Katalog PO: reaguje na změny ve školském zákoně, zaměřuje se na dopady, které zdravotní postižení nebo znevýhodnění přináší do vzdělávání, katalog PO je ucelený manuál rad a návodů, nabízí pedagogům konkrétní návody pro vzdělávání žáků s potřebami PO. Pojetí PO: odráží druh, stav a míru znevýhodnění, zohledňuje celkovou vzdělávací situaci žáka a školy, navazuje na mezinárodní klasifikační systém a národní normy a standardy, u žáků se zdravotním postižením vychází a respektuje pojetí diagnostiky stanovené katalogy posuzování míry speciálněpedagogických potřeb u žáků se zdravotním postižením. Změna pojetí PO: Mění současný model horizontálního dělení žáků do kategorií ZP, ZN, SZ - Na vertikální model = posuzování míry/hloubky daného znevýhodnění. Z toho pak vyplývají potřeby podpůrných opatření. Specifika I. stupně podpůrných opatření: Při vzdělávání lze (nemusí) využít plán pedagogické podpory (PLPP). Podpůrná opatření v prvním stupni jsou hrazena v rámci běžného provozu školy, těmto žákům nenáleží navýšený normativ. Slouží k dlouhodobé podpoře žáků při mírných obtížích ve vzdělávání nebo ke krátkodobé podpoře (max. 6 měsíců) při závažnějších obtížích ve vzdělávání. PO realizuje škola a pg. pracovníci v rámci běžné činnosti. Cílovou skupinou jsou děti, žáci a studenti bez ohledu na příčiny znevýhodnění. Při vzdělávání lze (nemusí) využít plán pedagogické podpory (PLPP). Podpůrná opatření v prvním stupni jsou hrazena v rámci běžného provozu školy, těmto žákům nenáleží navýšený normativ. II. stupeň podpůrných opatření: Cílem PO je zařazovat takové speciálněpedagogické metody a formy práce, které je učitel schopen realizovat bez závažnějších dopadů na vzdělávání ostatních žáků ve třídě. Optimální je zapojení žáka do společné výuky s důrazem na individuální přístup. PO se realizují na základě doporučení ŠPZ, které identifikuje potřebu PO ve 2. stupni. Jsou to např. úprava zasedacího pořádku, délka vyučovací jednotky, přestávky, doba přímé práce ad. V případě potřeby se žák vzdělává s podporou didaktických nebo speciálnědidaktických pomůcek, které však nejsou finančně náročné. Obsah učiva odpovídá RVP ZV, přičemž některé výstupy mohou být redukovány a v tomto případě musí být vypracovaný IVP. Dále lze využívat rozšířené formy hodnocení, které umožňují reflektovat požadavky individuálního přístupu k žákovi. Škole vzdělávající žáka ve druhém stupni podpory náleží navýšení finančních prostředků. Co by měl obsahovat IVP v případě II. st. PO? zařazení předmětů speciálně pedagogické péče (např. rozvoj grafomotoriky, náprava SPU, individuální vedení výuky u žáků zdravotně znevýhodněných, kteří dlouhodobě nemohou docházet do školy), podle potřeby i speciální učebnice a texty, možnost sníženého počtu žáků ve třídě pro výuku omezeného počtu hodin (např. věnovaných výuce ČJ a M u žáků selhávajících), možnost sdíleného asistenta při počtu 5 a více žáků ve stupni podpory 2 v dané třídě. Kteří žáci mohou být zařazení do II. stupně podpory? ŽÁK SELHÁVÁ Z DŮVODU: Oslabení kognitivního výkonu („žák s hraniční inteligencí). Oslabení sluchových a zrakových funkcí. Onemocnění vč. psychického, které nemá závažnější dopady na vzdělávání. Nedostatečné znalosti vyučovacího jazyka. Oslabení dorozumívacích dovedností III. stupeň podpůrných opatření: Charakter potíží žáka závažněji zasáhne do organizace práce s třídou. Rozsah opatření zahrnuje zejména úpravy ve vzdělávacích podmínkách a postupech režimu školní práce a domácí přípravy. Tato opatření se realizují na základě doporučení ŠPZ. Speciálněpedagogická a psychologická intervence je nutná, je poskytována školou v užší spolupráci se ŠPZ. Při vzdělávání se využívají speciální formy a metody práce. Co bude obsahovat IVP ve III. st. PO? Využívání speciálních forem, metod, obsah učiva může být redukován, plánované školní výstupy zohledňují možnosti žáků vycházející z jejich postižení, jsou využívány speciální učebnice, didaktické, kompenzační a rehabilitační pomůcky, v odůvodněných případech je možné snížit počet žáků ve třídě využití asistenta pedagoga, náleží navýšení finančních prostředků. Kteří žáci mohou být zařazení do III. stupně podpory? ŽÁK SELHÁVÁ Z DOVODU: LMP. Zrakové či sluchové postižení (slabozrakost, nedoslýchavost), NKS. Tělesného postižení či onemocnění vč. psychického, se závažnějšími dopady na vzdělávání. Neznalost vyučovacího jazyka. Syndrom CAN (týrané, zanedbávané a zneužívané dítě). IV. stupeň podpůrných opatření: Charakter potíží žáka ve vzdělávání vyžaduje podstatné úpravy v organizaci a průběhu vzdělávání. Tato opatření se realizují na základě doporučení ŠPZ a žák je vzděláván vždy s podporou IVP. Speciálněpedagogická intervence ve škole je zpravidla pravidelná a četnější než v předcházejících stupních podpory. Při vzdělávání je nutné využívat speciální učebnice, didaktické, kompenzační a rehabilitační pomůcky finančně náročnější, ve většině případů je nutná i rozsáhlejší úprava pracovního prostředí ve třídě. Specifika IV. st. PO Výuka předmětů speciálněpedagogické péče je zajišťována pedagogem s příslušnou kvalifikací, v odůvodněných případech se využívá i terapeutických metod. U některých žáků může být nutné při podpoře komunikace využívat náhradní formy komunikace, obvyklá je potřeba dalšího pedagogického pracovníka. Dále může být i snížení počtu žáků ve třídě. Škole vzdělávající žáka ve čtvrtém stupni podpory náleží navýšení finančních prostředků. Tato finanční podpora umožňuje vzdělávání skupiny žáků se SVP v počtu 6-8 žáků. Co bude obsahovat IVP ve IV. st. PO? Žák vyžaduje při vzdělávání vysokou míru podpory. Obsah učiva může být modifikován, ale i redukován (vzdělávání v souladu s RVP ZV – LMP, RVP ZŠS). Nutné využívání speciální učebnice, speciální didaktické, kompenzační a rehabilitační pomůcky. Ve většině případů je nutná úprava pracovního prostředí ve třídě. Výuka předmětů speciálně pedagogické péče odpovídající speciálním vzdělávacím potřebám je zajišťována pedagogem s příslušnou kvalifikací (patří sem i využití terapeutických metod). Možnost sníženého počtu žáků pro výuku celého učebního plánu daného ročníku (6-8 žáků). Kteří žáci mohou být zařazení do IV. stupně podpory? ŽÁK SELHÁVÁ Z DŮVODU: Středně těžké a těžké MP. Těžké zrakové a sluchové postižení (nevidomost, hluchota). Závažné TP či onemocnění. PAS. Neschopnost komunikovat prostřednictvím mluveného slova. Specifika V. stupně PO Žáci vyžadují nejvyšší míru podpory, tzn. přizpůsobení organizace, obsahu, metod a forem práce při vzdělávání. Obsah učiva je vždy modifikován, případně i výrazně redukován. U žáků s MP se zpravidla uplatňuje vzdělávání dle IVP zpracovaného dle RVP ZŠS. Při vzdělávání je nezbytné využívat speciální učebnice a další alternativní výukové materiály, speciální didaktické, kompenzační a rehabilitační pomůcky finančně náročných. Vždy je nutná úprava prostředí. Co bude obsahovat IVP v V. st. PO? Speciální terapeutické metody práce, AAK s využitím potřebných pomůcek. V tomto stupni vzniká potřeba zařazení dalšího pedagogického pracovníka. Z důvodu zdravotního stavu žáka a na doporučení lékaře lze využívat výuku v domácím prostředí, která je zajišťována pedagogy kmenové školy, případně pracovníkem SPC. PO pátého stupně vycházejí vždy z doporučení ŠPZ. Škole náleží navýšení finančních prostředků, které umožňují individuální vzdělávání žáka v rozsahu 6-8 hodin týdně nebo vzdělávání skupiny žáků se SVP v počtu 4-6 žáků. Kteří žáci mohou být zařazení do V. stupně podpory? ŽÁK SELHÁVÁ Z DŮVODU: Hluboké mentální retardace. Kombinace těžkého zdravotního postižení. Katalog podpůrných opatření – obecná část · Dílčí katalogy: · Katalog PO pro žáky s MP a pro žáky s oslabením kognitivních funkcí · Katalog PO pro žáky se zrakovým postižením a s oslabením zrakového vnímání · Katalog PO pro žáky se sluchovým postižením a s oslabením sluchového vnímání · Katalog PO pro žáky s tělesným postižením a závažným onemocněním · Katalog PO pro žáky s poruchou autistického spektra a pro žáky s vybraným duševním onemocněním · Katalog PO pro žáky s narušenou komunikační schopností · Katalog PO pro žáky se sociálním znevýhodněním · Oblasti podpůrných opatření 1. Organizace vzdělávání 2. Modifikace výukových metod a forem práce 3. Intervence 4. Pomůcky 5. Úpravy obsahu vzdělávání 6. Hodnocení 7. Příprava na výuku 8. Podpora sociální a zdravotní 9. Práce s třídním kolektivem 10. Úprava prostředí