SOCIÁLNĚ PATOLOGICKÉ JEVY (VZpM22) |Informace a orientační vymezení tematických celků Výuka bude probíhat jako psychodidaktický seminář se zaměřením na sociálně patologické jevy, vybrané téma zpracujete DIDAKTICKY, tj. provedete to, čemu se říká "didaktická transformace tématu"; cílovou skupinou budou vaši spolužáci, tzn. vaše věková skupina a hlavně - budoucí učitelé, ty budete VYUČOVAT, tedy povedete (ve dvojici, výjimečně trojici) sami jeden seminář; vaše vystoupení "v roli učitele" by mělo být cca 40 - 50 minutové, aby byl dostatek prostoru na cennou zpětnou vazbu od "vyučovaných":) a také na mé reflexe v rámci supervize (samozřejmě supervize laskavé a přátelské:). Můžete aktivně zapojit "žáčky", je k dispozici dataprojektor, samozřejmě přístup k netu atd. (27-ku znáte); pokuste se zpracovat téma tak, aby bylo – v tom nejlepším slova smyslu – atraktivní a zajímavé. Návykové chování a závislost, základní pojmy, rizikové a protektivní faktory závislostí, různé etiologické pohledy na závislosti, vývojově psychologické aspekty závislostí, různé formy návykového chování. (Obecné téma – prolínající všechna témata o závislosti) 1. Alkoholová závislost, její rizikové faktory, vývoj závislosti na alkoholu, typy alkoholismu, psychické a sociální důsledky závislosti na alkoholu. Alkoholová závislost a (versus) reklama. Alkoholismus v souvislosti s rodinou (jak orientační tak prokreační). Alkohol a agrese. Prevence alkoholové závislosti (možnosti učitele VKZ). 2. Závislost na nealkoholových drogách, její rizikové faktory, vznik a vývoj závislosti, charakteristické projevy abúzu různých nealkoholových drog, psychické a sociální důsledky drogové závislosti. Drogová závislost v souvislosti s rodinou (jak orientační tak prokreační). Drogy a agrese. Prevence drogové závislosti (možnosti učitele VKZ). 3. a) Patologické hráčství, rizikové faktory, vznik, vývoj a sociální důsledky hráčské závislosti. Prevence hráčství (možnosti učitele VKZ). Novodobé závislosti (PC, internet, sociální sítě, nakupování atp.). b) Působení sekt a psychická manipulace, vznik a vývoj závislosti na sektě, techniky psychické manipulace. Odchod ze sekty (výstupové poradenství). Prevence závislosti na sektě (možnosti učitele VKZ). Agrese, agresivita, násilné chování, biologické a psychosociální aspekty lidské agrese, náchylnost k agresi (poruchy osobnosti), sociální učení a agrese, vliv médií na agresi, traumatizace násilím a její následky, zvládání agrese. (Obecné téma – prolínající témata o agresivitě) 4. Agresivita v rodině. Asymetrická agrese a její hlubší psychologické souvislosti, typy týrání dětí, děti v rizikovém postavení, sexuální trauma u dětí, syndrom CAN, násilí mezi dospělými členy rodiny. Nebezpečí „označkování“ lidí týraných, zneužívaných, zanedbávaných v dětství, význam reflexe „osobního příběhu“ pro reparaci následků a pro vyrovnání se s traumatem, prevence násilí v rodině (specifické možnosti učitele VKZ). 5. a) Agresivita ve školním prostředí. Šikanování ve školní třídě (event. vrstevnické skupině), zvláštnosti šikanování u dětí a mládeže, psychologické souvislosti a skupinová dynamika šikanování, rizikové osobnostní faktory agresorů, mnohostranné následky šikanování ve třídě (nejen u obětí), zvládání (diagnóza, zásah) a prevence šikanování (specifické možnosti učitele VKZ). b) Xenofobie, intolerance, rasismus, rasové násilí (souvislost se šikanováním), diskriminace, psychologické a pedagogické souvislosti xenofobie, rasismu. 6. Krizové stavy u dětí a mládeže, časté příčiny krizových stavů, krizový stav a fáze krizí. Zásady psychologické první (laické) pomoci v tíživé situaci (možnosti a meze krizové intervence učitele). Odborná pomoc dítěti či mladému člověku v krizi, instituce pomáhající dětem v krizových situacích, možnosti spolupráce učitele s těmito institucemi. VELMI DOPORUČENÁ LITERATURA: Adler,A.: Psychologie dětí | Bartlová,S.: Sociální patologie | Bergeret,J.: Toxikomanie a osobnost | Běťák,L.,Ferbarová,R.,Plocek,K.,Skácelová,L.: Prevence sociálně patologických jevů ve škole | Čermák, I.: Dětská agrese | Čermák, I.: Lidská agrese a její souvislosti | Elliotová, M.: Jak ochránit své dítě | Fontana,D.: Psychologie ve školní praxi | Gjuričová,Š.,Kocourková,J.,Koutek,J.: Podoby násilí v rodině Heidbrink,H.: Psychologie morálního vývoje | Heller,J.,Pecinovská,O. a kol.: Závislost známá neznámá | Hillman,J.: Duše a sebevražda | Jedlička,R.,Koťa,J.: Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže | Kastová,V.: Krize a tvořivý přístup k ní | Klimpl,P.: Psychická krize a intervence v lékařské ordinaci | Kolář,M.: Bolest šikanování | Koudelková,A.: Psychologické otázky delikvence | Křivohlavý: Psychologie zdraví | Langmeier,J., Matějček,Z.: Psychická deprivace v dětství | Marhounová,J.,Nešpor,K.: Alkoholici, feťáci a gambleři | Matoušek,O.: Rodina jako instituce a vztahová síť | Mečíř,J.: Zneužívání alkoholu a nealk. drog u mládeže | Mikota,V.: O ovlivňování duševních chorob | Millerová,A.: Dětství je drama | Mufsonová,S.,Kranzová,R.: O týrání a zneužívání | Mühlpachr,P.: Sociální patologie | Nešpor,K.,Csémy,L.,Pernicová,H.: Prevence problémů působených návykovými látkami na školách | Nešpor,K.: Návykové chování a závislost | Pernerová,R.A.: Tabu v rodinné komunikaci | Porterfieldová,K.M.: Jak se vyrovnat s následky traumatu | Porterfieldová,K.M.: O sektách | Pöthe,P.: Dítě v ohrožení | Presl,J.: Drogová závislost | Říčan,P.,Pithartová,D.: Krotíme obrazovku | Říčan,P.: Agresivita a šikana mezi dětmi | Skála,J. a kol.: Závislost na alkoholu a jiných drogách | Skála,J.: ... až na dno? | Sournia,J.Ch.: Dějiny pijáctví | Šišková,T.,ed.: Výchova k toleranci a proti rasismu | Vágnerová,M.: Psychopatologie pro pomáhající profese | Vizinová,D.,Preiss,M.: Psychické trauma a jeho terapie | Vojtík,V., Machová,J., Břicháček,V.: Poruchy vývoje dětí a mladistvých | Vymětal,J.: Duševní krize a psychoterapie HARMONOGRAM pro JS 2020 Termín dvojice/trojice Téma č. 25. února Ambrosková Petra, Poláková Michaela 1. 3. března Mertová Markéta, Trčková Daniela 6. 10. března Janková Natálie, Lízalová Vanda 2. 17. března Šimčíková Tereza, Veverová Lada 4. 24. března Požárová Markéta, Tihelková Adéla 5. 31. března Hofferíková Nikola, Terlová Eliška 3.