Osobnost jedinců s PAS N. Janková, K. Hrbková Poruchy autistického spektra „Autismus je vývojová porucha projevující se neschopností komunikovat a navazovat kontakty s okolím. Postižený obtížně vyjadřuje svá přání a potřeby, nechápe, proč mu ostatní nerozumějí. Uzavírá se do vlastního světa a projevuje se jako extrémně osamělá bytost.“ (Průcha, 2003, s. 21) Triáda autismu Pro poruchy autistického spektra jsou společné tři deficitní oblasti vývoje, které souhrnně nazýváme autistická triáda. Pojem triáda autismu vymezila v 70. letech 20. století britská lékařka Lorna Wingová. Pojednává o třech oblastech, ve kterých mají jedinci s autismem problémy. Jedná se o oblast komunikace, sociální interakce a oblast představivosti (imaginace). Komunikace ● Vývoj komunikačních schopností se u dětí s autismem odvíjí od jednotlivých typů autismu, často přidruženého mentálního postižení a opožděného vývoje řeči. ● V některých případech se řeč nevyvíjí vůbec, pokud se řeč vyvíjí můžeme v ní pozorovat určité odlišnosti oproti řeči intaktních jedinců. Zasaženy jsou všechny jazykové roviny. ● Jedinci s PAS nemají potíže pouze s tvorbou řeči, ale také s porozuměním mluvené řeči. ● U dětí s autismem je zasažena verbální i neverbální komunikace. Verbální komunikace Projevy PAS ve verbální komunikaci: ● Echolálie (opakování slov a vět), problémy ve spontánním řečovém projevu ● Monotonní řečový projev bez intonace ● Nesprávné užívání zájmen ● Nedokáže porozumět abstrakci ● Nedokáže udržet funkční konverzaci ● Problémy s generalizací -problémy s chápáním obecné platnosti pojmů Neverbální komunikace Projevy Pas v neverbální komunikaci: ● Mimika- často obtížně čitelná, výraz jedince může působit dlouhodobě neutrálním dojmem. Obtíže se mohou vyskytovat také v projevu emocí, často chybí tzv. sociální úsměv. ● Oční kontakt- jedinci s PAS se mu často vyhýbají, můžeme také pozorovat tzv. nepravý oční kontakt (pohled skrz někoho) ● Gestika- běžná gesta jsou méně užívána, jedinci s PAS častěji preferují větší vzdálenost od ostatních jedinců. Sociální interakce ● S problémy v sociální interakci souvisí narušená schopnost neverbálních projevů a také snížená schopnost vytváření vztahů s vrstevníky. ● Jedinci s PAS mají také sníženou schopnost sdílet radost nebo jiné emoce s ostatními např. při nějaké společné činnosti. ● chybí jim také emocionální empatie ● mají špatnou schopnost přizpůsobit se okolí ● mají sníženou schopnost chápat pravidla chování Představivost (imaginace) Narušená schopnost imaginace se u jedinců s poruchami autistického spektra projevuje především nerozvinutím hry a neschopností nápodoby. Jedinec s poruchou autistického spektra upřednostňuje předvídatelné a stereotypní činnosti. Chování dětí s PAS se od chování intaktních dětí liší především v užívání stereotypních modelů chování, zaujetím pro jedno téma. Dalším charakteristickým chováním jsou ulpívavé a neodkladné činnosti. Nespecifické rysy v chování ● stereotypy (tleskání, plácání rukama, kolébání, grimasování, verbální stereotypy) ● rituály ● repetitivní chování ● neobvyklé zacházení s hračkami, předměty ● sbírání faktů a předmětů ● sníźená schopnost imitace pohybů Nespecifické rysy v chování ● fascinace pohybem (roztáčení hraček, otevírání a zavírání dveří, sledování otáčejících se předmětů) ● neobvyklé reakce na smyslové podněty (hypersenzitivita na zvuky, světla nebo doteky, nepřiměřené reakce na vůně a pachy) ● nepřiměřené emocionální reakce (bezdůvodný pláč nebo smích, střídání nálad, úzkost, absence strachu v nebezpečných situacích) ● většinu chybí spontaneita, iniciativa a tvořivost při organizování volného času ● potíže s vytvořením myšlenkové osnovy (koncepce) při rozhodování v práci i přes to, že schopnostmi na úkoly stačí Změny Změny mohou u dětí s poruchami autistického spektra vyvolávat pocit úzkosti. Změny jsou pro jedince s PAS stresující situací. Stres může vyvolat jakákoliv změna např. změna obvyklé cesty do školy, výměna obnošeného oblečení, nečekaná změna rozvrhu) Stereotypní chování u jedinců s PAS vytváří pocit jistoty, bezpečí a předvídatelnosti. Důležité je dítě s PAS na změnu vhodně připravit, forma podání změny je klíčová. Zdroje ● Čadilová, Z., & Žampachová, Z. (2012). Metodika práce s žákem s poruchami autistického spektra. Olomouc: Univerzita Palackého. dostupné z: http://spc.upol.cz/profil/wp-content/uploads/2012/ metodiky/PAS_Metodika_overovani_web.pdf ● Metodický portál (2017). Popis poruch autistického spektra. [cit.15.3.2020]. dostupné z: https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=12736 ● Průcha, J., (2003). Pedagogický slovník. Praha: Portál. ● Thorová, K., (2016). Poruchy autistického spektra, Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál.