TEORIE A PRAXE KURIKULA PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Zora Syslová, Hana Sedláčková REALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ ¢Vzdělávací nabídka ¢Dynamika skupiny TYPY ČINNOSTÍ ZÁSADY NEPŘÍMO/ČÁSTEČNĚ ŘÍZENÝCH ČINNOSTÍ ¢1. Činnost děti provádějí samostatně (bez přímého vedení učitelem). ¢2. Činnost umožňuje dětem vybrat si pomůcky a materiály, samostatně si je přichystat i uklidit. ¢3. Činnost je založena na spolupráci dětí nebo ji alespoň umožňuje (kooperace). ¢4. Činnost umožňuje dětem volit vlastní postup a způsob řešení (tvořivost). ¢ SOUVISLOSTI… ¢Zásady ČŘČ propojují: • prožitkové učení (znaky) • integrované pojetí RVP PV (propojení vzdělávacích oblastí) • požadavky na projektovou metodu • konstruktivistické přístupy VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE -Motivace (způsob nabídky) -Aktivace -Metody -Organizační formy -Pomůcky -Reflexe -Interakce ¢ ¢ REALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ ¢ ¢ ¢ Video ukázka DYNAMIKA SKUPINY ¢Skupinovou dynamikou je možno nazývat vše, co se ve skupině mezi jednotlivci děje, procesy, vztahy, změny. ¢Pojem dynamika sám o sobě navozuje pocit působení sil, tlaků, pohybu. Přesně vystihuje to, že skupina je živým organismem, není jen “mrtvým” shlukem lidí ve stejnou dobu na stejném místě. CO SLEDUJEME ¢strukturu skupiny, role a pozice, normy, vedení a rozhodování, vztahy, interakce, stupeň konfliktu; ¢přístup ke skupinovým procesům, přístup k řešení úkolů; ¢roli jednotlivců (lídr, koordinátor, nositel informací, vyhledávač informací, iniciátor, povzbuzovatel, následovník, pozorovatel, klaun, dominátor …); ¢projevy jednotlivců. ZNAKY SOC. SKUPINY ¢jsou navzájem v přímé nezprostředkované interakci a komunikaci; ¢mají blízké nebo shodné cíle či hodnoty a naplnění svých individuálních cílů odvozují (očekávají) od skupiny; ¢jsou vřazeni do relativně stabilního systému pozic a rolí (skupinové struktury); ¢respektují normy skupinového života (tj. pravidla regulující meziosobní vztahy a průběh společných činností)“ (Řezáč, 1999, s. 160). ¢ ¢ ¢Skupina má své vlastní zákonitosti, které je třeba brát při práci s ní v potaz. ¢Vzniká a utváří se spolu se vznikem a zahájením práce skupiny a je v jistém smyslu charakteristikou jakékoliv skupiny. ¢ HODNOTÍCÍ AKTIVITY -výsledky vzdělávání (propojení s informacemi v portfoliu dítěte) - -Formativní hodnocení (v průběhu projektu) -Sumativní hodnocení (na konci projektu) ¢ HP0001 Jméno dítěte Zná některá povolání a ví, co je jejich náplní práce Ví, jaké povolání mají jeho rodiče Dokáže některá povolání napodobit či popsat Ví, kde v blízkém okolí konkrétní povolání najít Chápe, že povolání je důležité Linda Zelenková ☺ ☺ ☺ ☺ ☺ David Franta ☺ ☺ ☺ ☺ ☺ Michal Seďa ☺ ☺ ☺ ☺ ☺ Josef Hicl ☺ ☺ ☺ ☺ ☺ Sára Kunčová ☺ ☺ ☺ ☺ ☺ Sofie Kunčová ☺ ☺ ☺ ☺ ☺ Lada Krajcarová ☺ ☺ ☺ ☺ ☺ Vojtěch Vágner ☺ ☺ ☺ ☺ ☺ Katrin Halmová ☺ ☺ ☺ ☺ ☺ Kryštof Mikmek ☺ ☺ ☺ ☺ ☺ Karel Macek ☺ ☺ ☻ ☺ ☺ Adam Pláteník ☺ ☺ ☻ ☺ ☺ Tereza Fodorová ☻ ☺ ☻ ☺ ☺ Anežka Šubová ☻ ☻ ☻ ☺ ☺ Olga Hiclová ☺ ☻ ☺ ☺ ☺ Julie Valová ☺ ☻ ☺ ☺ ☺