K PIKTOGRAMŮM Využití grafických symbolů ◦ Využití v běžné komunikaci – symboly i gesta ◦ Role v kontextu AAK ◦ široké spektrum využití ◦ Jednoduché - netechnické i sofistikované technické pomůcky ◦ symboly zastupují vizuální modalitu – preferovanou ze strany klientů s vývojovými a komunikačními obtížemi ◦ lze kombinovat s mluveným projevem ◦ jsou statické a neměnné – mluvený projev je vysoce variabilní ◦ mají stále stejný formální vzhled – nevyžadují tak rychlé zpracování jako mluvený projev (akustický signál je dynamický) ◦ odkazují na reálný a vizuální svět – ikonicita x specifická volba symbolů ◦ jsou méně abstraktní než slova → potenciál pro využití v rámci AAK Uživatelé piktogramů ◦Osoby s mentálním postižením ◦Osoby s PAS ◦Osoby s tělesným postižením ◦Osoby se získaným postižením, NKS Úrovně využití piktogramů I. ◦Využití piktogramů pro podporu porozumění ◦Využití piktogramů pro vlastní vyjádření Uživatelé piktogramů II. ◦Využití piktogramů jako částečné opory v produkci a porozumění sdělení Uživatelé piktogramů III. ◦Využití piktogramů jako částečné opory při dobrém porozumění mluvené řeči Využití ◦ V kombinaci s mluvenou řečí ◦ V kombinaci s manuálními znaky Využití k podpoře: ◦ produkce sdělení ◦ porozumění sdělení ◦ zprostředkování dalších informací ◦ pochopení struktury prostředí ◦ sled činností v čase ◦ stavba věty ◦ seznámení s abstraktními pojmy ◦ podpora při výběru KOMUNIKAČNÍ DENÍKY Sestavování deníku ◦Schématické uspořádání – bibliografie ◦Sestavování dle kategorií – taxonomie ◦Abecední uspořádání ◦Sémanticko-syntaktické uspořádání ◦Dle četnosti užívaných pojmů Uspořádání dle kategorií ◦Úvodní strana – tabulka témat ◦Rodina, fotografie z rodiny, povolání.. ◦Kamarádi z bydliště, školy.. ◦Zaměstnanci školy, fotografie ze školy ◦Domov, místnosti, zařízení bytu ◦Jídlo, příprava jídla ◦Aktivity – hry, hračky, televize, hudba, činnosti během dne, hodiny Uspořádání dle kategorií ◦ Kalendář na týden, rozvrh, barevně odlišené dny ◦ Části těla ◦ Polohy – stát, sedět, ležet ◦ Hygiena, toaleta, specifické pomůcky ◦ Oblečení ◦ Město – ulice, dopravní prostředky, obchody ◦ Příroda ◦ Roční období a svátky ◦ Předložky, přídavná jména, příslovce apod. Komunikační deník s taxonomickým uspořádáním (princip nadřazených a podřazených pojmů) Vyznačení kategorií („nadřazenýc h pojmů“)pro snazší orientaci a otáčení listů Tzv. jádrová slovní zásoba, s níž tvoříme slovní spojení, věty…slouží k propojení pojmů ve sdělení Kom. deník – taxonomické uspořádání Komunikace se symboly se využívá u klientů všech věkových kategorií Počet symbolů na straně, jejich rozložení je individuální Komunikační deník s abecedním uspořádáním Deník se schematickým uspořádáním ◦ KNIHA, V NÍŽ JE UŽIVATEL HLAVNÍM HRDINOU ◦ slovní zásoba, doplněná o fotografie, obrázky i reálné předměty ◦ klíčové události, aktivity v běžném životě uživatele, zážitky (výlet, návštěva apod.) ◦ uspořádání deníku umožňuje posílení orientace v časovém schématu ◦ soubor témat ke konverzaci DALŠÍ MOŽNOSTI USPOŘÁDÁNÍ Umístění piktogramů na pracovní desce ◦Rozsah pohybu klienta ◦Využití dráhy pohybu ◦Koordinace pohybu oko/ruka ◦Řádky ◦Oblouk ◦Počet piktogramů dle možností Pracovní deska ◦ postup činnosti ◦ rozvrh ◦ pomůcky Další uspořádání piktogramů ◦Uspořádání do sloupců – tato forma je užitečná k rozvoji roviny morfologickosyntaktické – k tvorbě vět Přídavné jméno podstatné jméno sloveso předmět přívlastek podmět přísudek KOMUNIKAČNÍ KOSTKY ◦ VĚTNÉ SCHÉMA Přídavné jméno přívlaste k Podstatné jméno podmět Sloveso přísudek předmět Komunikační kostky ◦ základní větné schéma ◦ vytváření jednoduchých i rozvitých vět ◦ otáčení – vytváření vět ◦ skládání vět dle diktátu ◦ skládání vět dle obrázku ◦ složená věta – vyhledání odpovídajícího obrázku ◦ sestavení cvičné tabulky - sloupce Komunikační kostky Další uspořádání piktogramů ◦Kroužek na klíče ◦Zástěra ◦Kravata Fixování piktogramů ◦Magnety ◦Suché zipy ◦Lepicí lišty ◦Lepicí pásky KOMUNIKAČNÍ TABULKY Komunikační tabulky ◦ Patří mezi nejčastěji využívané komunikační pomůcky ◦ Reálné předměty ◦ Obrázky ◦ Piktogramy ◦ Symboly ◦ Písmena ◦ Slova a věty Specifické techniky ukazování ◦ Prstem ◦ Nosem ◦ Bradou ◦ Pěstí ◦ Nohou ◦ Ukazovátka – hlavové, ústní ◦ Laserový pointer Hlavové ukazovátko Ukazovátko pro ovládání iPadu (vlevo), laserové ukazovátko (vpravo)