Dítě s OVŘ •Bytešníková, I. •PdF MU Brno • S jakými problémy přicházejí rodiče k odborníkům: • •naše dítě téměř nemluví a jen ukazuje; •naše dítě mluví velmi málo, ale rozumí; •naše dítě mluví velmi málo nebo mluví, ale okolí mu nerozumí; •naše dítě mluvilo a nyní nemluví; •naše dítě je negativistické. OVŘ •nejčastější symptom vývojového postižení u dětí mladších tří let • •výzkumy prokazují, že postihuje cca 5-10 % této populace (Rossetti, L., 2001) • •incidence zpoždění vývoje řeči u některých dětí, (zjm. s rizikovými faktory) je podstatně vyšší OVŘ a SNVŘ 2001-2012 (úzis, ČR) Z komunikačního aspektu je nezbytné se zaměřit na: • • •včasnou identifikaci dětí s rizikem OVŘ • •intervenci pro děti od narození do tří let věku, které vykazují zpoždění ve vývoji komunikace nebo jsou ohroženi tímto zpožděním • • Z toho vyplývá, že •není vhodné vyčkávat na používání prvních slov do třetího roku • •přestože je to často doporučováno rodičům, kteří vyslovují obavy o vývoj řeči svého dítěte • •na základě výzkumů dětské řeči dochází v řadě zemí k posunu možnosti logopedické intervence do nejranějšího vývojového stadia Problematická oblast v klinické praxi v ČR i ve světě • • •doposud neexistuje přesně stanovené kritérium OVŘ v raném věku • • Konstruktivní přístup v této oblasti předkládají autorky ruské adaptace metodiky Mac Arthur Bates (CDI) • • •vycházejí z tradice ruské pediatrie, v níž se v raném dětství rozlišují tzv. „epikrizová období“ • •v 1 a 2 roce se jedná o trimestry • •ve 3 roce života se jedná o ½ roky 2;6 a 3;0 r. • Dle toho je navrhováno, aby se: •podezření na rizikový vývoj vyslovovalo až od 18 měs. • •sloučit v druhém roce života dvě epikrizová období do jednoho • •= všechna věková pásma jsou ½ roční Na základě toho platí, že pokud se dítě ve vývoji řeči opožďuje: • •o 1 věkové pásmo (max. o 6 měs.)= stav vyžadující SLEDOVÁNÍ • •o 2 věková pásma (max. o 12 měs.)= RIZIKOVÝ VÝVOJ ŘEČI • •o 3 a více pásem (> 1 rok) = ZÁVAŽNÉ RIZIKO NVŘ Cíl: •identifikovat dítě s rizikem OVŘ co nejdříve • •realizovat diagnostiku • •zahájit stimulaci vývoje řeči prostřednictvím rodičů - instruovat rodiče!!! Včasná diagnostika – východisko: • •SDDS • •DOVYKO 2 • •Mnichovská vývojová škála • •Model vývoje řeči dle Laheyové • •Probíhá adaptace testu Opakování pseudoslov – „Korálkový test“ • Děkuji za pozornost ilona.bytesnikova@email.cz bytesnikova@ped.muni.cz