Osobnostní specifika žáků s lehkým mentálním postižením Vanda Lízalová a Pavlína Nečasová Obecné informace o LMP •Výskyt v populaci: cca 2,6% •Výskyt LMP z celkového počtu MP: cca 80% •Dědičnost až 60% •Čím lehčí je MP, tím je méně jasná příčina Osobnost •Osobnost jedince je výsledkem vzájemného působení mnoha vnitřních (biologických, dědičných, genových, vrozených) a vnějších (sociálních) podmínek. •Každý člověk s mentálním postižením je jedinečnou osobností se specifickými rysy, přesto se u většiny z nich projevují společné znaky. Ø společné znaky jsou závislé na druhu MP, stupni a jeho rozsahu Zvláštnosti somatického vývoje •Závislé na charakteru postižení, jeho hloubce a příčinách vzniku •Základní somatické znaky: v nižší porodní hmotnost a délka v nižší tělesná výška, vyšší sklon k obezitě, vyšší BMI v odchylky v držení těla v tělesný a motorický vývoj opožděný o 2 – 4 roky v • Psychomotorický vývoj dítěte s MPL •Zpomalení ve vývoji od kojeneckého věku •Nápadné obtíže ve třech letech: opožděný vývoj až o rok, velké nedostatky v řečových dovednostech, nedostatečná zvídavost, stereotyp ve hře atd… •Výrazné obtíže nastávají s příchodem povinné školní docházky… Kognitivní procesy Vnímání • tempo zrakového vnímání je zpomaleno ® zúžený rozsah vnímaného materiálu •Potíže v rozlišování stejných podobných předmětů, barev a tvarů •Inaktivita vnímání ® potíže v rozlišování detailů •Deficity v oblasti prostorového vnímání, vnímání času, snížená citlivost k hmatovým jevům • •Důležité je dodávat dostatečné množství zrakových, sluchových a motorických podnětů. • • Myšlení •Myšlení je stereotypní, rigidní, spojené s nedůsledností a nekritičností •Nedostatečná poznávací schopnost ® většinou dosáhne maximální úrovně stadia konkrétních logických operací – je důležité vázat podněty na realitu, konkrétní podněty •Schopnost abstrakce je snížena Pozornost •Doba nejlepší koncentrace u žáků s LMP je pohybuje okolo 15 – 20 minut •S nárůstem kvantity narůstá počet chyb •Je nestálá, snížená schopnost provádět více věcí najednou •Koncentrace pozornosti se snižuje s výskytem dalších zdravotních problémů (např. epilepsie) Paměť •Narušena ve všech třech fázích •Pomalé tempo osvojování nových poznatků, problémy s tříděním informací •Převažuje mechanická a krátkodobá paměť •Často zaměřena na jediný jev • • Jak zlepšit paměť a koncentraci? •pravidelné opakování •rozmanitost podnětů a činností •variabilita didaktických metod •strukturace učební látky na kratší úseky •opakovací úkoly •verbalizace činnosti •emocionální motivace •relaxace Emoce •Výrazná citová nezralost •Nízká sebekontrola •Nechá se velmi lehce ovlivnit cizími názory, posudky a vztahy •Citová labilita, impulzivita, úzkostnost • Volní vlastnosti •Nedostatek vůle- hyperbulie až abulie •Nesamostatnost •Nedostatečná iniciativa •Neschopnost překonávat překážky •Odlišná hierarchie potřeb •Během školní docházky je dobré vhodně pracovat s motivací, stejně jako se zdravým sebevědomím > Socializace •Stereotyp v sociálních vztazích •Cítí se dobře v domácím prostředí, z čehož může vést izolovanost •Socializace jedince s LMP velmi závisí na výchovném působení rodiny a školy •Velká část dospělých jedinců s LMP je schopna udržovat sociální vztahy • • • Vznik narušené komunikační schopnosti u žáků s LMP Řeč •Vývoj řeči: narušený, opožděný, omezený (dle Sováka) •Začátek vývoje řeči je opožděn o 1 – 2 roky •Narušena abstrakce pojmů •Narušena expresivní i receptivní rovina řeči •Expresivní: Ø Chudá slovní zásoba – převažují konkrétní slovní vyjádření Ø Nesprávná artikulace Ø Dysgramatismy, agramatismy Ø Echolalie • • Řeč •Receptivní rovina řeči: Ø Narušení porozumění obsahu řeči Ø Při LMP je řeč v běžných komunikačních situacích dostačující Ø Selhávání v nepředvídatelných komunikačních situací Ø Obtíže v pochopení role komunikačního partnera, plnění slovních pokynů • • > Školní docházka •ZŠ nebo ZŠ podle paragrafu 16. odstavce 9. školského zákona •Profesní příprava: -Žák smí navštěvovat jakoukoli střední školu, pokud mu to zdravotní stav dovoluje a vyhovuje požadavkům přijímacího řízení školy -Střední odborné učiliště, střední odborná škola, odborné učiliště nebo praktická škola •Důležité je ve škole získat pracovní návyky a dovednosti Profesní zařazení •Dospělí jedinci s LMP mohou být soběstační, k tomu se vážou jak sociální vztahy, tak především pracovní zařazení do společnosti •Většina jedinců s LMP je schopna vykonávat jednoduchou manuální práci •Mohou pracovat jako pomocné síly podle svého vyučení např. v pekárně, zámečnictví, truhlářství apod. •Jedním z velkých zaměstnavatelů je také například obchodní řetězec Albert, ve kterém jedinci doplňují zboží apod. •Využití tranzitních programů • • •Zdroje: •Bartoňová, M. (2013). Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Munipress •Klenková, J. (2006). Logopedie. Praha: Grada Publishing, a.s. •Viktorin, J. (2018). Inkluzivní vzdělávání žaků s lehkým mentálním postižením na základních školách. Brno: Munipress