Řeč Lexikálně sémantická rovina věk nezvládá zvládá s dopomocí zvládá samostatně 1 Pojmenuje běžné věci na obrázku 3 2 Ukáže obrázek věci podle použití 3 3 Ukáže na obrázku činnost 3 4 Chápe pojmy „já, moje“ 3 5 Správně používá slova „ano, ne“ 3 6 Odpovídá na otázky „Co děláš?“ „Kde?“ 3 7 Má zájem o obrázkové knížky, příběhy 3 8 Ukáže obrázek podle atributu 3– 3,5 9 Klade otázky „Proč?“ „Kdy?“ 3– 3,5 10 Řekne, co je na obrázku 3– 3,5 11 Reprodukuje jednoduchou říkanku 3– 3,5 12 Chápe jednoduché protiklady 3,5 13 Identifikuje věci podle společných atributů 3,5 14 Zařazuje různé obrázky pod nadřazené pojmy 4 15 Ukáže obrázek podle aktuální situace 4 16 Vysvětlí, na co máme oči, knihy, auta… 4 17 Poslouchá pohádky, chápe děj 4 18 Spontánně vypráví podle obrázku 4 19 Doplní protiklady s názorem 4 20 Definuje význam pojmů 5 21 Chápe jednoduché vtipy a hádanky 5 22 Sestaví dějovou posloupnost a popíše ji 5 23 Pojmenuje, co dělá určitá profese 5 24 Přiřadí, co k sobě patří a vysvětlí to 5 25 Umí zpaměti kratší texty 5– 6 26 Tvoří nadřazené pojmy 5– 6 27 Tvoří antonyma 5– 6 28 Tvoří synonyma 5,5– 6 29 Pozná a vymyslí homonyma 5,5– 6 30 Pozná a pojmenuje nesmysl na obrázku 5,5– 6 31 Správně posoudí pravdivost či nepravdivost tvrzení 5,5– 6 32 Interpretuje pohádky, příběhy bez obrázkového doprovodu 5,5– 6 33 Chápe a ve správném pořadí realizuje i poměrně dlouhé a komplikovanější pokyny 5,5– 6 Morfologicko syntaktická rovina věk nezvládá zvládá s dopomocí zvládá samostatně 34 Mluví ve větách, k podstatným jménům a slovesům postupně přidává přídavná jména zájmena atd. 3 35 Rozlišuje mezi jednotným a množným číslem 3 36 Skloňuje 3 37 Tvoří souvětí souřadná 3 38 Tvoří souvětí podřadná 3,5– 4 39 Užívá čas minulý, přítomný, budoucí 4– 5 40 Užívá všechny druhy slov 4– 5 41 Mluví gramaticky správně 4– 5 42 Pozná nesprávně utvořenou větu 5– 6 43 Do příběhu doplní slovo ve správném tvaru 5– 6 Pragmatická rovina věk nezvládá zvládá s dopomocí zvládá samostatně 44 Upřednostňuje verbální formu komunikace, pomocí řeči dosahuje cíle 3 45 Řekne svoje jméno, jména sourozenců, kamarádů 3– 3,5 46 Mluví nenuceně, pokouší se o krátkou konverzaci 3,5– 4 47 Spontánně informuje o zážitcích, pocitech, přáních 4 48 Předá krátký vzkaz 4 49 Řečový projev po obsahové i formální stránce odpovídá kritériím běžné konverzace 5– 6 50 Aktivně a spontánně navazuje řečový kontakt s dětmi i dospělými 5– 6 51 Dodržuje pravidla konverzace a společenského kontaktu 5– 6 52 Dokáže zformulovat otázku, adekvátně odpovědět na otázku (samostatně a smysluplně) 5– 6 53 Smysluplně vyjádří myšlenku, nápad, mínění, popíše situaci, událost, vyjádří svoje pocity, prožitky… 5– 6 54 Řekne svoje jméno a příjmení, jména rodičů, sourozenců, kamarádů, učitelek, svoji adresu 5– 6 Prvky neverbální komunikace věk nezvládá zvládá s dopomocí zvládá samostatně 55 Oční kontakt 3– 4 4– 5 5– 6 Foneticko fonologická rovina věk nezvládá zvládá s dopomocí zvládá samostatně 56 Výslovnost 3– 4 4– 5 5– 6 57 Artikulační obratnost 3– 4 4– 5 5– 6