Specifika edukace žáků s lehkým mentálním postižením Vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením žDuální školský systém v ČR žRovné podmínky pro všechny v oblasti vzdělávání – Úmluva o právech osob se zdravotním postižením, ratifikace v roce 2009, navazuje antidiskriminační zákon (č. 198/2009 Sb.) žNárodní akční plán inkluzivního vzdělávání (NAPIV) žPodpůrná opatření ž Podmínky pro vzdělávání žáků se SVP v ZŠ žLegislativní rámec – zákony a vyhlášky žZákon č. 561/2004 Sb., novelizace zákona č. 82/2015 Sb.,vyhláška č. 27/2016 Sb. ž Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami žZákladní vzdělávání – povinná školní docházka, vyhláška č. 48/2005 o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky Podmínky inkluzivního vzdělávání žáků s mentálním postižením na ZŠ žŽák s lehkým mentálním postižením – schopnost adaptability, povahové vlastnosti, postoje a schopnost komunikovat, schopnost navazovat vztahy žOsobnostní specifika žáka s LMP žEfektivitu vzdělávání žáků s LMP lze splnit pouze tehdy, pokud jsou pedagogické cíle, obsahy a metody zaměřeny na individuální učební a výkonové potřeby žáků žUčitel musí úzce spolupracovat s rodiči a znát jejich očekávání Kritéria edukace žVycházet z důsledné diagnostiky žáka při volbě edukačních strategií žUvědomovat si individuální specifika osobnosti žáka s LMP žEdukaci orientovat na využitelnost v situacích reálného života žDbát na intenzivní zpětnou vazbu žŽáka s LMP chápat a posuzovat v interakci s jeho užším a širším sociálním a společenským prostředím žEdukaci chápat jako týmový proces k dosažení individuálně stanoveného cíle edukace žPodpůrná opatření žIVP Podpůrná opatření ž žPodpůrná opatření – žáci se SVP, speciální metody, postupy, formy a prostředky vzdělávání, kompenzační, rehabilitační a učební pomůcky, speciální učebnice a didaktické materiály, zařazení předmětů speciálně pedagogické péče, poskytování pedagogicko-psychologických služeb, zajištění služeb asistenta pedagoga, snížení počtu žáků ve třídě nebo jiná úprava organizace vzdělávání zohledňující SVP žáka (§16 ŠZ) Předměty speciálně pedagogické péče žzařazení předmětů speciálně pedagogické péče žLogopedická péče, řečová výchova, alternativní a augmentativní komunikace, zdravotní TV, nácvik komunikačních a sociálních dovedností, canisterapie, hipoterapie, instrumentální obohacení R. Feuersteina Asistent pedagoga žZákon č. 561/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů § 16, odst. 2 písmeno g) PO spočívají ve využití AP. ž§5 vyhlášky č. 27/2016 Sb. AP žOdst. 1 – AP poskytuje jinému pedagogickému pracovníkovi při vzdělávání žáka či žáků se SVP v rozsahu PO. AP pomáhá jinému ped. prac. při organizaci a realizaci vzdělávání podporuje samostatnost a aktivní zapojení žáka do všech činností ve škole v rámci vzdělávání. Asistent pedagoga žOdst. 2 – AP pracuje podle potřeby s žákem nebo ostatními žáky třídy, oddělení nebo studijní skupiny podle pokynů jiného pedagogického pracovníka a ve spolupráci s ním. žOdst. 3 – Hlavní činnosti AS jsou ž a) pomoc při výchovné a vzdělávací činnosti a pomoc při komunikaci se žáky, zákonnými zástupci žáků a s komunitou, ze které žák pochází. přizpůsobení školnímu prostředí, pomoc ped. pracovníkům, pomoc při komunikaci s žáky, spolupráce s rodiči žNáplň práce žZákon o pedagogických pracovnících č. 563/2004 Sb. Asistent pedagoga žb) Pomoc žákům v adaptaci na školní prostředí, žc) Pomoc žákům při výuce a při přípravě na výuku; žák je veden k nejvyšší možné míře samostatnosti, žd) Nezbytná pomoc žákům při sebeobsluze a pohybu během vyučování a při akcích pořádaných školou mimo místo, kde škola v souladu se zápisem do školského rejstříku uskutečňuje vzdělávání nebo školské služby, ž Asistent pedagoga žOdst. 4 – Není-li dále stanoveno jinak, může AP poskytovat podporu při vzdělávání žákovi nebo více žákům současně, nejvýše však 4 žákům ve třídě, oddělení nebo studijní skupině, a to s ohledem na povahu SVP těchto žáků; v případě škol, tříd oddělení nebo st. sk. zřízených podle §16, odst. 9 může být počet žáků připadající na AP vyšší. Strategie edukace při inkluzivním vzdělávání žáků s LMP žEdukační proces musí respektovat podmínky pro učení žáka s LMP – osobnostní specifika, rozdílné výchozí podmínky pro edukaci, specifika sociálního prostředí žáka žKlíčoví činitelé determinující obsah, proces a výsledek vzdělávání žáka s LMP – edukační prostředí školy ve vztahu k žákovi s LMP a edukační strategie respektující SVP žáka s LMP Strategie edukace při inkluzivním vzdělávání žáků s LMP žEdukační proces žáků s LMP vyžaduje přímé a pravidelné ověřování efektivity vyučování, bezprostřední a systematickou zpětnou vazbu. žStrategie – dávat žákovi častější příležitost aktivně odpovídat na kladené otázky během vyučování žDiferenciace v podpoře učení, v úrovni požadavků, počtu úkolů, v délce času daného na splnění zadaného úkolu, diferencování ve flexibilních skupinách Strategie edukace při inkluzivním vzdělávání žáků s LMP žHlavní roli v edukaci žáka s LMP má učitel, který se stává manažerem procesu učení – nutnost využívat žVyužívání strategií diferencovaného a individualizovaného přístupu žPlánování fází vnější diferenciace žCíle, obsah a metody jsou zaměřeny na individuální učební a vzdělávací potřeby jednotlivých žáků Strategie edukace při inkluzivním vzdělávání žáků s LMP žCíleně se zaměřit na využívání strategií pro přenos obecných dovedností a zkušeností do každodenního života žInstrukce učitele v rámci edukačních aktivit musí být pro žáka s LMP jasné a systematické, klade se důraz na časté opakování, procvičování učiva a užívání názorných pomůcek žŽák s LMP je součástí sociální skupiny třídy a osvojuje si sociální role a pozice Strategie edukace při inkluzivním vzdělávání žáků s LMP žEliminace školních problémů u žáka s LMP se realizuje speciálními opatřeními. žNapř. podporou v rozvoji motoriky a vnímání, řečového vývoje, kognitivních a řečových předpokladů učení čtení, podporu při řešení problémů, podpora metakognice, trénink vlastních instrukcí, podpora zvládání frustrace a negativních zkušeností, podpora modifikace sociálních nápadností Individuální a diferencované vyučování žPředstavuje moderní trendy ve vyučování žIndividualizovaná a diferencovaná výuka zajišťuje výuku podle možností a schopností jednotlivých žáků i s jejich odlišnostmi. žOptimální výsledky mohou být dosaženy za pomoci: ž1/ typu úkolu (množství, obsah), různými zdroji k učení (různorodé texty, PC programy) ž Individuální a diferencované vyučování ž2/ stanoveného času ke splnění úkolu ž3/ způsobu vedení výuky – souvisí s diagnostikou stylu učení žáka (vizuální, auditivní, kinestetický) ž4/ personální organizace (asistent pedagoga, týmová práce učitelů) ž5/ různé zpětné vazby pro žáky Individuální a diferencované vyučování žDiferencované vyučování přizpůsobuje obsah, metody, formy a řízení edukačního procesu skupinám žáků nebo jednotlivcům tak, aby byl edukační proces co nejefektivnější. žSprávně uplatňovaná diferenciace podporuje aktivitu žáků ve vyučovacím procesu a přispívá k jeho efektivnosti. žStanovované úkoly učitelem by měly být shodné s individuálním učebním profilem jednotlivých žáků. Individuální a diferencované vyučování žVýhody odstupňovaných aktivit zadávaných učitelem jednotlivým žákům spatřujeme v tom, že všichni žáci pracují na stejném úkolu, ale na úrovni, která odpovídá jejich současným možnostem. žÚkolem ZŠ je podporovat žáky s rozdílnými předpoklady k učení, sociálním chováním takovým způsobem, aby byly uspokojeny jejich vzdělávací potřeby a byly vytvořeny předpoklady pro celoživotní vzdělávání. Individuální a diferencované vyučování žIndividuální výuka • Jedná se o trvalejší kontakt jednoho učitele a jednoho žáka. Tato výuka je běžná např. v umělecké výchově, při doučování, při výuce cizích jazyků, apod. Učitel se může neustále věnovat žákovi. Individuální a diferencované vyučování žDiferencovaná výuka • Žáci jsou seskupováni do homogenních skupin podle určitých kritérií, např. podle úrovně intelektových schopností, podle nadání, zájmů, ale také podle místa bydliště apod. • Při vnější diferenciaci jsou nadanější žáci oddělováni od ostatních (třídy s rozšířenou výukou, třídy A a B, přechod na gymnázium), při vnitřní diferenciaci spolupracují žáci různého nadání při výuce. • Tím diferenciace vede ke zvýšení pedagogické účinnosti školní práce a ke zkvalitnění vzdělávání. Hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami žSoučástí edukačního procesu jsou činnosti spojené s hodnocením žáků. žU skupiny žáků se SVP je nutné zohlednit druh, stupeň znevýhodnění. žHodnocení je vyjádřeno klasifikačním stupněm, slovním hodnocením nebo kombinací obou způsobů. O způsobu hodnocení rozhoduje ředitel školy se souhlasem školské rady. Pravidla hodnocení žUrčuje školní řád dle platné legislativy (zákon č. 561/2004 Sb. §30, vyhláška č. 48/2005 Sb. § 14) ž1)Zásady hodnocení průběhu a výsledků vzdělávání a chování ve škole i mimo ni ž2)Zásady a pravidla pro sebehodnocení žáka ž3)Stupně hodnocení prospěchu a chování ž-použití klasifikace ž Obsah vzdělávání žKurikulární dokumenty státní a školní úrovně žStátní úroveň – Národní program vzdělávání a RVP žŠkolní úroveň – ŠVP žEtapy vzdělávání – RVP PV, RVP ZV, RVP GV, RVP SOV (střední odborné vzdělávání) Diagnostika v období školního věku žDiagnostika školní zralosti žDiagnostika specifických poruch učení a chování žDiagnostika školního výkonu a úspěšnosti žDiagnostika sociálních vztahů v rámci třídního kolektivu žDiagnostika sociálněpatologických jevů a problémů způsobených nedostatečnou funkcí rodiny žDiagnostika profesní orientace Skupinová inkluze žVýhody ž ž ž žNevýhody Segregované vzdělávání na základní škole dle §16 odst. 9 žVýhody ž ž žNevýhody