Výukové strategie Hana Horká Formální struktura portfoliového úkolu: Předmět – vzdělávací oblast: Ročník: Tematický celek: Téma (3-4 vyuč. jednotek) ….. myšlenková mapa Cíle tématu: – vybírat v RVP („cíle“, „klíčové kompetence“ a „očekávané výstupy“): - kognitivní (vědomosti) - psychomotorické (dovednosti, schopnosti) - postojové - afektivní – výchovné (postoje, potřeby, zájmy, hodnoty) Téma vyuč. jednotky Výukové cíle*) Did.an.učiva POJMOVÁ Did.an.učiva OPERAČNÍ Výukové strategie Evaluační nástroje Metodické poznámky Vycházíme z cílů tématu fakta učební úlohy pojmy (zadání) generalizace (otázky) KONKRÉTNĚ, ve 2. os. Výukové strategie (Pasch 1998, s. 195) • promyšlené způsoby vedení výuky, které jsou optimální v konkrétní třídě, pro konkrétního učitele a konkrétní učivo (téma, předmět), a které učitel volí, aby se žáky dosáhl vytyčených cílů výuky; adekvátní kombinace metod, forem, prostředků a podmínek výuky. Základní výukové strategie DEDUKTIVNÍ INDUKTIVNÍ SOCIÁLNĚ ZPROSTŘEDKOVANÁ VÝUKA Deduktivní strategie • Typická pro transmisivní školu (ale také nepostradatelná) – „jasný cíl a účel“, učitel „má vše pod kontrolou“. Schéma: • Výklad – vysvětlení (nový pojem, definice, vzorec) – hotový poznatek • Předvedení, procvičení v příkladech („řízené procvičování“) • Aplikace v úkolech („znalost“, porozumění) • Zhodnocení výsledků, ověření znalostí (žák umí - neumí) Induktivní výuka (problémová) – autentické učení • Typická pro konstruktivistické pojetí výuky, umožňuje budování poznatků „zevnitř“ (od prekoncepcí), rozvíjí metakognitivní schopnosti dětí (učit se). Schéma: • Problém – bádání, zkoumání, přemýšlení, hledání řešení • Objevování významu pojmu nebo teorie • Použití, ověření v autentických situacích • Vyhodnocení výsledků a postupů Jak zjistíme způsob uvažování žáků o daném tématu, jeho individuální zkušenosti, představy, interpretace? 1. Konstrukční techniky • kreslení schémat a obrázků s legendami a komentáři • -písemné nebo ústní odpovědi na otázky typu Proč? Co se děje, když…? Co by se stalo kdyby…? Co je to…? • Definování slov a vysvětlování rozporných fakt (říká se, že …Proč tedy…). • Doplnit příběh s otevřeným koncem, dokončit neúplné věty apod. • Hraní rolí (řešení různých modelových situací, hraní historických postav, profesí…). Projektivní techniky Např. metoda slovních asociací – žákova reakce na dané slovo, vyslovení prvního slova, které ho napadne. Soubor těchto reakcí je určitým obrazem vnitřního světa žáka. Autentické učení (Pasch, 1998, s. 149, Kalhous; Obst 2002, s. 168, Kovaliková 1995, s. 183, 137) „Skutečné“ učení – učení NĚČEMU (nikoli O NĚČEM): • “opravdové” učení; neučíme se “jakože něco děláme” (akademicky), ale v situacích reálného života, • Je založené na bádání, zkoumání; • Autentickým produktem - zpracování nějakého tématu a jeho prezentace v podobě plakátu, posteru, nástěnky nebo výstavy. Znaky autentického učení • Cílem (výsledkem) je spíše produkce (tvorba) – nikoli reprodukce znalostí, tzn.: • vyřešit problém, prozkoumat otázku, vytvořit novou věc, navrhnout postup apod. • Základem autentického učení je “oborové zkoumání” – “badatelská činnost” v různých oblastech života. Žáci potřebují: a) důkladné znalosti oboru, b) vědomosti o výzkumu (výzkumná otázka, metoda, postup, měření, zaznamenávání výsledků, interpretace a vyvození závěrů, návrh využití v praxi). Sociálně zprostředkovaná výuka Žáci se učí společně a od sebe navzájem. • Kooperativní učení • Simulace • Hraní rolí Literatura • Pasch, M. a kol. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál. • Fisher, R. (1997). Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Praha: Portál. • Maňák, J., Švec, V. (2003). Výukové metody. Brno: MU. • Sitná, D. (2009). Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál. • Kasíková, H. (2004). Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Praha: UK.