Narušený vývoj řeči Narušený vývoj řeči • rozsáhle chápaná kategorie • množství etiologických faktorů • symptomů • cca u 40-75 % dětí je prekurzorem neúspěchu ve škole (výskytu SPU a komunikačních poruch) NVŘ • strukturní a systémové narušení jedné či většího počtu oblastí vývoje řeči (osvojování mateřského jazyka) vzhledem k chronologickému věku dítěte • systémově ovlivňuje psychický vývoj dítěte Deficity: • morfologicko- syntaktická • lexikálně-sémantická • foneticko-fonologická • pragmatická rovina Poruchy vývoje řeči a jazykových schopností • jsou v definovány nejednotně • okruh problematiky NVŘ tvoří několik rozsáhlých témat Určení příčiny a průběhu NVŘ závisí na tom, zda se jedná o: • SPŘ • o hlavní příznak SPŘ • vychází se z etiologie a patogeneze primárního postižení, onemocnění, poruchy NVŘ – dominující symptom: • nozologická jednotka • vývojová dysfázie – specificky narušený vývoj řeči Etiologie NVŘ - převládající názor: • multidimenzionální charakter • spolupůsobení většího počtu činitelů ve složitých interakcích • diskutována problematika genetiky • NVŘ se vyskytuje v rodinách spíše u mužských potomků Symptomatologie NVŘ: • opožděný začátek vývoje řeči • nízká slovní zásoba • dysgramatismus • nesprávná výslovnost • opoždění celkového psychomotorického vývoje