Hodnocení ve škole HANA HORKÁ Komplexní proces rozvíjejícího hodnocení (Kratochvílová, 2011) Partnerský vztah mezi učitelem a žákem jako východisko. Cílem je posoudit výsledky výuky k plánovanému cíli a rozvíjet tak osobnost žáka i pedagogické myšlení učitele prostřednictvím reflexe učitele a sebereflexe žáka. Identifikace znalostí, dovedností, postojů v určité etapě vzdělávaného subjektu, porovnání s žádoucím stavem (cíli). Formulace hodnotících výroků a zavádění takových opatření a vymezení osobních cílů ke stimulaci žáka k dosažení žádoucího stavu. Základní pilíře 1. Jasné sdělení cílů v rovině učitel - žák, žák - žák, srozumitelná verbalizace v jazyce žáků a uvědomění si jejich obsahu; práce s osobními cíli. 2. Volba vhodných vyučovacích a učebních strategií směrem ke stanoveným cílům. 3. Posuzování výsledků podle stanovených kritérií, indikátorů. 4. Užívání popisného a srozumitelného jazyka. Popisný jazyk při hodnocení žáků Objekt hodnocení: • průběh žákovy práce a její výsledky na všech úrovních Taxonomie kognitivních cílů dle B. S. Blooma: zapamatování, pochopení, aplikace, analýza, hodnocení, tvořivost. • Popisujeme to, co můžeme vnímat smysly: pokrok, popřípadě pocity žáka. • Hodnotíme podstatné jevy, odpovídající rozsahu činnosti a věku žáka. • Používáme jazyk srozumitelný všem stranám (rodičům jako zdroji informací pro plánování žákova učení a jeho zlepšování). • Význam hodnocení pro žáka stoupá s věkem. Funkce hodnocení Funkce informativní • dostatek konkrétně a včas formulovaných kvalitních informací pomáhá žákovi zorientovat se ve svých výsledcích a učebním procesu. Informace zaměřené na činnost i její výsledek jsou konkrétní, jasné a srozumitelné příjemci hodnocení. Funkce korektivní (konativní) • získávání kvalitních informací o výkonu i o směru, kterým se vydat při korekci výsledků. Funkce motivační • pobízí žáka k dalšímu učení, neodrazuje od zdokonalování. Funkce rozvíjející • působí na rozvoj osobnosti žáka, žákova sebepojetí, sebeobrazu a dovednosti sebehodnocení. Typy hodnocení z hlediska zaměřenosti a připravenosti a) Hodnocení bezděčné: povšechné, spontánní, citové. Hodnotící výrok formulujeme slovy „líbí“, „nelíbí“, „výborně“, „to je krásný obrázek“; „je to pěkné“ atd… opíráme se o naše pocity. b) Hodnocení záměrné, operativní: v bezprostřední okamžité situaci, s určitým záměrem konkretizovat žákovi, co nás na jeho výsledku zaujalo. c) Hodnocení záměrné, formalizované: se zaznamenává, uchovává, zpracovává. Je analytické, neposuzuje pouze celek, ale i dílčí jevy. Hodnocení z hlediska procesu učení Formativní hodnocení: • poskytuje informace v průběhu procesu učení, kdy se jeho výkon dá ještě zlepšit, • hodnotí se probíhající činnosti (jak se žák učí, jak řeší určitý příklad, jak postupuje po zadání práce, při zhotovení výrobku, jak spolupracuje ve skupině, jak řeší problém…), • slouží k seberozvoji žáka. Sumativní hodnocení • hodnocení výsledku, např. výrobku, prezentace, domácího úkolu, závěrečného produktu projektu, vyřešeného úkolu…). Z hlediska času rozlišujeme hodnocení: a) vstupní; b) průběžné; c) sumativní (závěrečné, ve vymezeném časovém úseku). Hodnocení z hlediska vztahové normy Normativní hodnocení (hodnocení relativního výkonu): Výkon žáka vztahujeme k sociální normě; porovnáváme ho s ostatními žáky (vytváříme žebříček, pořadí žáků – kdo je první, poslední; kdo patří mezi jedničkáře, kdo mezi trojkaře apod.). Kriteriální hodnocení (hodnocení absolutního výkonu): Hodnotíme výkon žáka ve vztahu k zvolenému kritériu nebo sadě kritérií. Mohou být stanovena učitelem, žáky, společně učitelem a žáky či formulována autoritativně. Hodnocení podle individuální vztahové normy: Posuzujeme práci žáka vzhledem k jeho předešlému výkonu. Pojmenováváme, zda došlo ke změně v vzhledem ke stanovenému cíli. Typy hodnocení v praxi kombinujeme a volíme dle výukových cílů. Literatura Kratochvílová, J. (2011). Systém hodnocení a sebehodnocení žáků: Zkušenosti z České republiky i Evropských škol. Brno: MSD. Lukášová, H. (2010). Kvalita života dětí a didaktika. Praha: Portál. Slavík, J. (2003). Autonomní a heteronomní pojetí školního hodnocení – aktuální problém pedagogické teorie a praxe. Pedagogika, (1), 5-25. Buďme spravedliví nejen při hodnocení. HH