Daltonský plán ohttps://www.youtube.com/watch?v=cxCU4J19bKs&t Daltonský plán oZakladatelkou daltonského plánu byla Helen Parkhurstová o(*1886 ,+1973) Co je daltonský plán? ·Dalton není metoda, nebo systém. Dalton znamená vliv. ·Helen Parkhurstová · ·Daltonský plán navrhla Helen Parkhurstová v Daltonu kolem roku 1920. Co je daltonský plán? · · ·Alternativní přístup k vyučování, který se soustředí na vývoj žáka jako individuality pomocí „řízené sebevýchovy“ o Historie, vývoj oHelen Parkhurst vyučovala původně na jednotřídní škole ve Wisconsinu v USA – v roce 1905 tady jako začínající učitelka poprvé volí způsob vzdělávání, přizpůsobený individuální potřebě žáka namísto "frontálního" způsobu vyučování. oOd roku 1911 organizovala vyučování 8 -12 letých žáků, aby se vyrovnala s jejich individuálními problémy. oPoté více jak čtyři roky – během let 1913-1915 - pobývala v Evropě . Tady spolupracovala s Marií Montessoriovou od níž získala důležité podněty pro svou vlastní školu a prohlubovala své pedagogické vzdělání. Toto setkání ji velmi ovlivnilo. o Historie, vývoj oNásledně se vrátila do USA a v roce 1919 založila ve městě Daltonu (stát New York) Dětskou universitní školu o oŠkola byla později přejmenována na Dalton School o oJednalo se o střední experimentální školu pro chlapce a dívky (High School for Boys and Girls). o oHelen Parkhurstová zde realizovala svůj pohled na vzdělávání mládeže. Tato škola funguje dosud spolu s dalšími institucemi všude po světě. o o oZáhy se vyučování podle daltonského plánu rozšířilo v Anglii a v průběhu 20. let se dále šířilo v Číně, Japonsku, Sovětském Svazu a prostřednictvím Kanady, Austrálie, Indie a Jihoafrické republiky i do dalších zemí světa. V Evropě byl s velkým úspěchem zkoušen v Nizozemí, Polsku. o oDaltonský plán nezískal žádný větší ohlas ve své mateřské zemi (USA). Teoretické základy a praxi své reformní školy vyložila autorka v knize Education on Dalton Plan (Výchova podle Daltonského plánu) – kniha vyšla v roce 1923 v Londýně a byla přeložena do řady cizích jazyků. Základní principy Základní principy oVolnost (svoboda) - nejedná se o absolutní svobodu. Žák se učí sám nakládat se svým časem, má svobodu výběru metody, času a místa, kdy a kde se bude učivu věnovat. oSamostatnost - žák se učí jednat samostatně, má totiž za své vzdělání spoluzodpovědnost. K samostatnosti nutí i prvek volnosti. oSpolupráce – žák si může vybrat při řešení úkolů i spolupráci s ostatními. Ve školní komunitě je posilována spolupráce mezi staršími a mladšími žáky a samozřejmě mezi žáky a učitelem. o Svoboda a zodpovědnost oSvoboda umožňuje žákovi vybrat si, který úkol splní dříve a který později. o oDěti si po dostatečném vysvětlení organizují celý blok úkolů samy. o oPlní několik typů předem zadaných úkolů, mohou si však vybrat pořadí a tempo, které jim vyhovuje. o oRozhodnou se, co splní hned, co naopak až na závěr a kolik času danému úkolu věnují. o oZvolí si místo pro práci, pomůcky, rozmyslí se, s kým budou spolupracovat. o oUčitel předává část zodpovědnosti žákovi. To znamená, že žák je spoluodpovědný za konečný výsledek, ale také za způsob, jakým ho bude dosaženo. o o Samostatnost oProstřednictvím tohoto principu se děti učí spoléhat samy na sebe. o oMožnost samostatné práce ovlivňuje motivaci žáků. (Žáci jsou sami rádi aktivní.) o oSamostatnost je také důležitým didakticko-organizačním faktorem. (Jestliže žáci mohou samostatně pracovat, dělají tak na vlastní úrovni a učitel má více času pomáhat těm, kteří jeho pomoc potřebují.) o oŽáci se musí samy rozhodovat, nevyžadovat pomoc učitele pokaždé, když si neví rady, nespoléhat vždy na spolužáky v okolí. o oZpočátku je toto vše pro děti obtížné, protože musí zvládnout své úkoly bez cizí pomoci, ale postupně začínají být vedeny k samostatnosti i k sebekontrole. o Spolupráce oSpolupráce spočívá v možnosti poradit se, pokud děti nevědí, kde hledat potřebnou informaci. o oPomocí učení se spolupracovat si žáci vytváří sociální a demokratické vědomí. o o oRozlišujeme dvě formy skupinové spolupráce: o o1) Kooperativní skupiny – žáci plní zadaný úkol společně ve dvojici nebo ve skupinkách po třech či čtyřech. o o2) Pomocné skupiny – žáci plní zadaný úkol samostatně, ale pokud něčemu nerozumí, mohou se zeptat spolužáka. o Pět klíčových bodů spolupráce (podle Ebbense) o1) Pozitivní vzájemná závislost – úkol je formulován tak, že k dosažení dobrého výsledku se žáci navzájem potřebují. o2) Individuální zodpovědnost – každý člen skupiny je zodpovědný za vlastní přínos a za celkový výsledek. o3) Schopnost oboustranné komunikace – obsah zadání vyzývá ke spolupráci a podporuje vzájemnou komunikaci. o4) Sociální pohotovost – ke vzájemné spolupráci je nezbytně nutná a bude zhodnocena. o5) Pozornost ke skupinové práci – po splnění úkolu, který je určen ke společnému zpracování, probíhají závěrečné pohovory věnované jak obsahu, tak i procesu spolupráce. o Způsoby práce oDlouhodobé úkoly oHouse oLaboratoř oProdloužená pozornost oMnohé další dílčí metody... o Dlouhodobé úkoly oJedna z nejdůležitějších částí. Žák dostane dlouhodobý úkol. oMá stanovený cíl a aby se k němu dostal, musí si osvojit pečlivé časové plánování. oÚkol není jen soubor aktivit, ale vzdělávací projekt, na kterém se podílí i učitel. Jeden z významů základního principu spolupráce. oSoučástí každého takového úkolu je základní materiál a soubor možných metod, které si může žák vybrat (princip svobody). oDalší částí úkolu jsou pak extra aktivity navíc např. pro ostatní žáky. oÚkol je završen testem nebo zkouškou. Teprve po dokončení jednoho úkolu smí žák uzavřít smlouvu na další úkol. o House oTento prvek posiluje komunitu žáků a pomáhá jim získávání lepších sociálních dovedností. oŽáci se sdružují do „kmenové“ třídy. Každý den na začátku vyučování spolu diskutují o záležitostech školy a svých problémech. oV Daltonu je tento prvek velmi podporován. Na nižším stupni jsou združeny děti ve stejném věku. Na vyšším stupni pak spíše žáci stejných zaměření z různých ročníků. Na střední škole (high school) spolu pak bydlí. oTřídní učitel je zároveň něco jako trenér. Čím jsou žáci starší, tím se učitel mění v coache a předává zodpovědnost za vzdělávání na žáka. o Laboratoř oNepředstavujte si chemickou laboratoř. oJde o zvláštní předem stanovenou hodinu, kdy se žáci věnují pouze svým projektům. Pracují svým tempem a svou metodou. oTyto hodiny je třeba dopředu dobře časově naplánovat, protože slouží jako konzultace. oUčitel vstupuje do procesu jen na požádání. o Odložená pozornost oČeská verze Laboratoře. oJde o učitelem určený čas v normální hodině běžného vyučování, kdy učitel „není k dispozici“ oŽáci musí pracovat samostatně. Na nižších stupních se na katedru postaví dohodnutý symbol (plyšák, míček,…), který „nedovoluje“ žákům spolupracovat s učitelem Učitel oDaltonský plán není pro všechny. oUčitel je pro daltonský plán zásadní. oVyhovuje kreativním učitelům. oPro Dalton je zásadní komunikace mezi učiteli a samozřejmě mezi učitelem a žákem. oUčitel se musí vzdát dominantního postavení ve třídě. o Učitel plní následující úkoly oSpolu s žáky připravuje pracovní plán, testy a písemky oÚzce spolupracuje s ostatními učitely a rodiči oKomunikuje s žáky o učivu v hodinách i mimo ně oPomáhá žákům s dalším výběrem studia o Charakteristické rysy o oH. Parkhurstová rozdělila učebnu do předmětových okrsků (subject corners) podle ročníků a vybavila je potřebnými pomůckami o oje zrušen tradiční systém vyučovacích hodin i organizace žáků ve věkově homogenních třídách, což umožňuje žákovi postoupit v některém kurzu výše či níže o ovyučování je založeno na individuální práci žáků za použití vhodných pomůcek a knihovny o ožáci pracují v odborných učebnách podle individuálních plánů za poradní asistence učitele Charakteristické rysy oneruší se osnovy, učivo je dáno učebním plánem a je rozděleno na 10 kontraktů, které mají být během školního roku osvojeny (10 měsíců) o okaždý žák uzavírá s učitelem smlouvu a stvrzuje ji svým podpisem → dostává program práce na jeden měsíc (pro každý předmět zvlášť) o ona začátku roku se program pro jednotlivé žáky sestaví na základě testem zjištěného nadání a stavu vědomostí každého dítěte o Tento program práce obsahuje úkoly, které má žák splnit a návody, jak má pracovat o úvod (seznámení s úkolem) o předmět (stanovení učiva, kterého se úkol týká) o problémy (otázky a úkoly pro žáka) o písemná práce (úkoly, které musí žák zpracovat písemně) o pamětní úkoly o konference (témata a termíny společných porad žáků a učitelů) o literární odkazy (konkrétní odkazy na knihy, časopisy a další studijní prameny o ekvivalenty (kolik bodů si žák připisuje během práce za vyřešení určitých úkolů) o studium vývěsek (upozorňuje žáka, čeho si má všímat na nástěnkách - mapy, obrazy aj.) o oprogram obsahuje minimální, normální a maximální výkony, kterých je třeba v určitém čase dosáhnout ožák začne libovolným předmětem podle vlastního uvážení a postupuje svým vlastním tempem oněkteré předměty se ale nadále vyučují hromadnou formou (např. tělesná výchova, hudební výchova, náboženství) oneukládají se domácí úkoly ona každodenních společných setkáních (30-40 minutových konferencích) žáci hovoří o výsledcích své práce Žák má k dispozici: ostrukturované pracovní návody obibliografické údaje opokyny oodborné pracovny (žáci mohou přecházet z jedné pracovny do druhé) Pensum onejviditelnější znak oučební obsahy, které by měl žák za určité období zpracovat, zvládnout nebo se v nich jinak orientovat. ovýznam: Žák mám mít celkový přehled o veškerém vyučovacím obsahu v jeho ročníku pro jasnější konečný cíl vyučování. omusí zcela jasně říkat, co je a bude vyžadováno a s jakými obtížemi se mohou žáci setkat. omůže mít různé podoby – procvičovací, učební, kreslení, samostatného zpracování tématu. Pensum oJe vyvěšeno na speciální nástěnce, která může mít řadu grafických podob oSystém barev symbolizujících dny v týdnu oBarva ukazuje, v který den se dítě úspěšně zabývalo určitým předmětem o oŠkolní zvonění daltonské vyučování nenarušuje. o Role učitele oučitel se věnuje pouze jednomu předmětu oplní úlohu poradce, laboranta a hodnotitele osestavuje úkoly pro žáky ozadává měsíční plány oseznámí žáka s úkolem a upozorní na dílčí problémy ousměrňuje práci žáků oudržuje nezbytný sociální kontakt ozajišťuje společnou práci žáků ořídí pracovní konference ovede osobní graf každého žáka i graf třídy ovede podrobné záznamy o žákově individuálním postupu okontroluje zvládnutí učiva o Smysl daltonského plánu ostálá modernost a dobová aktuálnost, velmi dobrá a funkční příprava pro občanský život v pospolitosti ostatních lidí ozpůsob životní cesty nebo nabídka pro pojetí života o opřednosti ve sféře omorální (pocit odpovědnosti za vlastní rozvoj) osociální (odmítání závisti, učení se spolupráci, odmítání uniformity) opedagogické (aktivizace žáků, změna vztahů ve škole) odidaktické (rozvoj samoučení žáků, neblokování dobrých nebo slabých žáků, zvýšená motivace k učení) Co bylo daltonskému plánu vytýkáno onedostatečné opakování učiva onesystematické získávání poznatků opřevaha knižního získávání poznatků ochybí činnosti, které by učily žáky naslouchat a komunikovat oučivo je s žákem málo prodiskutováno ochybí učitelovo výchovné působení ožáci mají málo příležitostí ke společným činnostem opřeceňují se žákovy volní vlastnosti, aktivita a zájem Plusy a mínusy oVariabilita vyučování oVýchova ke svobodě oVýchova k zodpovědnosti oVýchova ke spolupráci o oNedostatečné opakování látky oNesystematičnost oPřílišné spoléhání na žákovu samostatnost. o Jak vypadá daltonská třída? o oUspořádání lavic by mělo umožňovat pohyb po třídě, skupinovou i samostatnou práci. oNěkde se lavice na potřebnou dobu přemisťují. o Jak probíhá daltonská výuka? oV českých školách se vyučuje pouze v daltonských blocích např. třikrát týdně jednu vyučovací hodinu. oBlok je věnován procvičování a opakování látky. Děti si vybírají, kterému předmětu se budou věnovat a plní úkoly povinné, nepovinné a tzv. extra úkoly navíc. oOpírají se o literaturu nebo o pomoc spolužáka. oŘešení úkolů bývá vyvěšeno ve třídě pro snadnou sebekontrolu a splnění úkolů děti zaznamenávají na přehledné tabule, díky nimž vidí i učitel kolik a jaké práce komu zbývá. Daltonské prostředky ve vyšších třídách (3. třída a výše) ojiž týdenní zadávání úkolů ona celý týden musí být nabídnuto mnoho variací učiva, aby každé dítě mohlo splnit v dohodnutém čase svým tempem a podle vlastního výběru pořadí úkolů. ostanovený počet je splnit tři úkoly denně. okaždý den plní děti jazykové a matematické úkoly, další předmět je na jejich volbě. o o1. Zadávání úkolů odostatečně přehledný pracovní list otýdenní plán práce je variabilní opopis učiva počítá s individuálními rozdíly dětí o2. Týdenní plán onemusí nutně začínat v pondělí okonec týdne tak nezaskočí děti, které ještě nejsou se svou prací hotovy o3. Třídní služba ok rozdělení povinností slouží tabule třídních služeb nebo třídní rozpis ove vyšších třídách si děti službu rozdělují samostatně oskupina je pak odpovědná za plnění všech úkolů a jejich splnění vyznačí na tabuli a ohlásí učiteli o4. Práce s informacemi ozískáváme především při každodenní práci se žáky opracovní listy dostatečně vypovídají o jejich práci ovýsledky zkoušek mohou naznačit, že dítě učivo zvládlo (úroveň ovládací), případně je potřeba ještě něco zopakovat (úroveň opakovací) či špatný výsledek svědčí o tom, že dítě pracuje na úrovni frustrace a musí se vrátit k učivu, které již zvládlo, a to za pomoci učitele (úroveň frustrační). Pokusy se zaváděním daltonského plánu u nás: o20. léta - prakticky byly prvky daltonského plánu vyzkoušeny ve školách na jižní Moravě a v letech 1927 až 1940 v Bakově nad Jizerou o30. léta – daltonský plán byl realizován na komeniu v Praze – Michli o90. léta – byly navázány kontakty s nizozemským daltonským hnutím a první čtyři školy v Brně se pokoušely uvést tento systém do vlastní praxe o CDA – Czech Dalton Association, seznam daltonských škol u nás oZŠ Brno, Husova 17 oZŠ Brno, Chalabalova oZŠ Brno, Křídlovická oZŠ Brno, Mutěnická 3 oZŠ Brno, Staňkova 14 - jen na 1. stupni oZŠ Praha 5, Mohylová 1963 - jen v 1.-3. ročníku oGymnásium Slovanské Náměstí. Brno o oCelkem asi 25 dalších škol aplikujících prvky Daltonského plánu. oVzhledem k RVP nejsou naše daltonské školy plně daltonské! o ZŠ Chalabalova, Brno oSpolupracuje s holandskými kolegy z Utrechtu oRealizuje třítýdenní cykly, jednu vyučovací hodinu týdně - úkoly z matematiky, českého jazyka a přírodopisu oDěti si předem volí pořadí, ve kterém splní úkoly jednotlivých předmětů a zapíší se do připravených formulářů oJsou zavedeny odborné učebny matematiky, českého jazyka a přírodopisu, odborná literatura, alternativní učebnice daného předmětu oÚkoly jsou rozděleny na denní úkol a extra úkol. Důraz je kladen na samostatnost a sebekontrolu. Extra úkol si zapisují do zvláštního sešitu, který mají trvale uložený v učebně. o oVyučující předem vysvětlí, jaký úkol mají děti splnit. Ty pak kladou otázky a pak už spoléhají jen na své síly. Na závěr všechny čeká test. o oDaltonský způsob práce umožňuje učiteli soustředit se na prospěchově slabší žáky. Především však utváří velký prostor pro schopnější děti. o Literatura oJůva, V. sen. & jun.: Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido, 1995. oPrůcha, J.: Alternativní školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1994. oRöhner, R. – Wenke, H.: Ať žije škola. Daltonská výuka v praxi. Brno: Paido, 2000. oRöhner, R. – Wenke, H.: Daltonské vyučování. Stále živá inspirace. Brno: Paido, 2003. oRýdl, K.: Jak dosáhnout spoluzodpovědnosti žáka. Praha: Agentura STROM, 1998. oSingule, F. – Rýdl, K.: Pedagogické proudy 1. poloviny 20. století. Praha: SPN, 1988. oSvobodová, J. – Jůva, V.: Alternativní školy. Brno: Paido, 1995. oVáclavík, V.: Cesta ke svobodné škole. Hradec Králové: LÍP, 1997. ohttp://www.zspremyslovo.cz/dalton.htm ohttp://www.chalabalova.cz oPrůcha: Alternativní školy, Portál, Praha 1996 owww.dalton.org ohttp://en.wikipedia.org/wiki/Dalton_Plan ohttp://www.daltoninternational.org