Mám říkat svůj názor? Pro roli lektora/lektorky je při projednávání kontroverzních témat důležité posoudit, kdy, jak a zda vyjádřit své vlastní názory. Doug Harwood identifikoval 1 šest možných rolí při řešení kontroverzních otázek. Je důležité, abyste byli flexibilní ve volbě vašeho přístupu, stejně jako je třeba mít jasno v tom, proč používáte v určité situaci určitý přístup. Pokud to situace vyžaduje, role je také možné vědomě měnit i v průběhu programu nebo při dlouhodobé práci s jedním tématem. Kterákoliv z těchto rolí může být pro určitou situaci vhodná v závislosti na tématu, věku dětí, předchozí činnosti, vašem vztahu k dětem a dalších faktorech. Nestranný předseda Lektor/ka pomáhá účastníkům a účastnicím, aby se vyjádřili/y, ale sám/a se zdrží zaujetí vlastní názorové pozice. Silné stránky Rizika Minimalizace přílišného vlivu lektora/ky. Každému dává šanci se účastnit diskuze. Otevřenost diskuze, účastníci/e mohou přijít s otázkami a pohledy, které lektora/ku nenapadly. Dobrá příležitost pro účastníky/ce trénovat své komunikační dovednosti. Funguje dobře, máte-li zázemí v informačních zdrojích. Může působit uměle. Může poškodit vztah s účastníky/icemi, pokud přístup nefunguje. Může účastníkům/icím dlouho trvat, než tento přístup přijmou, pokud na něj nejsou zvyklí/é. Může posílit existující postoje a předsudky účastníků/ic. Může to být pro účastníky/ice těžké. Ne vždy se tato role hodí k osobnosti daného lektora/ky. Objektivní nebo akademický Lektor/ka představí spektrum možných hledisek problému bez stanovení vlastní pozice. Silné stránky Rizika Dobře ukazuje, že témata jsou málokdy černobílá. Důležité, když je názor skupiny polarizovaný. Velmi užitečné u témat, u kterých existuje množství rozporuplných informací. Když spektrum názorů nevzejde od skupiny, je to na lektorovi/ce. Může být názorové spektrum zcela vyrovnané? Může opomíjet to, že „pravda“ je šedá zóna, která existuje někde mezi jednotlivými názory a pozicemi. Rovnováhu si lidé představují různě, učební proces nikdy nemůže být bez hodnot, nestranný. Lektor/ka je středem dění, stále intervenuje ve snaze udržet tzv. rovnováhu. 1 HARWOOD, D. (1997): Global Express: Tune into the News. Manchester. Manchester DEP. Deklarovaná pozice Lektor/ka vždy představí svůj vlastní názor. Silné stránky Rizika Účastníci/ice by stejně hádali/y, jaká je pozice lektora/ky. Takto ji máme transparentně na stole. Když představí lekor/ka svůj názor na začátku, může jej učinit předmětem kritiky a vyzvat k protiargumentům. Když jsou si účastníci/ice vědomi/y pozice lektora/ky vůči tématu, mohou lépe posoudit jeho/její předpojatost. Vynikající způsob jak si zachovat kredit u účastníků/ic, když neočekávají, že bychom byli neutrální. Může to zarazit diskuzi skupiny, zablokovat účastníky/ice ve vyjádření nesouhlasných pozic. Může vést účastníky/ice k silné argumentaci pro názor, s kterým se až tak neztotožňují, jen proto, že je v opozici vůči názoru lektora/ky. Pro účastníky/ice je složité odlišit fakta od hodnot. O to složitější to je, když zdrojem obojího je ta samá osoba lektora/ky. Poznámka: tento přístup je vhodný pouze tehdy, když nakládáme s nesouhlasnými postoji účastníků/ic s respektem. Varianta advokát – kombinace akademika a deklarované pozice Lektor/ka představí všechny dostupné pohledy a poté zaujme vlastní pozici, kterou dále odůvodní. Pak oznámí, že je důležité, aby účastníci a účastnice nejprve posoudili všechna hlediska před vytvořením svých vlastních názorů. Rizikem může být, že účastníci jsou zvědaví a netrpěliví se dozvědět názor lektora/ky. Ďáblův advokát Lektor/ka zaujímá provokativní postoje vždy opačné postojům účastníků a účastnic nebo textu bez ohledu na vlastní názory. Role umožňuje zajistit, že všechny názory jsou pokryty a diskutovány, pokud ke shodě dojde příliš brzy. Tento způsob také umožňuje diskutovat existující přesvědčení a názory mladých lidí, která nebyla vyslovena. Silné stránky Rizika Zábavný způsob, jak podnítit účastníky/ice přispívat do diskuze. Tento způsob také umožňuje diskutovat existující přesvědčení a názory mladých lidí, které nebyly vysloveny. Zajišťuje, že názory jsou pokryty a diskutovány. Zásadní při práci se skupinou, u níž se zdá, že zastává stejný názor, nebo když hrozí, že dochází ke shodě příliš brzy. Má moc povzbudit diskuzi, která ztrácí jiskru. Účastníci/ice si mohou lektora/ku spojit s názorem, který ve skutečnosti nezastává – může vzbudit obavy (třeba u rodičů). Může posílit předsudky účastníků/ic. Spojenec Lektor/ka zastává názor části přítomných účastníků/ic. Silné stránky Rizika Podporuje účastníky/ice, kteří/ré se cítí být v menšině. Ukazuje účastníkům/icím, jak stavět a rozvíjet argumentaci. Umožní účastníkům/icím ocenit myšlenky a argumenty, které by jinak nebyly slyšet. Dává příklad spolupráce. Ostatní účastníci/e to mohou vnímat jako nenápadný způsob, jak lektor/ka prosazuje svůj pohled. Ostatní účastníci/ice to mohu vnímat jako nadržování. Může vést k tomu, že se účastníci/e nebudou obtěžovat s formulováním vlastních argumentů, když to za ně udělá lektor/ka. Oficiální linie Lektor/ka propaguje stranu diktovanou veřejnými autoritami. Silné stránky Rizika Dává lektorovi/ce legitimitu. Chrání lektora/ku před kritikou ze stran autority. Umožňuje srozumitelné představení pohledu, které účastníci/ice před tím chápali/y jen částečně. Účastníci/ice to mohou vnímat tak, že lektor/ka nemá zájem slyšet jejich vlastní pohledy. Různé veřejné autority mohou prosazovat různá oficiální stanoviska, není jasné, jaká má lektor/ka sledovat. Ne vždy existuje oficiální stanovisko. Je možné, že oficiální stanovisko je v rozporu s lidskými právy či názorem lektora/ky. Pro seminář Jak na ně? aneb práce se stereotypy ve výuce 8. – 9. 4. 2016 připravila Kristýna Hrubanová, NaZemi (z připravované příručky Lidé v pohybu, NaZemi a Junák – český skaut, 2016).