Pracovní list_1 Zpracujte úkoly v oddílech 1.- 3., vyplněný list vložte do odevzdávárny nejpozději do 30. 4 2020. Název souboru: příjmení_PL1 1. Definice: Pokuste se o oporu v literatuře definovat následující pojmy: Sociální komunikace: Pedagogická komunikace: Pedagogická interakce: Ukázka č. 1: Rozhovor ve sborovně U 1: Petrova maminka změnila zaměstnání a pracuje na směny. Na Petrově přípravě do vyučování je to znát. U 2: Kde teď dělá? Já jsem k ní chodila ráda nakupovat. Ukázka č. 2: Rozhovor ve vlaku U 1: Vůdčí osobností 3. A je jednoznačně Jana. Všimni si, jak se jí všichni přizpůsobují. U 2: Já to ve svých hodinách nepozoruju. Ona není v matematice moc dobrá, takže se ani moc neprojevuje. Ukázka č. 3: Rozhovor při pedagogické poradě U 1: Objednal jsem si pěkné a levné knížky v jednom e-shopu. U 2: Pošli mi adresu, potřebuju dárky Miladě, tak to bude super. Víš, jaký je nadšený čtenář. Ve které ukázce se jedná o pedagogickou komunikaci? Svou odpověď zdůvodněte. S oporou o literaturu rozdělte komunikaci na: 1) verbální: a) přímá = ….. b) nepřímá =….. 2) neverbální 3) činem Komunikace verbální Výhody Nevýhody Dá se oddělit verbální a neverbální komunikace? Zdůvodněte: 2. Typy informačních bariér: 1. Čas informaci potřebujeme v jiném čase, než v kterém vznikla - dříve nebo později 2. Prostor informaci potřebujeme mít k dispozici na jiném místě, než na kterém je uložena 3. Informační kompetence § nevíme o zdroji, který obsahuje informaci § víme o zdroji, který obsahuje informaci, ale je pro nás nedostupný (fyzicky, technicky, ekonomicky) § víme o dostupném zdroji, který obsahuje informaci, ale neumíme ji najít (neznáme strukturu nebo jazyk zdroje, nedokážeme stanovit správnou vyhledávací strategii) 4. Věcná kompetence (máme informaci, ale nerozumíme jí) § neznáme jazyk dokumentu § nerozumíme sdělení 5. Informační zahlcení informace jsou k dispozici, ale my nemáme čas je "konzumovat" - rozpor mezi množstvím informací a omezenou kapacitou receptorů člověka Popište situaci ze vzdělávacího prostředí, kdy si uvědomujete, že k dané konkrétní bariéře dochází nebo došlo – vycházejte ideálně z vlastní zkušenosti. 1. 2. 3. 4. 5. Navrhněte, co lze udělat pro odstranění nebo zmírnění bariéry. 3. Pravidla pedagogické komunikace Pravidla pedagogické komunikace Definujte s oporou o literaturu, co je míněno pravidly pedagogické komunikace. Okomentujte, jak s pravidly pedagogické komunikace pracujete ve vlastní praxi nebo jste se je pokoušeli uchopit při učitelské praxi v rámci studia. 5 principů funkční pedagogické komunikace: 1) kooperace – spolupracuj s partnery; repliky formuluj, jak moment dialogu vyžaduje 2) maxima kvantity – řekni dost, ale neříkej víc, než je nezbytné; sdělení musí být informativní a zároveň co nejúspornější 3) maxima kvality – nelži, neříkej nic, pro co nemáš dostatek důkazů 4) maxima relevance – řekni to, co je v daném okamžiku důležité a vhodné vzhledem k tématu, cílům 5) maxima způsobu maxima způsobu – vyjadřuj se jasně, srozumitelně, přesně a jednoznačně Komentář: Funkce pedagogické komunikace · zprostředkovává společnou činnost účastníků, pracovní postupy; · zprostředkovává vzájemná působení účastníků (výměna informací, zkušeností, motivů ad.); · zprostředkovává osobní i neosobní vztahy; · formuje všechny účastníky pedagogického procesu, zejména osobnost žáků; · je prostředkem k uskutečnění výchovy a vzdělávání; cíl, učivo, metody vystupují; · v pedagogickém procesu ve slovní či mimoslovní podobě; · konstituuje každý výchovně vzdělávací systém. Doporučená literatura: GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005. 165 s. ISBN 80-7315-104-9. MAREŠ, Jiří - KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Komunikace ve škole. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1995. 210 s. ISBN 80-210-1070-3. SKLENÁŘOVÁ, Nikola. Interakce a komunikace učitele v edukačním procesu. Vyd. 1. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2013, 147 s. ISBN 9788074643910. ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 293 s. ISBN 9788026200857. SVATOŠ, Tomáš. Kapitoly ze sociální a pedagogické komunikace: teoretická minima a praktické náměty. 3. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2009, 158 s. ISBN 9788074350023.