Lenka Slepičková § §Řešení úkolů z minulé prezentace §Opakování – podstata kvanti výzkumu §Výběr vzorku v kvanti výzkumu a důležitý pojem – REPREZENTATIVITA §Sběr dat v kvanti výzkumu §Základní pravidla pro sestavování dotazníku §1. Čím více učitel věří ve schopnosti svých žáků, tím lepších výsledků žáci dosahují. §2. Frekvence a kvalita žákových promluv ve vyučovacích hodinách pozitivně souvisí s jeho výsledky. §3. Dívky jsou v učebnicích prvouky zobrazovány stereotypněji než chlapci. §4. Hraní počítačových her souvisí s agresivitou. § Řešení z minula Hypotézy, závislá a nezávislá proměnná §Nezávislá proměnná – červená §Závislá proměnná - zelená § §1. Čím více učitel věří ve schopnosti svých žáků, tím lepších výsledků žáci dosahují. (učitelova víra ve schopnosti žáků – jedná se o koncept, který se také nazývá jako akademický optimismus; výsledky žáků) §2. Frekvence a kvalita žákových promluv ve vyučovacích hodinách pozitivně souvisí s jeho výsledky. (frekvence a kvalita žákových promluv ve vyučovacích hodinách; výsledky žáka) §3. Dívky jsou v učebnicích prvouky zobrazovány stereotypněji než chlapci. (gender/pohlaví (zobrazované osoby); stereotypnost zobrazování) §4. Hraní počítačových her souvisí s agresivitou. (hraní počítačových her; agresivita) § §Prohřešky proti pravidlům tvorby hypotéz §Pohádky rozvíjejí obrazotvornost dětí. §Dívky jsou v učebnicích prvouky zobrazovány stereotypněji než chlapci. §Čím je společnost frustrovanější, tím je také krvelačnější. (tato hypotéza obsahuje obtížně měřitelné koncepty, jako je „krvelačnost“. Nicméně jsem na ni narazila v určité úvaze, která zmiňovala i možnost operacionalizace – jak frustrovanosti společnosti, tak krvelačnosti. Frustrovanost by se dala měřit mírou nezaměstnanosti či chudoby společnosti, krvelačnost mírou podpory trestu smrti. Každopádně je vhodnější používat koncepty, u kterých máme jasnou představu, co představují a jak se budou měřit). §Děti žijící po rozvodu rodičů ve střídavé péči jsou v životě úspěšnější než děti žijící po rozvodu převážně s jedním rodičem. §Mají respondenti zájem o vyhledávání a získávání nových informací? (toto není hypotéza, hypotéza má podobu oznamovací věty obsahující dvě proměnné). §Čím větší kontakt mají lidé s osobami s postižením, tím pozitivnější k nim mají postoj. §Věk učitelů ovlivňuje jejich postoje k inkluzi. §V současných příručkách pro rodiče je více prvků liberální výchovy než v příručkách starších. § §Zvýší-li učitel počet pochval, výuka bude efektivnější. §Sociální status rodiny ovlivňuje školní úspěšnost potomků §Metodický materiál rozšíří teoretickou základnu učitelů odborného předmětu a stane se účelnou a vítanou pomůckou při praktické výuce žáků. (toto není hypotéza, chybí zde dvě proměnné a předpokládaný vztah mezi nimi). §Učitelé s vyšším vzděláním mají pozitivnější postoje k inkluzi než učitelé s nižším vzděláním. § § § §Rodiče s nižším vzděláním odměňují děti častěji materiálními dary než rodiče s vyšším vzděláním. §Čím větší nadšení pro práci na počátku své kariéry pedagog projevuje, tím více je ohrožen syndromem vyhoření. §Děti z rodin s vyšším sociálním statusem tráví v přírodě delší dobu než děti z rodin s nižším sociálním statusem. §Čím více bude doba pokrokovější, tím méně bude věřících lidí. (Zde opět narážíme na problém s tím, jak tuto hypotézu ověřit – nevidíme do budoucnosti). § § § §Hypotéza: Mladší lidé mají pozitivnější postoj k inkluzivnímu vzdělávání než starší lidé. § § § § §Více informací zde: PANČOCHA, Karel a Lenka SLEPIČKOVÁ. Aktéři školní inkluze. Actors of School Inclusion. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 156 s. ISBN 978-80-210-6688-5. §Postoje k inkluzivnímu vzdělávání žáků se SVP byly respondenty deklarovány prostřednictvím souhlasu či nesouhlasu s osmi tezemi (výroky). Stejné výroky respondenti posuzovali pro každý ze čtyř typů postižení nebo znevýhodnění, celkem tedy hodnotili 32 výroků, a to na čtyřstupňové škále: 1)zcela souhlasím; 2) spíše souhlasím; 3) spíše nesouhlasím; 4) zcela nesouhlasím. §Pro účely analýz byl následně sestaven součtový index inkluzivního vzdělávání (IIV), konstrukt, který nám umožnil srovnání různých skupin respondentů na základě jejich postojů k inkluzivní formě vzdělávání. Předpokládáme, že čím vyšší je hodnota IIV indexu, tím je postoj respondenta k inkluzivnímu vzdělávání pozitivnější. § § § §Čísla x Texty §Jasný postup x Flexibilní metodologie §Postup od obecného ke konkrétnímu (dedukce) x Postup ok konkrétního k obecnému (indukce) §Ověřování teorie x Tvorba teorie §Málo dat o mnoha případech x Mnoho dat o málo případech xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx X x x x x x x x x x x §Výběry, které zaručují reprezentativitu 1.Náhodný výběr 2.Kvótní výběr (s výhradou) 3. §Výběry, které nezaručují reprezentativitu §3. Účelový výběr §4. Dostupný výběr §5. Anketa §6. Sněhová koule § Problém samovýběru; § §Pozorování §Rozhovor §Experiment §Dotazník §Obsahová analýza textů, dokumentů §Sociometrie a vytváření sociogramu nebo sociometrického indexu § § §Experiment = jediná výzkumná metoda, která umí dokázat kauzální vztahy § § § §Výzkumník manipuluje s nezávislou proměnnou (např. metoda výuky, tréninkový plán, léčba, vystavení sledování programu s násilným obsahem, intenzita osvětlení) a zjišťuje, jaký to má důsledek na závisle proměnnou (např. množství znalostí, uběhnutá rychlost, zdravotní stav, agresivita, pracovní výkon) § §Zúčastněné, nezúčastněné §Pozorovací arch, do kterého se zaznamenávají pozorované kategorie Řeč učitele 1.Akceptuje žákovy city 2.Chválí a povzbuzuje 3.Akceptuje žákovy myšlenky nebo je rozvíjí 4.Klade otázky 5.Vysvětluje 6.Dává pokyny nebo příkazy 7.Kritizuje nebo prosazuje vlastní autoritu Řeč žáka 8. Odpovídá 9. Hovoří spontánně Ostatní kategorie 10. Ticho. Pauzy. Zmatek „Vím, že se někteří z vás necítíte dobře (1), nedejte se znechutit (2) a zkoušejte dál (6).“ „Výborně, Bětko“ (2). „Dobře, dál“ (6) „Dobře, to byl jeden názor, kdo má jiný?“ (3) viz Gavora (2000) §Introspekce J §Co zvyšuje/snižuje moji ochotu odpovídat na dotazník? §Co zvyšuje/snižuje mou ochotu odpovídat na citlivé otázky v dotazníku? §Administrace dotazníku §Obsah dotazníku §Formulace otázek §Formulace odpovědí §Řazení otázek v dotazníku (dramaturgie dotazníku) §Je otázka konkrétní a srozumitelná? § „Myslíte si, že jsou neplodní lidé stigmatizováni?“ § „Myslíte si, že marihuana by neměla být dekriminalizována?“ § „Slaví se ve vaší rodině svátky?“ § §Je otázka krátká? § „Kolikrát jste za posledních šest měsíců hovořil s lékařem kvůli Vašim zdravotním obtížím, ať už to byl Váš praktický lékař nebo specialista; neberte prosím v úvahu případy, kdy jste věc jen konzultoval se známým, který je lékařem." § §Není otázka dvojitá? § „Nabízí věznice dost vzdělávacích programů, nebo by mohla být nabídka širší? Ano-Ne“ § „Jak často se stýkáte se svými rodiči?“ § „Pokládáte problémovou metodu za účelný prostředek aktivizace žáků a používáte ji? § §Není otázka sugestivní? §Nevzniká efekt sociální žádoucnosti odpovědi? §Nevzniká efekt vynucené odpovědi? § §Musí být konkrétní, vzájemně se vylučující, všichni se v nich musí najít § §„ Jak často si přisolujete pokrmy?“ a) Nikdy b) Zřídka c) Jen když je potřeba d) Často e) Vždy § §Likertova škála §Seznam na výběr §Položky k seřazení §Číselná nebo jiná škála §Bipolární škála § §Výhody a úskalí § §Co dělat, pokud nedokážu vymyslet varianty odpovědí? §o15 Zaregistroval(a) jste v poslední době nějakou komunikační kampaň na českou / slovenskou vysokou školu? Pokud ano, prosím, stručně ji popište a uveďte, o jakou vysokou školu se jednalo. Působila na Vás spíš pozitivně či negativně? (Výzkum Uchazeči 2017) § §1797 odpovědí §Ze 78 % odpovědí vyplynulo, že uchazeč/ka nezaregistroval/a kampaň § §Příklady odpovědí: §„Rádio“ §„Ano“ §„Nikam jsem se neregistroval“ §„Neúčastnila jsem se“ §„Na žádnou komunikační kampaň jsem se nepřihlásila“ §„Pozitivně“ §„Negativně“ §„Je zcela brilantní“ §„V rámci kupčení s diplomy, výzkumy“ §„VŠ mám vybranou“ §„Nesleduji kampaně“ §„Nemám zájem, porovnávat vaši školu s jinou, ani zde prezentovat jinou školu“ §„Na to vám ščiju.“ § §PROSÍME NYNÍ O VÁŠ NÁZOR NA NĚKTERÉ PROBLÉMY SPJATÉ S VÝKONEM LÉKAŘSKÉ PROFESE. § §35. Co, kromě nedostatku financí, považujete za největší problém současné medicíny? (Uveďte prosím stručně svůj názor.) § § …………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………… § …………………………………………………………………………………………… § § § § §´ § § § Více info zde: SLEPIČKOVÁ, Lenka a Iva ŠMÍDOVÁ. Postoje českých lékařů k medicíně a k změnám v praxi reprodukční medicíny. Data a výzkum, AV ČR, Sociologický ústav, 2014, roč. 8, č. 1, s. 63-95. ISSN 1802-8152. doi:10.13060/23362391.2014.8.1.110. §Nevydávejte se pro data, dokud § 1.Nemáte jasně formulované výzkumné otázky a hypotézy a provedenou operacionalizaci všech proměnných 2.Váš dotazník neschválil/a vedoucí práce 3.Jste neprovedli PŘEDVÝZKUM 4.Neujistili jste se, že podobná/stejná data už nenasbíral někdo před vámi (sekundární analýza dat) §Zpětná vazba k úkolu č. 1 §diskusní fórum §test pro procvičení §doporučený text ke kvanti výzkumu §online konzultace §Následuje 5 ukázek z dotazníku, v němž se autor/ka dopustila chyby – porušila některé z pravidel tvorby otázek v dotazníku, nebo otázku formuloval/a nelogicky, nesprávně. Pokuste se určit, co je v daném případě špatně. §Navštívil/a jsi někdy zemi, kde se vyznává islám? § a)ANO b)NE §Ocenil/a byste na vaší škole pravidelné školení o prevenci syndromu vyhoření? §a) souhlasím §b) spíše souhlasím §c) tak napůl §d) spíše nesouhlasím §e) nesouhlasím § §Souhlasíte s odborníky, kteří říkají, že nejlepší prevencí syndromu vyhoření je pravidelná supervize na pracovišti? § a)Rozhodně ano b)Spíše ano c)Ani ne, ani ano d)Spíše ne e)Rozhodně ne § §Jaký literární žánr si v knihovně půjčujete nejčastěji? §(vypište) …………………………………………………. § Urbanistické začlenění náměstí a)relaxační plochu opticky oddělit od přilehlých dopravně vytížených komunikací b)náměstí řešit zcela transparentně s vazbou na průčelí domů trojúhelníkového náměstí c)zachovat základní průhledové osy a pomocí vegetačních prvků prostor oddělit od vozovek d)náměstí má být solitérní prostor bez návaznosti na okolí §