VYUŽITÍ ALTERNATIVNÍCH METOD NA PODPORU ROZVOJE OSOB S DOWNOVÝM SYNDROMEM --------------------------------------------- MOŽNOSTI VZDĚLÁVÁNÍ OSOB S DS •Rodina •Raná péče •MŠ •MŠ Speciální •ZŠ •ZŠ Speciální •Střední škola •Střední odborné učiliště, Odborné učiliště •Praktická škola •Večerní škola •Kurzy k doplnění vzdělávání •Neziskové organizace •Domovy pro osoby se zdravotním postižením • ALTERNATIVNÍ METODY •Metody využívané nad rámec běžné lékařské, výchovné a vzdělávací péče •Potřeba celoživotního rozvíjení osob s DS – vliv na integraci •Především neziskové organizace a logopedie •Propojení s EDSA (European Down Syndrome Association) – společené projekty evropských zemí •Oblasti, které alt. met. rozvíjí: fyzický rozvoj, kognitivní rozvoj, rozvoj komunikačních schopností • • OBLASTI ROZVOJE A ALTERNATIVNÍ METODY •Podpora kognitivních fcí: Feuersteinova metoda instrumentálního obohacování (FIE), Matematika Step by Step, Matematika Yes we can •Podpora fyzického vývoje: Vojtova metoda, Hiporehabilitace, Orofaciální regulační terapie (ORT) •Podpora komunikačních schopností: VOKS, Makaton, Orofaciální regulační terapie (ORT), Znak do řeči, Splývavé čtení Alternativní metody využívané rodinami účastnícími se výzkumného šetření z roku 2012 Matematika Yes we can •ČR- jedna z 6 účastníků projektu EU „Lifelong learning programme“ (= celoživotní vzdělávání a podpora osob se spec.vzděl.potř.) •Zakladatelská organizace: rakouská organizace Down Syndrom Österreich •Další země: Německo, Rumunsko, Itálie a Dánsko •Součást projektu i metodika Yes we Can Matematika Yes we Can •Metoda vytvořená pro osoby s mentálním postižením a Downovým syndromem •didakticko-neurologický základ •Hl. myšlenka: mobilizace obou mozkových hemisfér zaměstnáním obou rukou při provádění početních úkonů – snazší pochopení a uchování matematické dovednosti v paměti •využití prstů při počítání, jakožto nejvhodnější početní pomůcky, kterou má člověk s potížemi v učení vždy při sobě MATEMATIKA YES WE CAN •metodika obsahující tzv. “Maths-toolbox” = matematický kufřík s pomůckami, příručka a DVD •Pomůcky: dřevěné tvary, čísla a tyčky •dobrá podpora matematického myšlení od základního uvědomění počtu až po počítání s přechodem přes 10 a násobení •www.downsyndrom-yeswecan.eu/ MATEMATIKA STEP BY STEP •Math - Step by step •pro žáky s Downovým syndromem •nizozemská autorka Netty Engels (má dospělou dceru s Downovým syndromem Peetjie – metodika je výsledkem celoživotních zkušeností a testování metody na dceři) •Metoda je založena na mnohočetném opakovaném vypracovávání pracovních listů zaměřených na rozvoj početních dovedností • MATEMATIKA STEP BY STEP •Hl. myšlena: budování matematických schopností a představ na základě opakování, rozkladů čísel a pravidlo, že lektorka nepřipouští využívání prstů při počítání •Pomůcky: dřevěné osy (tzv. aritmetická pravítka), kostičky a dřevěné tabulky •Mají dítěti pomoci s počáteční představou počtu a posloupnosti matematických pojmů bez toho, že by využívalo prsty MATEMATIKA STEP BY STEP •Důležité: zachovávat vždy kladný a pozitivní přístup, být trpělivý a neustále vše opakovat dokola •Využívat metodické pracovní listy, fixami •Zvláštní částí metodiky je také kapitola věnovaná nácviku schopnosti manipulace s penězi + peněženky SPLÝVAVÉ ČTENÍ •Metodika rozvíjející řeč na základě čtení •Autor: Mgr. Ladislava Pacltová, logoped •Důraz je kladen na správnou výslovnost a postupné vyvozování jednotlivých hlásek na základě hry a vizuální podobnosti písmen se zvířaty, předměty a lidmi •Tyto vyzozené hlásky jsou následně splývavým čtením spojovány ve slabiky a slova •Metoda motivuje ke komunikaci a podporuje správnou artikulaci OROFACIÁLNÍ REGULAČNÍ TERAPIE (ORT) •pro podporu rozvoje verbálních komunikačních dovedností •Zakladatel: argentinský lékař Rodolfo Castillo Morales, který v rámci této metody vychází z neurofyziologie osob s Downovým syndromem, pro něž byla metoda primárně určena •U nás : PhDr Eva Matějíčková • ORT •orofaciální - týkající se dutiny ústní a tváří (v širším pojetí obličeje) •základními funkce zajišťují fonaci, respiraci, artikulaci, mimiku a příjem potravy •uvědomit si propojení orofaciální oblasti a motoriky těla •Cíl: snaha navodit co nejpřirozenější a správné pohybové vzorce •hl. správnou polohu a pohyby čelistního kloubu a správnou polohu hlavy • ORT •postavena na dotycích, vibracích, nebo tlaku na určité body orofaciální oblasti - aktivujeme vnímání a následnou muskulární či vegetativní reakci organizmu •doteky stimulují svalstvo orofaciální oblasti, podporují rozvoj řeči i senzomotorických schopností •napomáhá redukci hypotonie a podporuje sání, žvýkání, polykání, správnou salivaci, mimiku i artikulaci •výborná příprava pro navazující logopedickou péči (příznivý terén pro další péči, maximalizace vlivu) •