ZPROSTŘEDKOVÁNÍ UMĚNÍ 2 Vyučující: Mgr. Olga Búciová Mgr. Magda Strouhalová PROPOZICE Rozdělení stejné jako v ZPU_1 (Strouhalová – Búciová); Úkol/výstup : vytvořit návrh edukační facility/pomůcky - v grafické podobě (soubor .pdf) - v předmětné podobě (zdokumentovaná maketa, popis, návod) - smíšená varianta Libovolný výběr tématu (výstava, osobnost a dílo umělce, sloh/umělecký směr, architektura/památkový objekt, ojedinělé umělecké dílo (socha, obraz, instalace,…) Březen – samostatná práce ve skupinách 25. 3. – finální prezentace výstupů všech skupin (poslední týden výuky) Skupinová prezentace je podmínkou k udělení zápočtu; nutné zaslat práci vyučujícímu předem Zprostředkování umění a výstav veřejnosti: - společenské akce (eventy), doprovodné programy (komentované prohlídky, přednášky, workshopy, výtvarné dílny,..) - vzdělávací programy (školní skupiny, družiny, volnočasové kroužky,..) - samoobslužné interaktivní prostředky (digitální průvodce výstavou , tištěné nebo namluvené materiály, muzejní kufříky/batůžky, atd.) Zrychlení, zkratkovitost, zjednodušení X Hravost, rozšířený kontext - asociace a příměry - podněty k přemýšlení - úkoly k tvůrčí reflexi díla Náměty - sbírky/dílo konkrétního muzea - výrazový prostředek nebo námět - doba, výtvarný směr, hnutí, osobnost/život umělce Předpoklady - zajímavé výtvarné/grafické zpracování (vazba, obrazové přílohy) - čtivý text obsahující dostatek faktických údajů - jednoduše vysvětlit principy (díla, období, stylu, směru,..) - vybrat zásadní díla, zasadit do kontextu doby a jiných děl, souvislosti a významy (i skryté) - prostor pro vlastní úvahy - připojeny návrhy na vlastní tvorbu a postup práce Pracovní listy – nejjednodušší forma, tištěný průvodce výstavou, doplněk ke komentovaným prohlídkám a edukačním pořadům, založeno na výstavě (otázky, kvízy, tajenky,..) Forma - A4, leporelo, plakát, popř. sešit, blok,.. Tvořivé listy – méně textu, více prostoru pro představivost nebo tvůrčí aktivitu (skládání, stříhání,..) „Aktivní knížka“ (Alice Stuchlíková) - inspirativní, široké a různorodé pole informací obrazového i textového charakteru; nejen naučný charakter, vybízejí také k přemýšlení, k různým druhům tvorby Dětské katalogy (l´Art en Jeu, Jak se dělá galerie,..) Komplexní sada doprovodných materiálů Lenka Mrázová: Tvorba pracovních listů. Metodický materiál (MZM Brno 2013) Funkce: - orientace a koordinace po výstavě, práce s výstavou, nové pohledy a spojení - poznávání a utřídění získaných informací - ukazovat možnou cestu, jak nahlížet na exponáty - prostor pro vlastní záznamy, úvahy a poznámky - podněty a úkoly cíleně přitahují pozornost k dílům samotným - usnadňuje vstřebání a zapamatování informací - rozvíjení osobního zájmu o téma, motivace Lenka Mrázová: Tvorba pracovních listů. Metodický materiál (MZM Brno 2013 Způsob využití - před vlastní návštěvou muzea; jako motivace - pro aktivity v muzeu - k další práci po skončení návštěvy muzea Pracovní listy pro práci s lektorem – rozšiřující materiál a pomůcka Samoobslužné pracovní listy – vyšší nárok na metodickou stránku materiálu, nutné mezi úkoly zařadit instrukce a komentáře PROCES TVORBY (Lenka Mrázová: Tvorba pracovních listů. Metodický materiál, MZM Brno 2013) 1) Důkladné zhodnocení výstavy/expozice po obsahové a prezentační stránce - čemu se výstava věnuje? - jaké jsou základní informace o tématu? - co je výstavě nejdůležitější? - co je nejvíce atraktivní? - jakým způsobem téma přibližuje (příběh)? 2) Zaměřit se na prostor, kde je výstava instalována - poloha, rozmístění, způsob instalace, počet exponátů - ideální trasa prohlídky, kolizní místa pohybu, bezpečnost, odpočinek,… - světelné podmínky vzhledem k pohybu po expozici, viditelnost (odlesky na skle, apod.) PROCES TVORBY (Lenka Mrázová: Tvorba pracovních listů. Metodický materiál, MZM Brno 2013) 3) Vlastní pedagogické záměry - na co se chcete zaměřit, co se mají návštěvníci dozvědět - kompatibilita s RVP - tematické vazby a úhly pohledu (držet se tématu výstavy nebo „zabočit“) - logika posloupnosti 4) Cílová skupina - pro koho je téma vhodné? - jaká jsou specifika této skupiny (rizikové faktory, omezení, preference a potřeby) - odpovídající typologie (rozsah, vizuál, jazyk, struktura otázek, úkolů a informací) 5) Zhodnotit průběh plánovaného programu - kde jsou hlavní momenty, kde mohou pracovní listy výklad podpořit? - kdy mohou naopak rozptylovat - se kterými exponáty pracovat PROCES TVORBY (Lenka Mrázová: Tvorba pracovních listů. Metodický materiál, MZM Brno 2013) 6) Vzdělávací cíle - důvod použití, úloha pracovního listu (co má podpořit, ukázat?) - návštěvníci znají… dovedou… vysvětlí…zhodnotí… 7) Časový rozvrh - jak dlouho trvá program/prohlídka? - kolik času bude věnováno vyplňování/práci s listem? 8) Podoba listů a vhodný obsah, struktura - na které poznatky nebo díla se zaměřit? - jaké rozšiřující informace použít? - logika posloupnosti - přehlednost (pozor na přehlcení obrázky a textem), vyváženost - reflexe nejdůležitějších poznatků a prožitků, klíčové momenty - rovnoměrně a promyšleně střídat druhy aktivit (intelektuální, citové, motorické, smyslové,..) • CO JE MUZEJNÍ KUFŘÍK? Muzejní kufřík je formou názorné prezentace využívající logicky uspořádaný soubor předmětů, který je sestaven s konkrétním didaktickým záměrem a směřuje k přesně definovanému edukačnímu cíli v souladu se vzdělávací strategií muzea. Muzejní kufřík je forma edukace, která je založena na metodě ukazování reálných předmětů (ostenze) a především na možnosti vzít je do ruky (metoda hands-on). V součinnosti s kvalitně vystaveným edukačním programem tak umožňuje účastníkům dát si do souvislostí velké množství informací a pochopit je v logicky uspořádaném celku. (Soňa Mertová: MUZEJNÍ KUFŘÍK, Metodické centrum muzejní pedagogiky) Fenomén muzejního kufříku popisuje ve své knize Galerijní animace a zprostředkování umění R. Horáček: „V muzeích jsou kufříky připraveny tematicky, např. obsah je vztažen k umělci, k technice, k budově muzea, k tématu výstavy, může obsahovat různý doprovodný materiál, jak teoretické katalogy, tak praktické pomůcky jako jsou nůžky, lepidlo, papíry, modelovací hmota apod. Kufříky se někdy i půjčují na krátkou dobu do škol, kde s nimi následně pracují výtvarní pedagogové.“ Obsah kufříku musí být přiměřený a vyvážený. Každý vložený předmět musí mít svůj přesně formulovaný dílčí didaktický cíl tak, aby optimálně zapadal do celkové koncepce připravovaného edukačního programu. Vlastní obsah kufříku budou tvořit originální předměty, kopie a repliky sbírkových předmětů, dále např. modely, doprovodné textové a obrazové materiály, literatura, laboratorní nástroje a přístroje (lupa, mikroskop, apod.). Originální předměty mají hodnotu původnosti, ale pro prezentaci formou kufříku můžeme použít jen ty, které nejsou součástí evidovaných muzejních sbírek a jsou nahraditelné (například přírodniny). Otázky k jednotlivým předmětům v kufříku: • Jaký dílčí edukační cíl má tento předmět? • Jak tento dílčí cíl zapadá do souhrnného cíle? • Co všechno je možné skrze tento předmět ukázat, naučit, vysvětlit a zprostředkovat? • Je přítomnost konkrétního předmětu v kufříku logická, nezastává stejnou funkci v souboru již jiný předmět? • Je to předmět pro dané téma typický nebo výjimečný? Příklady… • Victoria and Albert Museum www.vam.ac.uk/event/B89LnpVw/back-packs • Natural History Museum z Oxfordu • Britské muzeum v Londýně • Centre Pompidou • Mumok • Národní muzeum - Dotkni se 20. století (metodika Otevři si dějiny; soubor doporučených postupů a praktik v rámci projektového vyučování, jejím klíčovým prvkem je právě využívání Kufříků. K dispozici je pět interaktivních muzejních kufříků, z nichž každý se vztahuje k jedné ze zlomových epoch českých a československých dějin 20. století a obsahuje 10 předmětů charakteristických pro dané období včetně popisu a dalších metodických materiálů); www.dvacatestoleti.eu/muzejni-kufrik - Držíme krok 2013 http://muzeum3000.nm.cz/nejnovejsi/drzime-krok-s-narodnim-muzeem