RODINA V ETOLOGICKÉM KONTEXTU vybraná témata Desmond Morris, světoznámý etolog (autor proslulé knihy Nahá opice), napsal krásnou, dnes již legendární, knihu s poněkud zvláštním názvem ☺ Lidský živočich (1997). V ní poukazuje na podobnosti mezi chováním zvířat a lidí. Dovoluje nám porozumět lidskému chování, které se někdy může zdát „nerozumné“. Rodině, partnerskému a rodičovskému chování… atd., je v této knize věnována kapitola s názvem: Nesmrtelné geny (The Human Animal Ep. 5 - The Immortal Genes) Tento snímek je část filmové podoby (odkaz na celou šestidílnou sérii v AJ) této knihy Etologie je vědou o chování živočichů. V posledních desetiletích je řada významných lékařů a psychologů fascinovaná právě studiem přirozeného chování lidí, pátráním po lidské přirozenosti. Využívají srovnávání s poznatky z etologických výzkumů zvířat. Ukazuje se, že na základě poznatků z etologie můžeme uvažovat o „výhodnosti“ či „nevýhodnosti“ jednotlivých prvků lidského chování pro vývoj lidského druhu. Vzniká tak nový obor: evoluční psychologie. Při poznávání instituce rodina je etologický (resp. sociobiologický, evolučně psychologický) úhel pohledu jedním z mnoha. Ukazuje se jako velmi přínosný a užitečný. Rodina - etologický (sociobiologický) pohled Klíčová témata  Chvilková separace, obavy, „separační úzkost“, pocity úlevy při shledání…  Separace nutná (intencionální, řízená), krůčky v osobnostním růstu…  „Na začátku cesty“ – separace, porod - „ostrý střih“ nebo stále u matky (kontinuita)  Zvláštní schopnosti novorozenců pouze v určitém – tzv. senzitivním – období, např. napodobování jen cca 1 hodinu po porodu  Péče o děti - nošení dětí (různé pomůcky), houpání v rytmu…, kojení (podle vnějšího „řádu“ nebo podle potřeb dítěte), „krmící polibek“ …  Přitažlivost dětské tváře (proporcí…) pro dospělé Kognitivní vývoj (specifika u „lidských mláďat“), vývoj řeči…  Konkurence, začátky kooperace, potřeba „pravidel hry“  Přechodové období (k dospělosti), přechodové rituály, rodinné a společenské …i soukromé ☺  Nebezpečí zneužití potřeby „příslušnosti k tlupě“ (potenciálně násilná loajalita)  Tradice versus novum (neofobie versus neofilie), potřeba vyváženosti  Utváření párů, hledání rodinného teritoria, zakládání rodiny, potomci…  Novodobý fenomén: „další věk člověka“ - klíčová otázka: „Proč my, lidé, vlastně žijeme tak dlouho?“ ☺ …po ukončení plodné fáze života, role prarodičů je mnohem důležitější, než se běžně předpokládá  Specifické u člověka: nežije jen v přítomnosti, ale - minulost i budoucnost – tedy dovede si představit i svou vlastní smrt(-elnost) Rodina - etologický (sociobiologický) pohled Klíčová témata RODINA V SOCIÁLNÍM KONTEXTU Nesmrtelné geny - klíčová témata na obr. Desmond Morris … se svým oblíbencem ☺ IMMORTAL GENES http://www.youtube.com/watch?v=1YzO5gb7EUw Chvilková separace, obavy, „separační úzkost“, pocity úlevy při shledání ☺ Separace nutná (intencionální, řízená), krůčky v osobnostním růstu… ☺ „Na začátku“ separace („ostrý střih“) nebo stále u matky (kontinuita) Zvláštní schopnosti novorozenců pouze v určitém – tzv. senzitivním – období, např. napodobování jen cca 1 hodinu po porodu Nošení dětí (různé pomůcky), houpání v rytmu…, kojení (podle vnějšího „řádu“ nebo podle potřeb dítěte), „krmící polibek“ … Přitažlivost dětské tváře (proporcí…) pro dospělé Kognitivní vývoj (specifika u „lidských mláďat“), vývoj řeči… Konkurence dříve než kooperace „poražený“ – moment tzv. regrese Pravidla hry (fenomen „lichej“) pocit osamění – „tvrdá lekce, kterou všichni musíme v dětství projít“ Následující klíčová témata  začátky kooperace  přechodové období (k dospělosti)  přechodové rituály, rodinné a společenské …i soukromé ☺  nebezpečí zneužití potřeby „příslušnosti k tlupě“ (potenciálně násilná loajalita)  tradice versus novum (neofobie versus neofilie), potřeba vyváženosti  utváření párů, hledání rodinného teritoria, zakládání rodiny, potomci…  novodobý fenomén: „další věk člověka“  klíčová otázka: „Proč my, lidé, vlastně žijeme tak dlouho?“ ☺ …po ukončení plodné fáze života role prarodičů je mnohem důležitější, než se běžně předpokládá  Specifické u člověka: nežije jen v přítomnosti, ale - minulost i budoucnost – tedy dovede si představit i svou vlastní smrt(-elnost)