedická. Diagnostika psychopedická. Diagnostika etopedická. Diagnostika logopedická. Diagnostika surdopedická. Diagnostika oftalmopedická. Diagnostika SPU. Diagnostika vícečetných postižení. Členění diagnostiky – podle věku klienta: Diagnostika raného a předškolního věku (nejdůležitější včasné zachycení poruchy a zahájení péče). Diagnostika školního věku vč. období dospívání (inkluze, speciální školství). Diagnostika dospělosti (postižení je následkem úrazu, poškození mozku apod., určit prognózu a další uplatnění). Diagnostika stáří (mozkové příhody, snížená schopnost adaptace, menší samostatnost, vyšší závislost na péči). Diagnostika diferenciální: Na základě vyšetření jde o postupné vylučování vad, které příznaky nezpůsobují. Příklad: dítě nemluví, proč? Co je příčinou? MP, sluchová vada, autismus, mutismus, dysfázie apod. Příklad: rozlišit autismus od schizofrenie. Význam SPD Včasnost diagnostiky (nebezpečí stagnace, OPMV,…). Prognóza: nezbytný předpoklad následné podpory a intervence. Podpůrná diagnostika: na základě diagnózy je poskytována speciální podpora (reedukace) narušených funkcí, současně zpřesňuje diagnostické poznatky. Průběžná forma diagnostiky: uplatňuje se prakticky celý život, na ni navazuje konkrétní forma podpory. Nejdůležitější oblasti – školní zralost, vzdělávání, poradenství, volba povolání. Při vadách získaných rekvalifikace, resocializace.