FEUERSTEINOVA METODA INSTRUMENTÁLNÍHO OBOHACOVÁNÍ FIE Metoda, která akceleruje myšlení, zvýší efektivitu učení, naučí pracovat s chybou, přinese radost a klid do práce a učení motto: "Nechte mě chvilku... , já si to rozmyslím" Název… •Feuersteinova metoda (FIE) podle prof. Reuvena Feuersteina • •Metoda FIE = Feuerstein's Instrumental Enrichment • •podpůrný program zaměřující se na modifikaci emocionálních a kognitivních podmínek učení • • – stimuluje a rozšiřuje schopnost učit se Prof. Reuven Feuerstein... •Nar. 1921 v Rumunsku, v židovské rodině • •Vystudoval pedagogiku a psychologii (doktorát pg. , ps. u Jeana Piageta). • •Za 2. Světové války pronásledován, roku 1944 emigroval do Izraele, kde po válce soustředil postižené holocaustem a pracoval s nimi, od 50. let vzdělává děti i dospělé s potížemi v učení (i ment. postižením, SPU…) • •Učení na základě zprostředkovaného kognitivního vyučování • • • •Deficit v kog. obl – neschopnost učit se ze zkušeností, myslet v souvislostech, aplikovat a strukturovat poznatky, přijetí jen některých informací, neschopnost poučit se ze svých chyb, plánovat práci, předem promýšlet strategii a měnit ji dle situace • •Teorie kognitivní modifikovatelnosti - každý člověk je schopen neustále zvyšovat své schopnosti a dovednosti v rámci vhodného a podnětného působení • •Kritika vyšetření inteligence standardními testy inteligence (číslo vyjadřuje pouze stav v dané chvíli – relativní) •Kniha o zvyšování učebního potenciálu a intelektových schopností: You love me!! …don’t accept me as I am (Miluješ mě! Nepřijímej mě takového, jaký jsem). •International Center for the Enhancement of Learning Propensity (ICELP) = Mezinárodní centrum pro zvyšování učebních možností v Izraeli •Spolupráce se synem Rafim O metodě… •Základem je teorie kognitivní modifikovatelnosti •Intelekt není neměnný a u žádného člověka neexistuje žádný genetický či jiný předpoklad způsobující neschopnost myslet nebo učit se •Založena na zprostředkování postupně stále náročnějších úkolů sestavených do cvičných pracovních listů, které jsou tematicky uspořádány do jednotlivých sešitů, tzv. instrumentů •Pracuje se s papírem a tužkou na základě přímého kontaktu z očí do očí. •Metoda je založena na přímé interakci, komunikaci a nepřetržité zpětné vazbě mezi terapeutem a klientem • O metodě… •Cíl : zvýšit schopnost člověka soustředit se, myslet, usuzovat a učit se na základě využití vlastních zkušeností a poznatků z každodenního života, využívat různé strategie v řešení úkolů •Metoda podporuje učení, vnímání, pozornost, paměť, sociální a emocionální složku osobnosti, orientaci v čase, prostoru a vztazích a motoriku • O mětodě… •Metoda má 5 řad: FIE I, FIE II, FIE III, FIE Basic 1, FIE Basic 2 •FIE I, II, III : určeny dětem běžné populace od cca 8 let věku. Horní věková hranice není u žádného z instrumentů metody dána. Tyto řady jsou využívány především u dětí s běžným intelektem( SPU, por.chov, emocí, gymnázium Bratislava…) •Slouží ke zvyšování učebního potenciálu •FIE basic 1 a 2 : pro předškolní věk, osoby mentálně limitované a pro věkově nejstarší skupinu •Rozvoj komunikace, myšlení, paměti, motoriky, emoční inteligence a orientace ve společnosti a prostoru. • Kurzy… •FIE I – Vstupní kurz, teoretické základy metody , instrumenty: Uspořádání bodů, Porovnávání, Orientace v prostoru I a Analytické vnímání. •FIE II – Instrukce, Kategorizace, Rodinné vztahy, Orientace v prostoru II a Ilustrace. •FIE III – Vztahy v čase, Početní řady, Sylogismy, Tranzitivní vztahy, Vzory ze šablon •FIE základní 1 - předpokladem pro vstup do tohoto kurzu je absolutorium kurzu FIE-I. Teoretické části se zabývají vývojovou psychologií předškolního věku a otázkám emocí. Instrumenty: Uspořádání bodů – základní, Orientace v prostoru – základní, Od jednotky ke skupině, Určení emocí, Od empatie k činnosti, Absurdity A, Absurdity B a Tři zdroje poznání. •FIE základní 2 - Poznejte a určete. Naučte se klást otázky, porozumíte tomu, co čtete. Přemýšlejte, abyste uměli předcházet násilí a Porovnejte a odhalte absurdity 2