SPk906 Speciálněpedagogická praxe diagnostická – poruchy chování SPk316 Speciálněpedagogická praxe diagnostická – poruchy chování SPp518 Pedagogická praxe souvislá 3 – poruchy chování SPp907 Pedagogická praxe souvislá 3 – poruchy chování SPk516 Pedagogická praxe souvislá – poruchy chování Vážení studenti, případová studie je podkladem pro zpracování úkolů v rámci alternativní formy praxe. Přečtěte si záznamy o chlapci s poruchou chování tak, jak je zaznamenali odborní pracovníci z výchovného ústavu pro mládež, kde chlapec pobýval. Studie zachycuje delší časový úsek s cílem poskytnout vám popis situací a projevů, které by vám umožnili lépe vnímat potřeby a funkční a dysfunkční kompetence Standy a naplnit tak úkoly, které máte v zadání praxe. Doufáme, že se s tím vypořádáte dobře, i když jsme si vědomi toho, že pozorování a komunikace "naživo" vám dává větší prostor pro hledání souvislostí, které v diagnostice potřebujeme. Vypracované úkoly zavěste do odevzdávárny a v tištěné formě si založte do portfolia k SZZ. Přeji vám i nám inspiraci a dobré úvahy. VěraVojtová březen 2020 Standa Standa má 16 let, je prvním rokem ve VÚM, kam byl umístěn z DDsŠ. Soud o jeho umístění do institucionální výchovy rozhodl v jeho 11 letech. Hlavním důvodem bylo, že prarodiče již nebyli schopni zajistit jeho výchovu. Standa začal chodit za školu a k opatřením ze strany školy, rodiny a OSPOD byl resistentní. Standa byl umístěn do dětského domova, kde však po jednom roce začal mít takové problémy s chováním (konflikty a agresivní projevy, útěky), že byl přemístěn do DDsŠ. Z rodinné anamnézy Manželství rodičů Stanislava bylo rozvedeno v jeho 4 letech, spolu se svým o 2 roky mladším bratrem Petrem byl svěřen do výchovy matky. Matka se o děti po půl roce přestala zcela starat, odešla za novým partnerem a děti nechala u svých rodičů. Ti dostali oba chlapce po roce do pěstounské péče. K babičce má Standa podstatnou emociální vazbu. S matkou se vídává velmi málo a nahodile, jen na její popud. Nenávidí ji. S otcem se nestýká vůbec, vztah k němu je ambivalentní. Na bratra žárlí, že zůstal u babičky. Myslí si, že podlézá a babička ho proto má raději. Z osobní anamnézy Standa má intelekt v horním pásmu lehké mentální retardace, rozumové schopnosti má rozvrstveny nerovnoměrně, má sníženou schopnost koncentrovat pozornost a silný motorický neklid, je impulzivní. Mívá záchvaty vzteku, celkově je emocionálně nevyrovnaný. Neumí mít radost ze života, je vztahovačný a pořád naštvaný. Pracovní tempo je pomalejší, má nižší práh frustrační tolerance, těžkou vadu výslovnosti – dyslálii. Standa je silný kuřák, mezi jeho zájmy patří sport - zejména kopaná, nohejbal, florbal. Občas je schopen své vrstevníky provokovat s reakcí afektivního záchvatu. Pozitivně reaguje na pochvalu a pozornost dospělého. Popis Standova chování v průběhu jeho pobytu ve VÚM (ze zápisů odborných pracovníků) Září Výchovná skupina: Standa přišel do VÚ v době již před prázdninami, měl problémy poté s chlapci na skupině a byla mu tedy dána šance na 6. skupinu. Také trochu proto, aby byl schovaný – má subtilní postavu. I když se jeví jako slabší jedinec, nenechá si vůbec nic líbit. První konflikt byl na praxi s Petrem, poté ve škole se Honzou. Na výchově měl konflikt s Karlem, po něm dokonce hodil židlí, jelikož se mu nelíbilo, že mu vypnul počítač. Po pohovoru o tom, že tak se věci a problémy mezi ním a chlapci řešit nedají, vždy slíbil, že už si dá pozor, ale vybouchnul opět, jenom s tím rozdílem, že Petra fyzicky napadl, po Honzovi hodil židlí a po Karlovi plival! Chlapci ze skupiny při pohovoru popisovali, že Standa mívá záchvaty v době večerního klidu, kdy už tu není kmenový vychovatel, několikrát se stalo, že se s někým nepohodl a poté začal nadávat všem na skupině. Hygienické návyky nejsou na dobré úrovni, je třeba neustále kontrolovat, také údržba pořádku v osobních věcech je třeba kontrolovat prakticky pořád. Na dovolenky jezdí občas k babičce, tento měsíc byl jednou, návrat bez problémů, v pořádku. Škola: Standa se jeví jako nejslabší žák ve třídě, má velké problémy se psaním zápisů, často nedokáže udržet v hodinách pozornost, bývá někdy terčem posměchu. 25.9. Ke konci velké přestávky si Standa s Martinem začali nadávat. Najednou Standa zakřičel: Proč mě ty hajzle pořád biješ! A směrem k Alešovi plivl, ten k němu přiskočil a do boku mu vypálil pěstí. Odborný výcvik: Standa plní své pracovní úkoly dle svých fyzických a psychických možností, tomu také odpovídá jeho pracovní nasazení, zatím se seznamuje se základními pracovními postupy, nářadím. Nad Standou je nutný neustálý dohled, aby neublížil sobě ani svému okolí. V kolektivu působí nervózním dojmem, je podrážděný, často hrubý ke svým vrstevníkům. Chování dobré, dobře zvladatelný. Říjen: Výchovná skupina: Tak tento měsíc je vidět zlepšení, samozřejmě není zatím vše úplně podle našich představ, ale stále si myslíme, že Standa ještě potřebuje všechny povinnosti a úkoly, ať už v rámci ústavu nebo jenom 6.skupiny, vstřebat a sžít se s nimi. Při přípravě snídaně nezvládl udělat míchaná vajíčka, sám taky přiznal, že to neumí, prostě něco uvařit je pro něj zatím problém, ale je vidět, že má snahu se to naučit. Při jednom z pohovorů Standa řekl, že nebyl doma vůbec zvyklý si po sobě uklízet a udržovat pořádek, takže musíme být trpělivý, ale zároveň stále důslední, aby se to naučil. Zlepšilo se také jeho chování, nebo lépe řečeno zvládání svých záchvatů zuřivosti, neměl tento měsíc výraznější problém, tak doufejme, že to tak vydrží i nadále. Pár drobných hádek se Honzou si na skupině samozřejmě neodpustili, ale je to vždy kvůli blbostem, nedokáží se domluvit např. v tom kdo teď zrovna bude poslouchat rádio, je to jak s malými dětmi, až jim pak člověk řekne, že buď se domluví, nebo ho nebude mít ani jeden, tak už to jde. Na dovolence byl tento měsíc dvakrát, návraty samozřejmě bez problémů, včas a v pořádku. Jeho babička ještě vždy volá, kdy se vrátí a že už přijel atd. Z jeho zálib je třeba zmínit fotbal, strašně rád chytá v bráně. Reprezentoval ústav na turnaji v Olešnici (fotbal a florbal), oba turnaje vyhráli a dostal finanční odměnu. Také nás reprezentoval na turnaji v kopané. Škola: Standa je velice slabým žákem, jeho chování má velké výkyvy, v šesté až osmé vyučovací hodině už to nemůže vydržet a svým způsobem zlobí. Dne 15.10. bodová srážka za chování v osmé vyučovací hodině. Standa velmi podrážděně a někdy i prudce reaguje na svou přezdívku podkane, v ON situace kolektivu vysvětlena a hoši mně slíbili, že mu tak říkat nebudou. Odborný výcvik: Na Standovi je vidět, že se snaží, hlavně po stránce pracovního nasazení se docela zlepšil. Dávám mu práci do dvojice s Jirkou S.., tuto spolupráci si sám také pochvaluje. Horší je Standovo chování, reaguje dosti vulgárně a podrážděně na sebemenší žert ze strany spolužáků, snažím se mu vysvětlit, že udělá lépe, když si přestane těchto drobných posměšků všímat. Slíbil mi, že se o to alespoň pokusí. Zatím tyto jeho prohřešky řeším tak, že si spolu domluvíme nějakou aktivitu navíc. U Standy je nadále nutný individuální přístup, předvídat bezpečnostní rizika, přesto se s ním pracuje dobře je bez větších výchovných problémů. Listopad Výchova: Bohužel jsme asi předčasně doufali v brzké zlepšení, i když nutno dodat, že Standa nemá problémy s jinými hochy, ale vystupňovali se nám konflikty s Honzou. Standa mu na vnitřním dvoře dal facku, napadl ho kvůli tomu, že prý mu Honza slíbil cigaretu a nedodržel to, poté při pohovoru s chlapci zjištěno, že si nerozuměli, špatně se dohodli. To tak je ale bohužel vždy, prostě opět jak malé děcka, aniž by si situaci vysvětlili, napadnou jeden druhého. Vždy poté, co si to za přítomnosti vychovatele vše vyříkají, je to v pořádku. Na základě této potyčky již uděleno výchovné opatření v podobě podmínečného vyloučení ze 6. skupiny, a to oběma až do 23. 12. 2007. Bodové hodnocení by bylo dobré, ale bohužel má srážku za konflikt s Honzou. Na skupinovém hodnocení také příliš neoslnil, měl tam neplnění povinností při službě s praním prádla, také jednou problém s neprovedeným úklidem, řešeno domluvou a slibem, že se situace nebude opakovat. Tento měsíc byl dvakrát na dovolence, ta druhá mu byla prodloužena až do pondělí, jelikož bylo potřeba, aby si Standa vyřídil nějaké záležitosti na úřadech. Vrátil se vždy v pořádku. Při jednom z návratů z dovolenky proveden test na THC, byl negativní Škola Standa je v současné době na propadnutí z předmětů technologie a materiály, vůbec se neučí, je mu to prý jedno. 5.11 na odpolední tabákové přiběhl Standa k Honzovi a dal mu pohlavek, prý ho na obědě ošmelil - výměna masa za cigaretu, kterou nedostal. 10.12.byl Standa před odpoledním vyučováním, prý za nadávání neustále fyzicky napadán žákem třídy Z 1. Petrem B. Odborný výcvik Na Standovi je vidět zlepšení hlavně po stránce pracovního nasazení, kde se snaží u práce alespoň vydržet, manuální zručnost a odborné znalosti jsou horší, je potřeba mu pracovní postup vícekrát zopakovat. V kolektivu se Standovo chování příliš nezlepšilo, měl drobnou potyčku s Jirkou. Co se týká hrubých výrazů, jsme pořád na tom samém. Po upozornění na nevhodné chování následuje v horším případě emoční výbuch, potom se během dvou tří minut uklidní a může pracovat dál. Uzná svoji chybu a bez námitek příjme jakoukoli aktivitu navíc. Jinak je Standa dobře zvladatelný běžnými pedagogickými prostředky. Prosinec Výchova : Na výzdobě skupiny se podílel ze všech nejméně, také potom jeho odměna podle toho vypadala, dostal nejméně ze všech. Při posezení u stromečku nijak proti tomu neprotestoval, říkal, že je to jasné a naprosto to chápe. Standa by se nejraději věnoval jen hrám, když měl zákaz na playstationu, stáhl si hry z internetu do mobilu a hrál na mobilu. Někdy je tak zabraný do hry, že jakmile se mu nedaří je strašně nervní, proto mu také půjčování playstationu hodně omezujeme. On se ptal dříve, než mu bylo vysvětleno několikrát že jsou také povinnosti, hned po škole u obědu jestli si může půjčit "plejko"???, neustále mu vysvětlujeme, že prostě na prvním místě musí mít školu a povinnosti, jenže Standa je prostě takové "malé děcko", prostě hrát si a hrát si, no a jakmile mu někdo vezme hračku, je nervózní. Na dovolenky jezdí jednou za 14 dnů, vždy se velmi těší, dokonce byl velmi nazlobený, když jsme mu dovolenku o den zkrátili a jeli na celodenní výlet do Moravského Krumlova. Vánoční prázdniny trávil celé doma. Účastnil se turnaje v kopané ve Vidnavě, kde jsme byli 1., také na Slovensku v Sološnici, kde jsme obsadili 3.místo. Za oba turnaje udělena finanční odměna. Kopaná a také florbal je záliba, která ho opravdu baví a jde mu. Škola: Standa je nejslabším žákem třídy SV1, v součastné době je na propadnutí v technologii, materiálech a odborném kreslení, na výzvy k učení vůbec nereaguje, prý ho to nezajímá. Dne 17.12. se nevybíravě hádá s Rudolfem a oznamuje mně, že Ruda je pod vlivem marihuany. Odborný výcvik: V tomto hodnotícím období jsem u Standy nezaznamenal větší změny v chování, ani po pracovní stránce. Poprvé jsme vyjeli s chlapci pracovat do terénu k úplně cizí osobě, z čehož jsem měl u Standy obavu, abych nemusel řešit nějaké přehnané emoce, ale vše proběhlo v naprostém klidu. Po stránce manuální zručnosti mírné zlepšení, ale stále jde spíše o hru, což odpovídá i jeho mentálním schopnostem. Já zatím oceňuji snahu u daného úkolu vydržet a dodržovat přesně mé pokyny. Leden Výchova: Standa se vrátil 2. 1. z vánočních prázdnin s teplotou, takže celý týden strávil na izolaci a užíval antibiotika. Po nemoci jsme spolu probírali prospěch ve škole. Standa propadal ze dvou předmětů, ale samozřejmě, vůbec o tom nevěděl. Když jsem mu známky ukázala, nastaly výmluvy typu: " ve škole se nedá učit, vůbec tomu nerozumím, na všechno se vykašlu" atd. Vysvětlili jsme mu, že na 6. sk. nebude nikdo propadat. Na opravu známek dostal dost času, a to 8.3. Do tohoto termínu má podmínečné vyloučení ze skupiny. Od 13. - 18.1. byl na LVK, kde žádné problémy neměl, lyžování ho bavilo. Zbytek měsíce najednou začal fungovat, snažil se dělat do školy a dělal také na výchově. Už před vánocemi chtěl odejít z pokoje, kde bydlel s Honzou, protože "je bordelář." Po horách se přestěhoval za Karlem, snaží se, uklízí a celkem funguje. Poslední dobou nemívá záchvaty zuřivosti, celkem se zklidnil. Škola: 28.1. Standa- spánek v první vyučovací hodině, prý za to nemůže, díval se do půl druhé na televizi. Standa s průměrem 3.00 je nejslabším žákem ve třídě SV1, i když před pololetím u něho došlo k mírnému zlepšení, začal se učit, prý kdyby měl pětku tak poletí ze šesté výchovné skupiny. Standovo chování je dětské, často se hádá se svými spolužáky, i když většinou hádky nezačíná on, používá při nich velmi pestrého slovníku. Odborný výcvik: Na odborném výcviku jsem u Standy nezaznamenal větší změny k horšímu ani k lepšímu, manuální zručnost je u Standy podprůměrná, pracovní úkoly se mu musí neustále dokola vysvětlovat a dohlédnout na jejich plnění. Toto chování se umocňuje při odjezdu domů, kdy je Standa nepříjemný, na své spolužáky mnohdy i vulgárním nebo emociálním výbuchem. Po chvíli si uvědomí svoji chybu a snaží se to napravit. Zatím jsem to s ním řešil vzájemnou dohodou a slíbil, že to bylo naposled.Bodovou ztrátu u mne neměl. Únor Výchova: Přelom ledna a února byly pololetní prázdniny, které Standa strávil u babičky, kam jezdí většinou 1 x za 14 dnů. Z dovolenek se vrací v pořádku. Snaha o zlepšení se zatím daří, je velice spokojený, že je od Honzy pryč z pokoje. Chtěl na pokoj za Karlem, protože Honza neudržuje pořádek. Je pravda, že to Standovi prospělo. Během poslední doby se Standovo chování velmi zlepšilo, nemá výbuchy vzteku, snaží se ovládat. 22.2. reprezentoval ústav v kopané v Ostravě, za který mu byla udělena finanční odměna 50,-Kč. Škola: Standa i přes určitou snahu patří k nejslabším žákům ve třídě, má velké problémy v odborném kreslení, neustále se vymlouvá, že zadané úkoly jsou pro něho neřešitelné, že to nejde nakreslit atd. 26.2. bodová srážka za poslouchání mobilu v hodině. Odborný výcvik: Standa pokračuje ve svých lepších výsledcích, co se týká přístupu k práci a chování. Stále nedokáže odhadnou míru vykonané práce a počet skutečných odpracovaných hodin. Jeho pracovní úkoly se mu musí rozdělit na několik částí a následně každou část několikrát vysvětlit. Celkově musím konstatovat, že se Standa pomalu zlepšuje, pracuje na sobě. Za měsíc únor neměl ode mne žádnou bodovou ztrátu. Březen Výchova: Jarní prázdniny strávil Standa doma, vrátil se v pořádku. Standa má delší dobu zájem hrát někde fotbal, což se podařilo domluvit v Koryčanech. Standa se těšil, ale první trénink byl zrušen. Teď, když má odjet na velikonoční prázdniny, posunul si odjezd domů, aby mohl na fotbal. 18.3. večer začal Standa přemýšlet o tom, zda udělal dobře s tím odjezdem. Dostal strach, jestli se mu nebudou v Koryčanech posmívat a jestli to zvládne. Vysvětlila jsem mu, že nikdo není dokonalý a když se bude snažit, určitě to půjde. Nakonec se uklidnil a na trénink jel. Na velikonoční prázdniny odjel 20.3. Návrat z velikonočních prázdnin v pořádku. Prosinec Výchova: 4.12. Od té doby, co máme na skupině PC, by Standa trávil všechen čas u počítače. Včera se hádal s e Smetanou, že on bude u PC, protože včera místo PC hrál na PS 2. Standa byl vzteky bez sebe. Domluvili jsme se, že si povede kalendář, kde si zakroužkuje dny na střídačku. 6.12.- To je neustále dokola, musí se hodně pomalu a neustále dokola vysvětlovat i ty nejzákladnější věci. Těší nás zlepšení ve škole, ale pořád potřebuje dohled a motivaci k učení. V týdnu Standa trochu vybuchl, vyprovokoval ho Petr, myslím, že se situace zlepší jeho odchodem ze skupiny, neříkám, že to bude ideální, ale Petr patřil k těm, co ho rádi provokovali a dělali naschvály. Standa má stále potíže s chlapci na skupině, neustále je třeba pracovat na jeho vztazích s ostatníma. 8.12. Odpoledne, když všichni pekli perníky a cukroví, křičel Standa, že on nic dělat nebude a bude spát. Do čtyř hodin seděl u PC a unavený nebyl. Poslala jsem jej na pokoj, ať odpočívá, ale nebude sedět u PC, načež začal křičet a vztekat se na kluky. Asi po 10 minutách přišel a začal pracovat. Večer jsme si promluvili, a dohodli se na týdenním odpočinku od PC a PS 2. 9.12.- fotbalový turnaj Vidnava 2.místo 10.12.-fotbalový turnaj Sološnice, kde se umístili na 1.místě 14.12. jsem si Standu zavolala, aby mi vysvětlil, jak je to mezi ním a ostatními na skupině, protože předešlý den měl výstup 5.12.-19.12. Poslední týden před vánocemi jsme jeli se skupinou do Brna na půldenní výlet. Standa se těšil na motokáry, na kterých rád jezdí. Pak si nakoupil vánoční dárky, které byly hlavně pro babičku, něco málo pro sebe. V úterý měl Standa potyčku s Radkem, při které jej Radek zranil, proto byl odvezen z praxe na ošetření k lékaři. Standa zůstal v nemocnici na pozorování, stěžoval si na bolest hlavy. Ve středu se vrátil a domluvili jsme se, že se Radek přestěhuje na jiný pokoj, a tak Standa bude sám. Stále se s někým požďuchuje, ale samozřejmě, že jej kluci provokují, tak pak vybuchne. Při posezení u stromečku ho nejvíc zajímal kopačák, který si koupil, nejraděj by si šel zakopat i v zimě. Na prázdniny jel 19.12.v 10:00 hod. a byl doma celé svátky. Návrat 4.1. Odborný výcvik V pondělí opět špatný nástup do praxe, Standa se nestihl převléct. Pracoval při malbě izolace, bez výchovných a pracovních problémů. Úterý, středa příprava do zaměstnání lepší, pracoval na montáži a demontáži lešení a terénních úpravách. V tomto týdnu jsem u Standy zaznamenal zhoršenou náladu. Standa začal pracovní týden velmi dobře, nástup do pondělního zaměstnání bez problémů. Pracoval při výrobě malty, dále pak na terénních úpravách a přesunu materiálu. Výchovné problémy neměl, své chování ke spolužákům se snaží ovládat. Pondělí Standa pracoval na výrobě drážek pro el. instalaci, práce ho bavila. 16.12 měl konflikt s Petrem, vše jsem zapsal do denního hlášení. V 11 00 h. byl Standa odvezen do nemocnice, kde byl hospitalizován, vrátil se ve čtvrtek. Leden Výchova 6.1.-10.1. Standa mě včera celkem překvapil, sám se nabídl, že půjde se Štefanem uklízet výzdobu do jídelny a do haly. S nikým se nedohadoval a byl v klidu. Dnes jsme bobovali, a protože jsou jen 3 lopaty na ježdění, museli se kluci střídat. Nejdřív měl strach říct, že bude taky jezdit, ale kluci jej tentokrát brali mezi sebe. Večer na hodnocení, při debatě o cvičném bytě, měl Honza na Standu narážky, že je jeden z těch, který to nezvládne. Ujistila jsem jej, že všichni mají možnost si to zkusit, pokud uvidíme, že zvládají samostatnost a práci kolem sebe na skupině. Standu to potěšilo, ostatní se k Honzovi totiž nepřidali. Lyžařský výcvikový kurz 1.1.-16.1. LVK - Standu bavilo hlavně lyžování, o prkno zájem neměl. Standovo chování během tohoto týdne bylo celkem v pořádku, občas nějaká výměna názorů mezi ním a Honzou. 20.1. Po horách jel Standa domů na dovolenku, návrat v pořádku. Během týdne se do práce na skupině zapojoval, je v celku v klidu. Jeho hlavní zábavou je stále PC, do učení se musí nutit. Jakmile dostane nějakou lepší známku, myslí si, že už se učit nemusí. Opět pravidelně trénuje fotbal s mužstvem Střílek. 25.1. Dnes dopoledne dostal úkol, vytvořit v Power Pointu prezentaci z hor 2009. Škola a odborný výcvik Standa je při výuce snaživý, i když má problémy s ovládáním a sebekontrolou. Hodnotí se u něj spíše snaha jak umové dovednosti Standa se vrátil po prázdninách v pořádku. Vzhledem k počasí se chlapci podíleli na úklidu sněhu ze stavebního dvora. Do činností se zapojoval s ochotou, sešit do technologie měl dopsaný tak, jak jsme se spolu domluvili. Dobrý nástup do praxe hlavně včas. Standu jsem pochválil za aktivní přístup k práci. 20 -21.1 - Pracoval na malbě, vše proběhlo bez problémů až na okamžik, kdy se svévolně převlékl do dresu a šel hrát fotbal. Vše jsem vyřešil domluvou a stržením jednoho bodu. Standa na sobě udělal velký kus práce, hlavně co se týká v přístupu a výdrži u jedné činnosti. Únor Výchova Od předchozího týdne se chování zlepšilo. Je vidět, že bere v pořádku uklidňující léky. U práce se snaží, pracoval na malbě páté skupiny, ve středu jsme byli u p. Marka. Tento týden bych u Standy hodnotil velmi kladně. Nezaznamenal jsem u Standy větší výkyvy v chování. Byli jsme se podívat v domě na půl cesty ve Květné, ve středu na stavební výstavu Kroměříž. Nástup do praxe v pořádku, Standa se podílel na úklidu sněhu, další dva dny jsme prováděli práce se dřevem. Celý týden byl v celkové pohodě. Dokonce pracoval společně s Honzou a samostatně si bez mých pobídek hledal novou práci. Ve středu po svačinové přestávce usnul na šatně, tvrdí, že se mu chce spát po lécích. Vše jsem konzultoval s vychovatelkou, domluvili jsme se na dřívější večerce. Škola a odborný výcvik Sešit měl v pořádku, dopsaný, v hodině se aktivně zapojoval. Občas si stěžuje, že je po lécích ospalý. Standa má problémy s udržením tempa s ostatními. Řešíme tak, že Standa maluje pouze náčrty, psaný text dopisuje později od Honzy. Březen Výchova 3.3. Dnes měl Standa problém na praxi, úplně mu ujeli nervy. Měl dokonce stržené dva body. S kolegou se domluvil, že si body může nahradit. Odpoledne jsme se Standou probírali, co se stalo. Standa byl špatný, připadalo mi, že čeká ještě další potrestání. Nakonec se zklidnil. Říkal, že vůbec neví proč tak vybuchl, když teď bere poctivě i léky. 16.- 17.3. Oba dva dny byl Standa aktivní, jak při sportu, tak při práci na skupině, kdy jsme čistili koberce a sedačku. Během osobního volna je rád na PC všichni dostali zadanou práci na téma Moje dětství. Dohodli jsme se, že budou pravidelně něco zpracovávat. U Standy jsme udělali společně osnovu, aby věděl, co bude psát. 21.- 22.3. O víkendu zůstává Standa v zařízení, na skupině se zapojuje do činností, v sobotu pracoval na úseku, v neděli vařil spolu s ostatními. Odpoledne a večer byl nervózní, jelikož neměl co kouřit. 25.- 27.3. Ve středu se Standa stěhoval ze svého pokoje, na kterém byl sám, k Patrikovi, aby na jeho pokoj mohli přijít noví kluci. Měl z toho obavu, říkal, že bude muset víc uklízet svoje věci, aby Patrik nenadával. Prozatím je vše v pořádku. Nový zadaný týdenní slohový úkol „ Já a pasťák“ má splněn. V pátek odjíždí na dovolenku v půl páté, jelikož nemá nahrazeny body z pondělí. Standa se chtěl z dovolenky vrátit v neděli dopoledne, kvůli fotbal, ale zatím není vyřízená registačka, jel by zbytečně. Přijede v neděli v18:30 Škola a odborný výcvik Standa působí ospalým dojmem, je pomalejší, ale snaží se, je vidět, že se učí, těší se na jarní prázdniny Chování bez problémů, znalosti při opakování slabé. Ve škole chování bez problémů, ale při opakování k ZUZ myslí je úplně jinde, nedokáže udržet pozornost. Od pondělního nástupu do praxe působil Standa nervoznějším dojmem, podrážděně reagoval na Františka, kterého slovně napadl, na otázku co se s ním děje řekl, že má nějaké neshody s dospěláky. Standovi jsem strhnul dva body za nevhodné chování, které si během týdne nahradil. V pátek dostal za dvě z technologie, splnil, na čem jsme se spolu domluvili. Duben Výchova Standa zůstává na víkend v zařízení. Hodně by chtěl v neděli na fotbal, ale dobře ví, že momentálně nemá chování. Na skupině se teď dost snaží, jinak nebude chodit ani trénovat. Zvykl si na nové bydlení, dokonce i ráno stíhá, víc se snaží. 22.4. Dnes byl Standa celkem pozorný na školení BESIP- snažil se testy vypracovávat sám. 23.4. Standa přišel odpoledne, aby si zavolal babičce, protože nepojede na dovolenku, jede v sobotu do Sološnice. Mimo jiné mi sdělil a ukázal mobil, který mu byl dříve odcizen a nyní vrácen. Řekla jsem Standovi, jen aby jej nenosil do školy a na praxi. 24.4. Dnes měl Standa problém na praxi, odmítl odevzdat mobil. Při odpoledním předávání dětí byl velmi hrubý a vším kolem sebe házel. kolega Standovi strhl 2 body. Spolu jsme celou situaci řešili, Standa řekl, proč má on něco odevzdávat, vypadal by jak....(nebudu se vyjadřovat). Sdělila jsem Standovi, že za takové chování si nezaslouží reprezentovat ústav, načež odpověděl, že stejně nikam nepojede. Poté přišel p. vychovatel, který má Sološnici na starost, že nemá koho vzít. Standovi jsem tedy povolila tuto akci, ale nepůjde na trénink ani na zápas a mobil bude uložen v trezoru. Jak pojede na dovolenku, odveze si mobil domů. Souhlasil. Odpoledne se celkem uklidnil, ale večer, místo sprchy si půjčil mobil od Standy O. Opět výbuch, protože jsem mu řekla, aby se šel vysprchovat. Standa přijal bez řeči trest zákazu PC a PS 2 na 14 dní. 27.- 28.4. Standa je po minulých dnech stále podrážděný, nic ho nezajímá kromě toho, kdy dostane zpět svůj mobil. Přišel za mnou, jestli bych mu jej nevrátila, že jej do školy a na praxi nosit nebude. Vysvětlila jsem Standovi, že si byl vědom toho, co bude následovat a pokud si chce zavolat, může si mobil vyzvednout pouze, aby jej odvezl domů. Na skupině dělal pouze, co musel. Při přípravě do školy neměl potřebné materiály k učení na závěrečné zkoušky a tvrdil mi, že je má u kolegy, aby je neztratil. S panem kolegou jsem se dohodla, že materiály předá nám a Standa se vždy zadanou látku naučí, jelikož už je opravdu 2 x ztratil. V pondělí po odchodu Patrika jsem požádala Standu, zda by se mohl přestěhovat na pokoj ke Standovi O. Standa nechtěl ani slyšet, že nikam nejde a nic přestěhovávat nebude. Byl vzteklý kvůli mobilu. Škola a odborný výcvik Standa začal týden dobře. Pracovali jsme na demolici komínu a na malbě, aktivně se zapojoval do všech činností, vše bez výchovných problémů až do středy, kdy se choval nevhodně u svačiny. Za toto nevhodné chování dostal bodovou srážku dvou bodů. Při ukončení zaměstnání jsem Standovi oznámil, že má strženy dva body, jeho reakce na toto sdělení byla ta, že vulgárně označil pana učitele. Posléze si Standa uvědomí, co udělal, a snaží se chybu napravit. Po incidentu s kolegou se snaží dosti hlídat, aby nevybouchl také se mu to i do středy dařilo, sám mě říkal, že se někdy neudrží a špatně se ovládá. Pozitivní je na tom to, že těchto emotivních výbuchů je se Standovým přibývajícím věkem a zkušenostmi méně a dá se s ním ještě docela dobře pracovat. 01/04 - Nevhodné chování u svačiny - minus 2 body Tomáš mu vzal telefon/ přiznal se / ale nevrátil ho, údajně mu ho někdo sebral - svědci nezjištěni. Standa se snaží a učí se, co se mu řekne, přesto jeho výsledky jsou slabé, velmi se těšil na fotbal, prý nesmí dostat pětku ani mít stržený bod, aby mohl jet. Po pracovní stránce bez problémů, dostal ode mne pochvalu. V pátek jsem viděl, že si přinesl na praxi mobil, upozornil jsem ho, aby mi telefon odevzdal, nestalo se tak. Když jsem se Standy ptal, jestli mobil u sebe má, tak mi lhal, že ne. Na konci praxe jsem Standovi řekl, aby uklidil auto (myslel jsem, že bych mu dal odpracovat prohřešek za neodevzdaný mobil) odpověděl mi, že to neudělá. Při hodnocení dne jsem Standovi oznámil srážku dvou bodů za neodevzdaný mobil, následoval emotivní výbuch, kde na mě Standa křičel, že si bude na mne stěžovat. Úkol: Zpracujte příběh Standy jako případovou práci se zadáním pro praxi. Nezapomeňte strukturovat podle zadání. Úkol z části intervence omezte pouze na cíle intervence a návrh jejích aktivit a průběhu.