DYSARTRIE Řečový projev • vyžaduje rychlé a velmi složité motorické regulace • zprostředkováván kosterním svalstvem • efektivita koordinace mluvních orgánů Dysartrie • neurogenně podmíněná narušená komunikační schopnost • spojená s organickým poškozením CNS • narušení subsystémů – respirace, artikulace, rezonance, fonace a prozodie • komplexní forma NKS Anartrie • anartrie – nejtěžší stupeň dysartrické poruchy • nejzávažnější poruchy řečových modalit • praktická ztráta verbální komunikace s okolím • neschopnost artikulované mluvy • případně ve spojení s neschopností tvořit hlas – afonií • možné spojení s dysfagií (poruchou polykání) Etiologie • bezprostřední příčiny • kortikální, subkortikální a bulbární poškození inervace • prenatální, perinatální a postnatální faktory • vznik dysartrie v pozdějším věku Etiologie  vývojová – nejčastěji spojená s mozkovou obrnou  získaná - CMP - mozkové tumory - kraniocerebrální poškození - degenerativní onemocnění CNS Klasifikace dysartrie a) dělení podle lokalizace poškození (dále uvedena) b) vývojová a získaná dysartrie Vývojová dysartrie • nejčastěji spojená s projevy mozkové obrny • nekonstantní i trvalé poruchy vývoje řečových schopností v závislosti na zrání CNS, celkovém aktuálním tělesném stavu a stavu motorických řečových funkcí • (Neubauer, In Škodová & Jedlička, 2003) Získaná dysartrie • Spojená s traumatem či onemocněním CNS (CMP, úrazy hlavy, onkologická a infekční onemocnění mozkové tkáně) • NKS se může po náhlém vzniku a těžkých projevech spontánně upravovat x přetrvávání obtíží • včasný počátek terapie je podmínkou úspěchu • cílem terapie je maximalizace komunikačních schopností • (Neubauer, In Škodová & Jedlička, 2003) Symptomatologie HTTPS://WWW.YOUTUBE.COM/WATCH?V=SRIRYVKBU9C - PRO ILUSTRACI Shrnutí obtíží spojených s dysartrií  Narušena může být:  hybnost, motorika mluvních orgánů  článkování – artikulace  respirace  fonace  rezonance  prozodické faktory řeči  salivace  polykání - dysfagie KLASIFIKACE DLE LOKALIZACE POŠKOZENÍ Kortikální, korová dysartie  vzniká poškozením motorických korových oblastí mozku  artikulace je nejasná, setřelá a hlavně u delších větných celků  řeč má spastický charakter  iterace  přídatné mlaskavé zvuky  snížená kvalita prozodických faktorů Pyramidová dysartrie  spastická obrna svalstva mluvidel  zvýšený tonus – tvrdost řeči  výskyt zvýšené nosovosti  kvalita výdechového proudu x kvalita hlasu  hypomimie, amimie  „spastický pláč a smích“  zachování primárních funkcí Extrapyramidová dysartrie  porucha mimokorového systému  porucha podkorových ganglií motorické dráhy  svalový tonus dýchacího, hlasového a řečového systému  hypertonická a hypotonická forma Extrapyramidová dysartrie a) hypertonická forma  pomalá, ztuhlá řeč  poruchy hrudního dýchání, časté vdechy během řeči  narušena fce hlasivek – trpí tvorba hlasu  zvýšená nosovost  změny tempa a melodie řeči  Parkinsonova choroba Extrapyramidová dysartrie b) hypotonická forma  narušené dýchání – některé hlásky vyrážené, některé zní slabě  narušena je prozodie  změny v poloze hlasu Bulbární dysartrie  následek poškození motorických nervů v bulbu  porucha typu chabé obrny  nedostatečným svalovým napětím je narušena artikulace hlásek, které vyžadují zvýšenou koordinace a svalové napětí  hlas je dysfonický, někdy dochází k afonii  objevuje se hypernazalita  „hot potato speech Cerebelární – mozečková dysartrie  poškození mozečku a jeho drah  narušena koordinace svalů hrtanu a artikulačních orgánů  dochází k problémům s regulací síly, rychlosti, načasováním a řízením volních pohybů  porucha dýchání  často se vyskytuje hypernazalita Cerebelární – mozečková dysartrie  artikulace hlásek bývá nepřesná  dochází k prodlužování hlásek  hlas je tvořen s námahou, síla, výška je neměnná  celkově je způsob řeči velmi nápadný  řeč je často nesrozumitelná Kombinovaná – smíšená dysartrie  vyskytuje se velmi často  záleží na kombinaci a lokalizaci narušení CNS Diagnostika  neurolog, foniatr, oftalmolog, psycholog, logoped – princip komplexnosti  logoped vychází ze závěrů lékařských vyšetření  neurologické vyšetření – stanovení místa a rozsahu léze  foniatrické a oftalmologické vyšetření – výpadky zorného pole, stav sluchu komplexní logopedické vyšetření dysartrie  motorická fce artikulačních orgánů  výslovnost jednotlivých hlásek  fonematická diferenciace  respirace  rezonance  fonace  prozodické faktory další oblasti  příjem potravy a polykání  velofaryngeální mechanismus  laryngeální mechanismus  grafomotorika, motorika  souhyby těla a mluvidel Příklady užívaných postupů  Test dysartrie 3F (3. vydání Testu 3F)  Hedánek, Roubíčková (1997)  dysartrický profil – kvanitikace  F1 – faciokineze  F2 – fonorespirace  F3 - fonetika Diferenciální diagnostika  Vývojová dysfázie  Dyslalie  Afázie Principy terapie - dospělí  včasná péče  stanovit dlouhodobý reedukační plán  zlepšit srozumitelnost řeči – praktická řečová komunikace  koordinace práce se somatickou rehabilitací Principy cvičení  modifikace cvičení – dechová, fonační, rezonanční, artikulační  variace v prozódii řeči a jejím využití  rytmizační a intonační postupy  využití neverbální komunikace a komunikačních pomůcek  skupinové formy terapie Principy terapie u dětí s dysartrií Zásady rozvíjení hybnosti a řeči  zásada vývojovosti  Zásada reflexnosti  Zásada rytmizace  Zásada komplexnosti  Zásada kolektivnosti  Zásada individuálního přístupu Terapeutické koncepty a postupy Vojtova metodika reflexní lokomoce  funkční a holistický přístup k diagnostice a terapii centrálních a vybraných periferních poruch motoriky  znovuobnovení vrozených fyziologických pohybových vzorů postup metody  práce s reflexními vzory  reflexní plazení  reflexní otáčení  svalová souhra – vede ke zdravému motorickému vývoji  https://www.youtube.com/watch?v=R4L9lr-J-DE Bobath koncept  rozpracován pro problematiku MO, ale lze jej včleňovat do terapie i dalších centrálních poruch hybnosti  neurovývojová terapie cíl  facilitace normálního postavení  facilitace rotačního pohybu  facilitace rovnovážných reakcí  usnadnění pohybu, které handicapovaný klient nemůže realizovat v důsledku poškození nervové soustavy Neuromotorická terapie prof. Castillo Moralese  založena na zkušenostech rehabilitačního lékaře  do 3. roku života plasticita CNS  ovlivnění celkové hybnosti  rozvoj hybnosti v orofaciální oblasti, k rozvoji polykání a řeči Myofunkční terapie – Anita Kittel  pro děti předškolního a školního věku  určena pro jedince s poruchami polykání  posílení pohybu jazyka  cvičení pro jazyk, rty a sání  nácvik správného polykání  práce s celým tělem Zdroje  Klenková, J. (2006). Logopedie. Praha: Grada.  Neubauer, K. Dysartrie. In Škodová & Jedlička (2003). Klinická logopedie. Praha: Portál.  Další informace k vybraným terapeutickým postupům naleznete v publikaci:  Klenková, J. a kol. (2007). Terapie v logopedii. Brno: MU.  V následujících kapitolách:  Rehabilitační a fyzioterapeutické metody a koncepty využívané u klientů s narušenou komunikační schopností v rámci týmové spolupráce (I. Bytešníková)  Bobath koncept v logopedii (Z. Janovcová)