Teorie a metodika výchovy Mgr. Bc. Markéta Vejmělková TÉMATA u1. setkání: 6. 3. 2020 uVztah učitel a žák uJak svým chováním můžu mít vliv na chování žáka uMechanismus nevhodného chování žáků (podle Dreikurse) uTvorba a používání pravidel ve třídě uZásady pro zvládání obtížných situací s žáky uUžitečné techniky pro management třídy u u2. setkání: 3. 4. 2020 •Jak zvládat náročné situace ve třídě co nejvíce v klidu •Nácvik odloženého řešení •Šikana •Postupy prevence šikany UKONČENÍ uSkupinová rozprava na kazuistikami u u Zpracovat jednu kazuistiku (konkrétní výchovná situace z vlastní praxe, z knihy, z médií…) na 1200 slov 1.popsat ji a analyzovat •jaké okolnosti situaci případ ovlivňují, čím může být vysvětleno chování dítěte, čím mohou být ovlivněni dospělí figurující v situaci atd. 2.navrhnout postup/y řešení •podložte alespoň dvěma odbornými zdroji •vaše vysvětlení, proč považujete tento postup za vhodný 3.vložit do odevzdávárny týden před termínem zkoušky uPotkávejte se ve dvojicích a najděte jednu věc, kterou máte společnou (např. koníček, oblíbenou barvu, jídlo, město, ze kterého pocházíte, domácí zvíře…) u uAž tuto společnou věc najdete, napište si navzájem jedno písmeno u uNechte si od druhých po písmenech napsat svoje křestní jméno (jeden člověk = jedno písmeno, každé písmeno od jiného člověka) u uAž poskládáte svoje jméno, sedněte si na svoje místo, ostatním můžete dál pomáhat s písmeny Vztah mezi vyučujícími a žáky uJaké chování vyučujícího vztah nabourává? u u Image result for relationship teacher pupils Vztah mezi vyučujícími a žáky uJaké chování vyučujícího vztah nabourává? uJaké jsou konkrétní situace, které vnímáte, že Váš pozitivní vztah s žáky posílily? u Image result for relationship teacher pupils Chování vyučujícího – chování žáka uUčení se nápodobou uSíla prostředí a nových podmínek uHranice jako guma Image result for relationship teacher pupils Mechanismus nevhodného chování Alfred Adler, Rudolf Dreikurs uAdler: hybnou silou lidského chování je potřeba náležet uBýt součástí vztahů uBýt schopný uBýt důležitý uOdvaha být nedokonalý uRůzné postupy, jak pocitu náležení dosáhnout, pokud nelze pozitivně, zvolí nevhodné chování („negativní pozornost je lepší než žádná pozornost“) uCo je cílem nevhodného chování? Co potřebuje dítě sytit? u Image result for paper dolls chain arti Mechanismus nevhodného chování uDreikurs: pokud dítě necítí naplnění potřeby náležet (subjektivní), zvolí si náhradní, chybný cíl chování uBýt součástí vztahů => pozornost uBýt schopný => moc uBýt důležitý => pomsta uOdvaha být nedokonalý => vyhnutí se u Jakým způsobem můžeme se sytit ve školním prostředí tyto potřeby? u u Být součástí vztahů u Být schopný/á u Být důležitý/á u Odvaha být nedokonalý/á u Reagování na nevhodné chování žáků uPravidla ujasně daná (školní řád, třídní pravidla, pravidla hodiny) umnožství uvysvětlení u uZnát pravidla uDůsledně reagovat na jejich překračování uNedůležité x důležité ? u u Pravidla třídy unačasování (na začátku roku, nový kolektiv, před akcí...) uaktivní spolupodílení se na tvorbě umožnost „revizí“ uzačínat od cílů, pak dospět k pravidlu uměla by být „živá“ u Mrs. Ricca's Kindergarten: Classroom Management {Freebies} wbt rules O naší třídě :: TŘÍDA U VEVERKY Pravidla třídy umenší počet (cca 4 - 5) užáci se spolupodílejí na jejich tvorbě ukonkrétní (jaké chování zakazuje nebo vyžaduje) ux Chováme se k sobě hezky uCo dělá člověk, který se chová hezky? Jak se to projevuje v našem chování? uNapř. oslovujeme se křestním jménem nebo vyžádanou přezdívkou, když mluví někdo jiný, tak mlčím, nabízíme si navzájem pomoc, když nám vadí, jak se kdo chová, dáme mu zpětnou vazbu. usepsat atraktivní formou na viditelné místo (pohyblivé cedulky) udůsledky porušování ureálně s nimi pracovat u Pravidla třídy umožnost uvádět u pravidel jednotlivé věty, které se dají hned použít jako zpětná vazba uKdyž mi vadí, jak se ke mně někdo chová, hned mu to řeknu: Kláro, vadí mi to, nedělej to. uPokud někdo ve třídě mluví, mlčím. Když mi někdo skočí do řeči, řeknu mu to: Pavle, skočil jsi mi do řeči/ Jano, přerušila jsi mě. unemusí fungovat neustále, dobré je aktualizovat u Vytváření pravidel třídy Z čeho vycházet? uCo se mi na mé třídě líbí? Nelíbí? Co bych chtěla změnit? uPřání pro třídu uIdeální třída uCo by se mělo a nemělo dít v ideální třídě? uJak se žáci v takové třídě chovají k sobě navzájem? uVzpomeňte si na situace, kdy jste se cítili v nějaké skupině dobře, co k vašemu dobrému pocitu přispělo? u Vytváření pravidel třídy Možný postup 1.Napište na list papíru 3 pravidla (co by se mělo nebo nemělo dělat, konkrétní formy chování), která by se dle vás měla dodržovat v seminární skupině, aby se vám v ní fungovalo dobře 2.Vytvořte skupinku po 4 nebo 5 lidech a společnými silami vyberte 4 pravidla, která ve skupině vnímáte jako nejdůležitější 3.Spojte dvě skupinky dohromady a společnými silami vyberte 5 pravidel, které ve skupině vnímáte jako nejdůležitější, ty pak napište na tabuli 4.Vyřešit opakující se nebo podobná pravidla spojením do jednoho 5.Každý má tři hlasy, udělejte čárky u těch, které byste chtěli mít v konečných 5 pravidlech 6.Případná konkretizace a úprava formulace pravidla 7. 7. 7. 7. u u Pravidla třídy Co dál? u„Osahat“ si pravidla u„Ke každému se budeme chovat s úctou a respektem“ užáci hledají příklady vhodných forem chování (oslovujeme se jménem, nasloucháme, když druhý mluví atd.) a příklady nevhodných forem chování (grimasování, posměšky atd.) uMožnost dramaticky ztvárnit uMožnost zpracovat výtvarně (obrázek, komiks) Pravidla třídy Následná péče uPrůběžné využívání pravidel uNapř. Učitel napíše číslo porušovaného principu na lísteček a položí jej před žáka. uUčitel ukáže na porušované pravidlo uDiskuze na třídnické hodině o tom, která pravidla se daří dodržovat, která ne uPodpora fungování pravidel uvšímat si i dodržování pravidel, nejen jejich porušování uKampaň na podporu pravidel (společné zaměření se na jedno pravidlo) uSpolečná mise (zaměření se na jeden projev chování) Reagování na nevhodné chování žáků Pár zásad uVždy mluvit o chování, ne o osobě žáka, konkrétní popis (vidím, slyším…) uDávat si pozor na „vždycky“, „nikdy“… uNeptat se „proč“, když nás nezajímá odpověď uNenechat se žákem odvést od jádra uIdeálně oddělit od „publika“ uOdstupňovat reakci (testování hranic) u uV ideálním případě se vyvarovat sarkasmu, ironie, nevěřícným otázkám uV žádném případě nezesměšňovat žáka, nedělat „show“ před třídou u Zásady pro zvládání obtížných situací s žáky 1.NEJEDNÁ SE O SOUBOJ 2.NENÍ TO OSOBNÍ 3.KDYŽ VÝCHOVNÝ POSTUP U NĚKOHO NEFUNGUJE, HLEDEJTE JINÝ 4.NEZŮSTÁVEJTE V OBTÍŽNÉ SITUACI SAMI u u9. třída, ve školním řádu je zakázáno používání mobilů ve škole; samostatná práce, žák si dá do uší sluchátka a zapne si z mobilu hudbu, přitom plní úkol, hudbu je slabě slyšet) uU: Marku, jaktože máš puštěný mobil a ještě k tomu na něm posloucháš hudbu! To teda přeháníš! Okamžitě ho vypni a schovej! uŽ: Ale naší třídní nevadí, když si pouštíme hudbu u samostatné práce. uU: Nebuď na mě drzý! uŽ: Ale fakt. (otáčí se na spolužáky, kteří situaci pobaveně sledují) Že nám to dovolila? (spolužáci souhlasně přikyvují) uU: Já jsem ti to ale nedovolila. Dej mi ten mobil, zabavuju ti ho. No, bude to? (stojí us nataženou rukou) uŽ: Tak já ho teda schovám.. uU: Řekla jsem, dej mi ho!! uŽ: Je to můj mobil, nebudu vám ho dávat! uU: Jak to se mnou mluvíš?!! Jestli nejsi schopný se chovat slušně a dodržovat školní řád, běž okamžitě za dveře. u(Ž naštvaně a teatrálně odchází ze třídy, bouchne dveřmi) u u uU: (jde k žákovi, navazuje oční kontakt, neverbálně ukazuje, aby si vyndal sluchátka z uší) uJak ti jde to cvičení? uŽ: Jde to. uU: Marku, jaké je pravidlo pro používání mobilů v naší škole? uŽ: Naší třídní nevadí, když si pouštíme hudbu u samostatné práce. uU: To je možné, ale v této hodině platí to, co je napsáno ve školním řádu. Vypni ten mobil prosím a dej ho buď na můj stůl nebo do své tašky. Za chvilku přijdu a projdeme to cvičení. (odchází, nevěnuje žákovi pozornost, později za ním jde zjistit, jak mu jde samostatná práce) u uPokud neposlechne předchozí pokyn: uU: Všechno v pořádku? (o cvičení, které žák vypracovává) uŽ: Jo. uU: Vidím, že máš stále zapnutý telefon. Pokud se rozhodneš ho nevypnout, budeme se muset setkat po hodině a řešit to jako přestupek proti školnímu řádu. Reagování na nevhodné chování žáků „Rychlozásah“ uInstrukce k chování uoslovit konkrétní žáky, pak krátce a stručně vyjádřit očekávané chování uNeverbální signály uPřipomínka pravidla ubuď ho zopakovat nebo se na něj žáka zeptat uJasné vymezení upojmenovat, určit hranice, dál nerozvádět u Reagování na nevhodné chování žáků u uPrvní stupeň: připomenutí pravidla u„Jaké je pravidlo ohledně používání mobilních telefonů na naší škole?“ u= potvrzení hranice uDruhý stupeň: přímá instrukce (efektivnější pokud dáme „na výběr“) u„Vypni ten mobil prosím a dej ho buď na můj stůl nebo do své batohu.“ upokud ze strany žáka nějaké výmluvy, lze částečně připustit („to je možné“), zopakovat pokyn, odejít u“Dát mu/jí chvilku“ uTřetí stupeň: dát vědět důsledky, pokud se rozhodne neposlechnout u„Buď se rozhodneš ten mobil vypnout, nebo ti budu muset dát poznámku.“ uIdeálně bez tónu výhrůžky u u Pokud nesplnil/a, nejspíše touha po moci Cvičení u1. Oddělit žáka od „publika“ (řešit mimo pozornost „publika“); klidně víckrát zopakovat předchozí požadavek (v klidu, bez křičení a vyhrožování) u2. Udělat „úvod“ (pozdravit, jak se má/ nebo se zeptat na to, jak jde cvičení) u3. Popsat žákovo chování (vidím, slyším..) u4. „Jaké je pravidlo pro..?“ u5. Pokud se žák hájí, využít částečný souhlas („To může být pravda, To tak může být..“), vrátit se k otázce (pokud ani po třetí neodpoví, připomenout pravidlo sám/sama) u6. Směřovat k nápravě chování – buď nechat žáka říct, nebo pouze implikovat (sám/sama víš, co máš dělat), nebo dát volbu u7. Zaměřit znovu pozornost na učení. „Přijdu se za tebou podívat o něco později, jak ti to cvičení jde.“ u8. Nechat čas u9. Zkontrolovat splnění, opět otázka ohledně toho, co má dělat u10. Pokud nesplnil/a, => dát na výběr (buď se rozhodneš takto, nebo budu muset...) u nejspíše touha po moci (nepomůže přetahování, vynucování, o to více půjde do protiútoku) Shrnutí uBudovat vztah vyučující-třída, vyučující-žák, vliv chování vyučujícího na chování žáka uMechanismus nevhodného chování uPravidla třídy uZásady: Není to souboj, Není to osobní, Když nefunguje, změnit, Nezůstat v tom sám/a uU výchovných zásahů: uPopisovat chování, ne osobu žáka uNikdy dítě nepotupovat uJasné hranice, reagovat na porušování „odstupňovaně“, předávat zodpovědnost za chování uTechniky pro management třídy u u u u uRogers, B. (2015). Classroom behaviour: a practical guide to effective teaching, behaviour management and colleague support 4th edition. Los Angeles: SAGE. ISBN 978-1-4462-9533-5. uFaber, A., & Mazlish, E. (2013). Jak mluvit, aby nás děti poslouchaly, jak naslouchat, aby nám děti důvěřovaly: rady pro rodiče dětí od 2 do 18 let. Brno: CPress. ISBN 978-80-264-0147-6. uDreikurs, R., Grunwald, B. and Pepper, F. (1982) Maintaining Sanity in the Classroom 2nd edition. New York : Harper and Row. uŠirůčková, M., Štěpánková, M., & Valášková, M. (2013). Spolu a jinak ve výchově a vzdělávání. Brno: Mansio v. o. s. u u uCo si odnáším pro svůj osobní a/nebo profesní život? u Zdroje obrázků uhttps://beelajar.apps.binus.edu/ uhttps://www.clipart.email/clipart/teacher-and-student-relationship-clipart-5577.html uhttps://webcomicms.net/holding-hands-circle uhttps://blogs.psychcentral.com/mentoring-recovery/2011/11/the-necessary-temper-tantrum/ uhttps://cz.pinterest.com/pin/306948530834478306/ uhttps://cz.pinterest.com/pin/329255422758947415/ uhttps://www.obalkyknih.cz/view?isbn=9788026401476 uhttps://www.google.com/search?q=Classroom+behaviour:+a+practical+guide&sxsrf=ALeKk01tbqDNw_cJuxWzt 51rGjXaA22AJw:1583354929439&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjng_3g2IHoAhUU6OAKHaPOD7wQ_AUoAnoE CBUQBA&biw=1024&bih=481#imgrc=UaNktVWn7iSPlM u