Teorie edukace dětí a žáků s lehkým mentálním postižením Historie Historie •Období renesance – J.A.Komenský dílo Velká didaktika – 6 stupňů duševních schopností dětí •4. stupeň děti povolné, chtivé ale tupé •5. stupeň děti hloupé a nechtivé •6. Stupeň děti hloupé a vzpurné •Uzákonění povinné školní docházky – rok 1774 •Ernestinum – oddělení diagnostické, výchovné a vyučovací, azyl Historie •Karel Herford – 1902, druhý ředitel Ernestina, členění na děti •schopné vzdělání a výchovy debily •schopné výchovy, ne však vzdělání – imbecily •neschopné výchovy ani vzdělání – idioty •Zřizování prvních pomocných tříd a pak škol (1896 Praha) Josef Zeman, František Čáda •1928 Učební osnovy a výchovné směrnice škol úchylných dětí •1929 zákon o pomocných školách •Problémy – nekvalifikovaní učitelé, učebnice, chybí profesní vzdělání absolventů PŠ Historie •Období jednotné školy po roce 1948 –zvláštní školy – mládež vyžadující zvláštní péči •Vysokoškolské vzdělání pro učitele a vychovatele •Pomocné školy – diagnostické zařízení - 1961 až 1978 (vzdělavatelnost – nevzdělavatelnost) •Nová koncepce vzdělávání od roku 1976 – masivní přechod žáků do zvláštních škol Historie •Humanizační trendy po roce 1989 •Právo na vzdělání pro všechny děti •Vznik nových typů školských zařízení pro děti a žáky s mentálním postižením, poradenská zařízení – SPC •Profesní příprava – absolventi zvláštních škol, pomocných škol •Celoživotní vzdělávání •Integrace, inkluze Období předškolního věku •Dítě s lehkým mentálním postižením (IQ 69-50) •Diagnostika •Možnosti edukace a podpory rodiny •Individuální inkluze v mateřské škole •Skupinová inkluze v mateřské škole •Mateřská škola podle §16 odst. 9 ŠZ •Přípravná třída – vypadla ze systému vzdělávání dětí s mentálním postižením • Předškolní vzdělávání •Zákonem o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) se předškolní vzdělávání stává legitimní součástí vzdělávacího systému. •Předškolní vzdělávání se v rámci školského systému uskutečňuje v mateřské škole. •Předškolní vzdělávání dětí s MP se uskutečňuje v běžné mateřské škole (individuální, skupinová inkluze), v mateřské škole dle §16 odst. 9 ŠZ, přípravné třídě ZŠ, přípravném stupni ZŠS. • Předškolní vzdělávání •Podporuje rozvoj osobnosti, podílí se na jeho zdravém citovém, rozumovém a tělesném rozvoji, na osvojení základních životních hodnot a mezilidských vztahů, vytváří předpoklady pro pokračování ve vzdělávání, napomáhá vyrovnávat nerovnoměrnosti vývoje dětí před vstupem do základního vzdělávání, poskytuje speciální pedagogickou péči dětem se speciálními vzdělávacími potřebami (§ 33 ŠZ). •O přijetí dítěte uvedeného v §16 odst. 9 ŠZ rozhodne ředitel školy na základě písemného vyjádření školského poradenského zařízení, popř. registrujícího lékaře (§ 34, odst. 6 ŠZ). Předškolní vzdělávání •Předškolní vzdělávání se řídí: •Vyhláškou č. 14/2005 Sb. o předškolní vzdělávání, •Vyhláškou č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, •Vyhláškou č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. •Obsah vzdělávání je dán RVP pro předškolní vzdělávání. • Předškolní vzdělávání • •Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (RVP PV) vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla pro institucionální vzdělávání dětí předškolního věku. •Tato pravidla se vztahují na pedagogické činnosti probíhající ve vzdělávacích institucích zařazených do sítě škol a školských zařízení. •Jsou závazná pro předškolní vzdělávání v mateřských školách, v mateřských školách zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona, v lesních mateřských školách a v přípravných třídách základních škol. Děti se SVP – zařazování do mateřské školy •Děti se speciálními vzdělávacími potřebami je možné zařazovat do běžných tříd mateřských škol, nebo do tříd zřizovaných podle § 16 odst. 9 školského zákona, popřípadě škol zřizovaných podle § 16 odst. 9 školského zákona. RVP PV •Úkolem institucionálního předškolního vzdělávání je: • doplňovat a podporovat rodinnou výchovu •pomáhat zajistit dítěti prostředí s dostatkem mnohostranných a přiměřených podnětů k jeho aktivnímu rozvoji a učení. •Předškolní vzdělávání smysluplně obohacuje denní program dítěte v průběhu jeho předškolních let a poskytuje dítěti odbornou péči. RVP PV •Předškolní vzdělávání má usnadňovat dítěti jeho další životní i vzdělávací cestu. Jeho úkolem je proto rozvíjet osobnost dítěte, podporovat jeho tělesný rozvoj a zdraví, jeho osobní spokojenost a pohodu, napomáhat mu v chápání okolního světa a motivovat je k dalšímu poznávání a učení, stejně tak i učit dítě žít ve společnosti ostatních a přibližovat mu normy a hodnoty touto společností uznávané. RVP PV •Důležitým úkolem předškolního vzdělávání je vytvářet dobré předpoklady pro pokračování ve vzdělávání tím, že za všech okolností budou maximálně podporovány individuální rozvojové možnosti dětí. •Na základě dlouhodobého a každodenního styku s dítětem i jeho rodiči plní předškolní vzdělávání i úkol diagnostický, zejména ve vztahu k dětem se speciálními vzdělávacími potřebami a dětem nadaným. RVP PV •Dětem, které to potřebují, poskytuje předškolní vzdělávání, na základě znalosti aktuální úrovně rozvoje i dalších rozvojových možností každého dítěte, včasnou speciálně pedagogickou péči, a tím zlepšuje jejich životní i vzdělávací šance. Předškolní vzdělávání •RVP pro PV stanovuje: •Cíle v podobě záměrů a výstupů. •Záměrem předškolního vzdělávání je rozvoj dítěte po stránce fyzické, psychické a sociální. •Klíčové kompetence jsou v současné edukaci cílovou kategorií vyjádřenou v podobě výstupů. • Klíčové kompetence •Pro období předškolního vzdělávání jsou za klíčové kompetence považovány: •Kompetence k učení. •Kompetence k řešení problémů. •Kompetence komunikativní. •Kompetence sociální a personální. •Kompetence činnostní a občanské. • Oblasti vzdělávání •Obsah předškolního vzdělávání je uspořádán do pěti oblastí: 1.Dítě a jeho tělo. 2.Dítě a jeho psychika. 3.Dítě a ten druhý. 4.Dítě a společnost. 5.Dítě a svět. • Děti se SVP •RVP PV vychází ve své základní koncepci z respektování individuálních potřeb a možností dítěte. Z toho důvodu je RVP PV základním východiskem i pro přípravu vzdělávacích programů pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami, ať už jsou tyto děti vzdělávány v běžné mateřské škole, či v mateřské škole zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona. Děti se SVP •Dítětem se speciálními vzdělávacími potřebami je dítě, které k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění a užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření. Tyto děti mají právo na bezplatné poskytování podpůrných opatření z výčtu uvedeného v § 16 školského zákona. Podpůrná opatření realizuje mateřská škola. Děti se SVP •Závazný rámec pro obsahové a organizační zabezpečení předškolního vzdělávání všech dětí vymezuje RVP PV, který je východiskem pro tvorbu ŠVP. •Podle ŠVP se uskutečňuje vzdělávání všech dětí dané mateřské školy. •Pro děti s přiznanými podpůrnými opatřeními prvního stupně je ŠVP podkladem pro zpracování PLPP a pro děti s přiznanými podpůrnými opatřeními od druhého stupně podkladem pro možnou tvorbu IVP. PLPP zpracovává škola samostatně, IVP zpracovává škola na základě doporučení ŠPZ. Systém péče o děti s přiznanými podpůrnými opatřeními v mateřské škole •Ve ŠVP mateřská škola stanoví: • pravidla a průběh tvorby, realizace a vyhodnocování PLPP; • pravidla a průběh tvorby, realizace a vyhodnocování IVP. •Ve ŠVP může mateřská škola stanovit: • náplň předmětů speciálně pedagogické péče; •zodpovědné osoby a jejich role v systému péče o děti se speciálními vzdělávacími potřebami; • pravidla pro zapojení dalších subjektů do systému vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (zájmové organizace, vzdělávací instituce, sponzoři atd.). Podmínky vzdělávání dětí s přiznanými podpůrnými opatřeními •Podmínky pro vzdělávání dětí musí vždy odpovídat individuálním potřebám dětí. • Podmínky pro vzdělávání dětí s přiznanými podpůrnými opatřeními stanovuje školský zákon a vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. Učitel zajišťuje tyto podmínky s ohledem na vývojová a osobnostní specifika těchto dětí a měl by být vzdělán v oblasti speciální pedagogiky. Podmínky vzdělávání dětí s přiznanými podpůrnými opatřeními •Pro úspěšné vzdělávání dětí s přiznanými podpůrnými opatřeními je potřebné zabezpečit (případně umožnit): •uplatňování principu diferenciace a individualizace vzdělávacího procesu při plánování a organizaci činností, včetně určování obsahu, forem i metod vzdělávání; • realizaci všech stanovených podpůrných opatření při vzdělávání dětí; • osvojení specifických dovedností v úrovni odpovídající individuálním potřebám a možnostem dítěte zaměřených na samostatnost, sebeobsluhu a základní hygienické návyky v úrovni odpovídající věku dítěte a stupni postižení; • spolupráci se zákonnými zástupci dítěte, školskými poradenskými zařízeními, v případě potřeby spolupráci s odborníky mimo oblast školství; • snížení počtu dětí ve třídě v souladu s právními předpisy; • přítomnost asistenta pedagoga podle stupně přiznaného podpůrného opatření • Podmínky vzdělávání dětí s přiznanými podpůrnými opatřeními •Vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřských školách zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona se uskutečňuje na základě školních vzdělávacích programů upravených podle speciálních vzdělávacích potřeb dětí.