Dyslálie • nejčastější narušení komunikační schopnosti Dyslálie – tradiční pojetí • PORUCHA ARTIKULACE, kdy je NARUŠENA VÝSLOVNOST jedné hlásky nebo skupiny hlásek rodného jazyka, ostatní hlásky jsou vyslovovány správně podle jazykových norem • název dyslalie - v r. 1830 Schulthes • označení patlavost zavedl v české odborné literatuře v r. 1900 Janke • M. Seeman (1955) - „Dyslalie je neschopnost vyslovovat nebo správně tvořit některé hlásky nebo hláskové skupiny“ Současné názory na problematiku dyslalie: • vlivem lingvistických teorií v 70. - 80. letech 20. stol. se artikulační poruchy dělí podle těžiště problému ve zvukové rovině • PORUCHY FONETICKÉ PORUCHY FONOLOGICKÉ • fonetickým poruchám zůstal přívlastek artikulační poruchy, poněvadž hlavní problém se projevuje v motorické realizaci Dle Nádvorníkové (2003) se termínem dyslalie označuje několik propojených úrovní: • hlavní úroveň, jež dyslalii charakterizuje FONETICKÁ ÚROVEŇ (vztahuje se na používání jednotlivých hlásek, představuje analytickou stránku řeči) • FONOLOGICKÁ ÚROVEŇ (týká se používání elementárních řečových zvuků spojených do slabik, slov, vět, které jsou základem další, lingvistické úrovně řeči) Na fonetické úrovni se porucha řeči projevuje • vynecháváním hlásek (delecí či eliminací) • jejich zaměňováním či nahrazováním (substitucí) • až nepřesným vyslovováním v místě artikulace (distorzí) Na fonologické úrovni se poruchy projevují • v plynulé řeči, když jsou jednotlivé hlásky ovlivňovány sousedstvím okolních hlásek, následujících nebo předcházejících (např. na začátku, uprostřed, na konci slova) • v důsledku suprasegmentálních znaků řeči (pauzy, důrazy, přízvuky, melodie a rytmus ve větách nebo v tempu řeči) Je nutné diferencovat výslovnost: • SPRÁVNOU (dle kodifikované normy jazyka) • NESPRÁVNOU (fyziologická vývojová odchylka od normy, dítě artikulačně náročnější hlásku vzhledem k věku pravidelně vynechává nebo nahrazuje jinou, snadnější hl.) • VADNOU (deficity ve výslovnosti přetrvávají po 7 roce nebo výslovnost, která se odlišuje od kodifikované normy z hlediska akustického a estetického nezávisle na věku Fonologická porucha • dítě se nedokáže naučit pravidla používání hlásek, tvoří slova zjednodušeně • fonologické deficity se váží na jazyk, nesouvisí s inteligencí • u dětí s fonologickými poruchami se často projevují poruchy učení V české a slovenské odb. literatuře se používá termín DYSLÁLIE • společný název pro fonetické a fonologické poruchy • doporučuje se terminologii sjednotit a používat dva termíny – fonetická a fonologická porucha Jaký je výskyt dyslálie? • kolem 4. roku – cca 60 % • počátek školní docházky – cca 40 % • do 9. roku – 10 % • dospělá populace – 8 % Klasifikace dyslálie • v 80. letech došlo vlivem lingvistických teorií k nové klasifikaci a diferenciaci mezi fonetickým a fonologickým obrazem NKS • pojmy „organické“ a „funkční“ poruchy jsou nahrazeny lingvistickými termíny „fonetické“ a „fonologické“ poruchy Klasifikace – fonetické hledisko: Klasifikace - fonologické hledisko: • opožděný fonologický vývoj • nevyvážený vývoj • nepravidelný fonologický vývoj • atypické fonologické procesy • hlásková preference • různá výslovnost pro stejná slova Etiologie dyslálie – fonetické hledisko • společenské prostředí • receptory – narušené sluchové, zrakové vnímání • poškození dostředivých nebo odstředivých nervových drah • motorická neobratnost • anomálie řečových orgánů • nesprávný postoj okolí k řečovému vývoji dítěte • nespecifická dědičnost (artikulační neobratnost, snížená schopnost fonematické diferenciace) Etiologie dyslálie – fonologické hledisko: • přesná příčina není definována Diagnostika – fonetické hledisko: • zjištění pozice vadné výslovnosti hlásky ve slově • kvalita fonematické diferenciace • motorika řečových orgánů • zda se jedná o dyslálii hláskovou či slovní • příčina dyslálie • dyslálie bilabiální, labiodentání, uvulární…. • dyslálie monomorfní, polymorfní • nedoporučuje se vyšetření prostřednictvím IMITACE!!!! Jak probíhá diagnostika dyslálie? 1. Navázání kontaktu Anamnestické údaje • R.A. • O.A. • S.A. • Nynější stav 1. Orientační vyšetření sluchu • tichá místnost • šeptem (Vs) vzdálenost: 6 m /méně rozuměna – postižení vyšších frekvencí/ • hlasitou řečí (Vm) vzdálenost: 8-10m /méně rozuměna v případě postižení hlubších frekvencí/ 2. Dýchání, tvorba hlasu • dýchání nosem x ústy • pravidelné x nepravidelné • klidné x zrychlené • časté vdechy při řeči 3. Vyšetření artikulačních orgánů • stav dentice • orální dutina • patro 4. Vyšetření motoriky • hrubá motorika (koordinace pohybu končetin a celého těla) • jemná motorika • oromotorika • mimika 5. Vyšetření sluchové percepce • sluchová diferenciace - Hodnocení fonematického sluchu u předškolních dětí (Škodová, Michek, Moravcová) • sluchová paměť • sluchová analýza a syntéza • vnímání rytmu (vytleskávání, opakování rytmu) 6. Vyšetření artikulace Diagnostika – fonologické hledisko: jaké existují metody získávání dat? 1. SPONTÁNNÍ ŘEČ • ideální vzorek spontánní plynulé řeči (odráží obvyklou produkci zvuků u dítěte) • získání během rozhovoru • + vzorek pomáhá určit zvuky, které dítě dokáže produkovat • - nepodaří se vyšetřit všechny zvuky 2. POJMENOVÁNÍ OBRÁZKŮ • artikulační testy • názvy obrázků musí obsahovat hlásky ve všech pozicích • + vyšetřuje všechny zvuky • - produkce izolovaných slov je často lepší, než produkce ve spontánní řeči 3. ZJIŠŤOVÁNÍ ÚROVNĚ STIMULABILITY (IMITACE) • zjišťuje se schopnost dítěte napodobovat zvuky, které zatím nedokáže správně použít Foneticky orientovaná terapie dyslálie: • cíl: osvojení si správné motorické realizace hlásky • těžiště: oromotorika, auditivní vnímání, artikulace Fonologicky orientovaná terapie: • cíl: snaha ovlivnit fonologický systém jazyka a navodit v něm potřebnou změnu • široká systémová změna, která ovlivní nejen nacvičovaný zvuk, ale i zvuky, které mají s daným zvukem něco společné • Cíl: poskytnout dětem s opožděným fonologickým vývojem nebo fonologickou poruchou stabilní poznatky o hláskách – 1) rozšíření inventáře hlásek • 2) osvojení si pravidel pro správné používání hlásek