AUTOEVALUACE ANEB INTERNÍ EVALUACE A VÝCHOVNÝ PORADCE Závěrečná práce jako učebnicový příklad Aplikace aktivit výchovného poradce v třídnických hodinách Žáci se SVP a jejich adaptace na 2. stupni ZŠ Nadměrná absence žáka ve výuce Důležitost volby správného studijního oboru na VŠ Absolvent SŠ na trhu práce - možnosti vlivu výchovného poradenství na jeho úspěšnost Změna pohlaví žáka v prostředí střední školy ADHD Školní řád na míru Chtějí žáci asistenta pedagoga? Kariérové poradenství na dané základní škole (bude upřesněno) Vliv rodiny na školní i mimoškolní úspěšnost žáků Spolupráce pedagoga a asistenta pedagoga / využití asistenta pedagoga ve výuce Prevence školní neúspěšnosti žáků s narušenou komunikační schopností Jak se mění přístup žáků k přestávkám na základní škole? Syndrom vyhoření u učitelů základní školy Jak vést třídnické hodiny očima výchovného poradce Jak zvládat projevy emocí žáků . Efektivní nábor studentů na střední školu Školní poradenské pracoviště, co to je? Interní mentoring jako možnost autoevaluace školy. Rozhodování o profesní orientaci aneb nelehký úkol v životě každého žáka Přechod žáků ze základní školy na střední odbornou školu a střední odborné učiliště Nadaní žáci Jak se dívat na metody? ¨Struktura ¤(pozorování – druhy; dotazníky – typy; analýza produktů činnosti; postojové škály; projektivní techniky…) ¨Účel ¤Co mne zajímá / Co chci zjistit / Co si potřebuji ověřit? ¤ ¨Analogicky u metodologie ¨(kvalitativní; kvantitativní; longitudinální; experiment (…) vs. Co mne zajímá / Co chci zjistit / Co si potřebuji ověřit?) n…viz dále J ¨ Co je to (auto)evaluace ¨Proces získání podkladů pro rozhodnutí na úrovni jednotlivce (žáka, učitele) – skupiny (třídy, skupiny předmětů) – celé školy ¨Zjištění kvality práce školy ¤označení míry (úrovně) nejakého stavu (např. „kvalita práce s nadanými žáky je škole XY je vysoká/nízká“) ¤vyjádření stavu, který je optimální, žádoucí, ideální, tedy a priori pozitivní (např. „je potřeba klást důraz na týmovou práci při pomoci žákům s XY ve škole“) ¨Odraz i v platné legislativě. Druhy evaluace ¨Z hlediska hodnotitele ¤Externí (ČŠI… Kalibro, SCIO) ¤Interní (autoevaluace – vychází z potřeb školy a je specifická ¨Z hlediska účelu ¤Sumativní (závěrečné, celkové hodnocení) ¤Formativní (průběžné) ¨Z hlediska interperetace ¤Normativní (relace k ostatním – např. žebříčky škol) ¤Kriteriální (relace k předem stanovenému kritériu – např. počet bodů, míra spokojenosti, ) ¤ ¨V současnosti je kladen důraz důraz na evaluaci interní, formativní a kriteriální (autoevaluace ;) Autoevaluace ve škole ¤Různé úrovně obecnosti, se kterými jste se už setkali nAutoevaluce ve smyslu autoregulace žáka ( např. styl učení, akademické aspirace…) nAutoevaluace učitele (např. klima třídy) nAutoevaluace skupiny předmětů n nAutoevaluace školy (např. klima školy) Co tedy potřebuji vědět? ¨Důležité je vědět, co chci zjistit. ¤Spoustu věcí už víme. ¤To, že „mám nějaký dotazník“ může věcem i uškodit. ¤Snadnost sběru dat může lidi znechucovat („přetestovanost“) ¤Dobré je mít informace z různých zdrojů a konfrontovat je („triangulace“) Výsledek obrázku pro puzzle Informace a výsledky evaluace jako puzzle J Jak se pozná dobrá škola (třída…)? ¨Řada možných kriterií ¨Postihující výsledky - např.: ¤Prospěch ¤Procento přijatých na vyšší stupeň školy ¤(…) ¨Potihující proces ¤Kvalita ¤Efektivita Model kvality školy 1.gif Model operacinalizace kvality 2.gif Operacionalizace kvality (legenda k předchozímu obrázku) ¨(1) Vztah mezi vstupy a výstupy ¤Např. testy znalostí na začátku a na konci výuky ¨(2) Vztah mezi procesy a výstupy ¤Nejčastější v ped. výzkumu; Procesy jsou efektivní (účinné), pokud vedou k požadovaným výsledkům (formulovaným podle cílů). ¨(3) Vztah mezi zásadami a procesy ¤Kvality procesu je definována jako soulad se zásadami (alternativní školy) ¨(4) Vztah mezi cíli a výstupy ¤v případě výuky prioritní zájem učitelů. Předpokládá důslednou operacionalizaci cílu tak, aby dříve, než budou realizovány procesy, bylo známo, jak bude vyhodnoceno jejich dosažení (úroveň výstupu) – srv. ECTS na MU ¨(5) Vztah mezi cíli, výstupy a procesy – jedná se o sjednocení variant (2) a (4). ¨(6) Vztah mezi skutečnými a dosažitelnými výstupy ¤Dosud spíše nerealizováno (málo údajů). Benchmarking. Výhody autoevaluce ¨Citlivost na specifika konkrétní školy (v porovnání s obecnými nástroji). ¨Hodnotiteli jsou sami aktéři – zpětná vazba je důvěryhodnější. ¨Tlačí ke komunikaci o škole (rozvíjí potenciál ke spolupráci – mezi učiteli, žáky, rodiči i zřizovatelem). ¨Tlačí k formulování východisek i záměrů (co, kdy a proč). ¨„Deprivatizace“ učitelského povolání (výuková aktivita a její výsledky může být objektem debaty; výsledky jsou veřejné) Stav autoevaluace na ZŠ a SŠ v ČR ¨Závažnými zjištěními TZI ČŠI: 1.„školy zpravidla nevyhodnocují výsledky vzhledem ke vzdělávacím programům, tedy neanalyzují efektivitu vzdělávacích strategií vzhledem ke stanoveným cílům; 2.jen v menší míře se autoevaluační zjištění promítají do konkrétních opatření, do stanovování cílů, volby strategií, plánování rozvoje či podpory efektivních přístupů ve vyučování“ (ČŠI ČR 2005). Vyhláška č. 15/2005, kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních zpráv a vlastního hodnocení školy (zrušena) ¨Hlavní oblasti vlastního hodnocení školy jsou: a)podmínky ke vzdělávání, b)průběh vzdělávání, c)podpora školy žákům a studentům, spolupráce s rodiči, vliv vzájemných vztahů školy, žáků, rodičů a dalších osob na vzdělávání, d)výsledky vzdělávání žáků a studentů, e)řízení školy, kvalita personální práce, kvalita dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, f)úroveň výsledků práce školy, zejména vzhledem k podmínkám vzdělávání a ekonomickým zdrojům. ¨ Jak na to JAK POSUZOVAT PLATNOST POZNATKŮ? PSY/PED VĚDA VÝZKUM PROFESE VĚDECKÉ POZNATKY PRAKTICKÉ POZNATKY JAK VYTVOŘIT POZNATEK - UDĚLAT DOBROU BP/DP? AJ: methodology, findings, science, profession, research, validity, thesis Metodologie Budování vědeckých poznatků je principielně jednodušší (kontext se snažíme epliminovat, nikoli zohledňovat). Věda je sada nástrojů k učení se ze zkušenosti. (mitchell, jolley) JEVY TEORIE > > INDUKCE HYPOTÉZY DEDUKCE DATA DATA DATA AJ: phenomena, (empirical) data, facts, induction, theory, deduction, hypotheses, sample, method, design, analysis, exploratory and confirmatory research, statistics Když se řekne… věda Jevy = realita. Teorie = naše konstrukce, reprezentace reality. Je-li konstrukce dobrá, daří se nám lépe využívat reality ku prospěchu svému. Porozumění s tím nemá co dělat. Pravda je filozofický pojem. Analýza – deskriptivní. Statistická indukce již je součástí indukce. Co dělá vědu vědou, je především systematičnost, kontrolovatelnost tvorby dat – objektivita(intersubjektivita). V kval bychom přidali ještě badatelovy hodnoty, čas a místo…. Fakta jsou výsledky analýzy dat, jde o tvrzení o datech. Filozofie vědy se zabývá především vztahem mezi jevy a daty. DESKRIPCE PREDIKCE VYSVĚTLENÍ NENÁHODNÝ VÝBĚR NÁHODNÝ VÝBĚR POZOROVÁNÍ DOTAZOVÁNÍ ANALÝZA PRODUKTŮ NÁPAD VÝZKUMNÁ OTÁZKA HYPOTÉZY Co chci zkoumat? TYP VÝZKUMU VÝBĚR ZKOUMANÝCH OSOB METODA SBĚRU DAT Jak to chci zkoumat? Co jsem zjistil? ANALÝZA A INTERPRETACE DAT KOMUNIKACE VÝSLEDKŮ MAPA VÝZKUMU CO VŠECHNO PATŘÍ DO VÝZKUMU? Výzkumný vzorek (Soukup, Kočvarová, 2016) https://www.researchgate.net/publication/309620493/figure/fig1/AS:614173666992131@1523441821359/fig ure-fig1_W640.jpg https://www.researchgate.net/publication/309620493_Velikost_a_reprezentativita_vyberoveho_souboru_v _kvantitativne_orientovanem_pedagogickem_vyzkumu Etické aspekty výzkumu ¨GDPR – ochrana osobních údajů (dat) v elektronických systémech (vč. biometrických – hlas, pohyb) ¨Standardy na úrovni národní i oborové úrovni (vč. odborných společností) ¤www.výzkum.cz ¤Etický kodex české pedagogické vědy a výzkumu nhttps://journals.muni.cz/pedor/article/view/1225/934 Co číst? ¨Švaříček, R. a K. Šeďová. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vydání druhé. Praha: Portál. 377 stran. ISBN 9788026206446. ¨Gavora, P., et al. (2010). Elektronická učebnica pedagogického výskumu. [online]. Bratislava: Univerzita Komenského. Dostupné z http://www.e-metodologia.fedu.uniba.sk ¨ Výsledek obrázku pro Kvalitativnà výzkum v pedagogických vÄ›dách Struktura práce (volně dle APA) ¨Abstrakt ¨Úvod (představení tématu v širším kontextu) ¨Část teoretická (přehled současných informací o tématu; přehledová studie) – v závěru souhrn, který je východiskem pro výzkumnou či praktickou aplikaci ¨Část praktická (výzkumná) – formulace problému, výzkumné otázky (a z nich vyplývající hypotézy), popis zvolených metod, popis zkoumaných osob, popis výsledků, ¨Diskuse (co všechno mohlo ovlivnit výsledky, jaké jsou zkušenosti a co mělo být uděláno jinak i v porovnání s podobnými studiemi)) ¨Závěr (stručný) ¨Literatura ¨Přílohy ¨ ¨Popis standardu na KPsy PdF MU prací viz http://www.ped.muni.cz/wpsy/doc/pokyny_pro_zaverecne_prace_kpsy_ver_2.pdf Spool of thread Případové studie ¨V roce 1967 představili sociologové Barney Glaser a Ansel Strauss novou výzkumnou metodu s názvem „zakotvená teorie“, v rámci níž využili případové studie za účelem tvorby nových teorií. V desetiletích následujících poté vzrostla jejich popularita v užití pro ověření hypotéz. ¨Případová studie byla postupně využívána jako metoda výuky a profesního rozvoje, zejména v oblasti medicíny, obchodu a právního vzdělání. Další z oblastí, v nichž nabyla významu, je reflexe vzdělání. Zde bývají případové studie (case study) často zaměřovány na specifické situace (critical incidents). Dnes je již možné případovou studii zařadit mezi standardní metodologické postupy ¨ ¨Typy případové studie podle R. K. Yina ¤Exploratorní studie. Má za cíl prozkoumat strukturu případu a vztahy, které zde působí, definovat hypotézy a otázky, navrhnout teorii a připravit podklady pro další výzkum. ¤Deskriptivní případová studie. Jejím cílem je podat co nejkomplexnější popis daného jevu. Za tím účelem nejprve stanovuje seznam základních témat a aspektů, na něž se výzkum zaměří. ¤Explanatorní studie. Podává vysvětlení případu rozebráním jednotlivých příčinných řetězců za užití předem stanovené teorie. Cílem je odkrýt méně známé nebo dosud neznámé vztahy a struktury daného případu, analyzovat jejich charakter, identifikovat příčiny a důsledky. ¤Testovací případová studie. Klade si za cíl (podobně jako explanatorní studie) pomocí navržené teorie zdůvodnit mechanismy působící v případu, důraz je zde však kladen především na testování správnosti teorie. ¤ ¤ ¤…a pro účely (auto)evaluace velmi užitečný nástroj ¤Něco více o případových studiích https://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?attachment_id=11271&edmc=11271 Literatura ¨Průcha, J. Pedagogická evaluace. Brno, MU CDVU, 1996. ¨Starý, K. Autoevaluace školy. Praha, Národní ústav odborného vzdělávání 2005. 20 s. Studijní text autoevaluace školy vytvořený pro systémový projekt PILOT S - autoevaluace škol vzhledem k zavádění ŠVP. Dostupný z www: http://www.nuov.cz/uploads/Publikace/Zajistovani_kvality_OV/Autoevaluace_skoly.pdf ¨Starý, K., Chvál, M. Kvalita a efektivita výuky: metodologické prístupy. In Janíková M. - Vlčková, K. a kol. Výzkum výuky: Tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody. Brno: Paido 2009. ¨Vašťatková, J. Úvod do autoevaluace školy. Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, 2006. ¨Další viz: ¨http://www.nuov.cz/ae/ ¤http://www.nuov.cz/ae/literatura ¤Kde hledat metody: ¤http://www.evaluacninastroje.cz/ ¤