PSYCHOPEDIE SPECIALIZACE 1 intervence 1. Teorie edukace žáků s mentálním postižením, terminologická východiska. 2. Osobnost žáka s lehkým mentálním postižením. 3. Poradenské služby pro žáky s lehkým mentálním postižením. Komunikace v poradenství. 4. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 5. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, část RVP pro žáky se SVP. 6. Speciálněpedagogická diagnostika se zaměřením na žáka s lehkým mentálním postižením z pohledu poradenského speciálního pedagoga. Diagnostické domény pro žáky s mentálním postižením. Podpůrná opatření pro žáky s mentálním postižením. 7. Didaktické zásady, metody a vyučovací formy, typy vyučovacích hodin, používané v rámci edukace žáka s lehkým mentálním postižením a PAS. Struktura přípravy učitele na vyučovací hodinu. 8. Vzdělávací oblasti RVP ZV v rámci edukace žáka s lehkým mentálním postižením. 9. Systém středoškolského a celoživotního vzdělávání pro absolventy základní školy s lehkým mentálním postižením 10. Legislativa týkající se školské problematiky edukace žáků s lehkým mentálním postižením a PAS. Literatura povinná: * Bartoňová, M. (2005) Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU-MSD. * Bartoňová, M., Vítková, M. et al. (2013) Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. Brno: MU. * Mertin, V. (1995) Individuálně vzdělávací program. Praha: Portál. * Michalík, J., Baslerová, P., Felcmanová, L. a kol. (2015) Katalog podpůrných opatření. Pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění. Olomouc: UP. * Opatřilová, D., Nováková, Z., Vítková, M. et al. (2012) Intervence u dětí se zdravotním postižením v raném věku. Brno: Paido. * Pipeková, J., Vítková, M. et al. (2014) Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. Brno: MU. * Přinosilová, D. (2007) Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido. · Valenta, M., Müller, O. (2013) Psychopedie. Olomouc: Parta. · Vašek, V. (1992) Špeciálnopedagogická diagnostika. Bratislava: SPN. Literatura doporučená: * Bartoňová, M., Bazalová, B., Pipeková, J. (2007) Psychopedie. Brno: Paido. * Bartoňová, M., Bytešníková, I., Vítková, M. et. al. (2012) Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Brno: Paido. * Bartoňová, M., Pitnerová, P., Vítková, M. et al. (2013) Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve středním školství. Brno: Paido. * Bazalová, B. (2014) Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál. * Černá, M. a kol. (2008) Česká psychopedie. Praha: UK. * Dolejší, M. (1996) K psychologii mentálně retardovaných. Praha: Avicenum. * Fontana, D. (2003) Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál. * Müller, O. a kol. (2014) Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada. * Pipeková, J. (ed.) (2010) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido. * Rubinštejnová, S. J. (1987) Psychologie mentálně zaostalého žáka. Praha: SPN. * Thorová, K. (2006) Poruchy autistického spektra. Praha: Portál. * Valenta, M. a kol. (2015) Slovník speciální pedagogiky. Praha: Portál. Zákony, vyhlášky a další předpisy: * Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) č. 561/2004 Sb. a jeho novela č. 82/2015 Sb. Internetové zdroje: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky Dostupné na: http://www.msmt.cz.