[1]Raná péče Národní plán vyrovnání příležitostí pro občany se zdravotním postižením (1998, s. 9): „Raná péče je systém služeb a programů poskytovaných dětem ohroženým v sociálním, biologickém a psychickém vývoji, dětem se zdravotním postižením a jejich rodinám s cílem předcházet postižení, eliminovat nebo zmírnit jeho následky a poskytnout rodině i dítěti možnosti integrace“. Východiska rané péče: překotný rozvoj mozkových buněk, kompenzační schopnosti mozku, zvyšujeme socioemocionální jistotu dítěte. Nedostatky ve vývoji postiženého dítěte mohou mít nepříznivé důsledky pro další vývoj, zprostředkovávání zkušeností, domácí prostředí. Služby rané péče: od zjištění rizika nebo postižení, tak, aby zvyšovaly vývojovou úroveň dítěte v ohrožených oblastech, do doby zařazení do některého typu školského zařízení. Asociace rané péče České republiky, z.s.: je profesní organizací poskytovatelů sociální služby raná péče, hájí zájmy oboru raná péče, je prostředím pro vzájemné sdílení dobré praxe, poskytování služby a metodickou podporu členských pracovišť, společné vzdělávání poradkyň rané péče i vedoucích pracovníků. Společnost pro ranou péči: poskytuje odborné služby, podporu a pomoc rodinám, ve kterých se narodilo dítě s postižením. Co je cílem? předcházet postižení, eliminovat nebo zmírnit jeho důsledky, služby rané péče mají být poskytovány od zjištění rizika nebo postižení do přijetí dítěte vzdělávací institucí. Charakteristika rané péče: má preventivní charakter, posiluje rodinu, využívá jejích přirozených zdrojů v jejím prostředí, ekonomický přínos, postupně činí rodiče nezávislými na institucích, snižuje nutnost ústavního pobytu a šetří tím státní výdaje, je předpokladem úspěšné sociální integrace, poskytuje rodičům nezávislé informace, služby rané péče jsou sestavovány na základě analýzy potřeb individuální rodiny. Raná péče v ČR: většinou oddělena část medicínská a pedagogická. Medicínští pracovníci vstupují do kontaktu včas oproti pedagogům ad. Zákon 108/2006 Sb. O sociálních službách definuje RP v § 54. Vyhláška č. 197/2016 Sb., kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů, a některé další vyhlášky. Základní činnosti RP: výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti, zprostředkování kontaktu se společenským prostředím, sociálně terapeutické činnosti, pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí. Literatura k dostudování: Zákon 108/2006 Sb. O sociálních službách OPATŘILOVÁ, Dagmar a Zita NOVÁKOVÁ. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 321 s. ISBN 978-80-210-5880-4. ________________________________ [1] © 2020, Dagmar Opatřilová. Materiál určený pouze pro studijní účely CŽV.