OKRUHY KE ZKOUŠCE LOGOPEDIE A SURDOPEDIE I – NKS 1. Základní atributy jazyka a řeči. Verbální komunikace, nonverbální komunikace. 2. Teorie vývoje jazykových schopností. 3. Současné aspekty ontogeneze řeči a jazykových schopností. 4. Charakteristika jazykových rovin (lexikálně-sémantická, morfologicko-syntaktická, foneticko-fonologická, pragmatická). 5. Raná logopedická intervence – vymezení rané logopedické intervence. Rossetiho kategorizace dětí s rizikem vývoje řeči a jazykových schopností. 6. Včasná diagnostika vývoje řeči a jazykových schopností. Rodičovské dotazníky – význam, použití. 7. Možnosti stimulace vývoje komunikační schopnosti v raném věku. Intervenční programy. Efektivní komunikační strategie. 8. Narušený vývoj řeči a jazykových schopností – vymezení, klasifikace. 9. Dítě s opožděním ve vývoji řeči a jazykových schopností – charakteristika, možnosti intervence. 10. Dítě se specificky narušeným vývojem řeči a jazykových schopností. 11. Dítě s dyslalií – současné pohledy na problematiku dyslalie, klasifikace dyslalie z fonetického a fonologického hlediska, logopedická intervence. 12. Dítě s poruchou zvuku řeči – huhňavostí, palatolálií. Orofaciální rozštěpy – etiologie, klasifikace. Interdisciplinární péče u dětí s orofaciálními rozštěpy. 13. (S)elektivní mutismus – vymezení, charakteristika, logopedická intervence.