Jazyková analýza textu (řešení) Výchozí text Na pokraji moravské dědiny vidíme bývalý lovecký zámeček pánů z Větrova. Je omítnutý pampeliškovou žlutí, má věžičky pokryté prejzy a korouhvičku s kohoutem. V zámečku je dětský domov. Žijí v něm děvčata a kluci od šesti do patnácti let, všeobecně zvaní Větrováci. 1. Kterými slovními druhy jsou podtržená slova v textu? Označte číslem nad vybrané slovo. (v) něm = zájmeno; od = předložka; všeobecně = příslovce; zvaní = příd. jméno; 2. Určete v následující větě slovní druhy (číslem nad každé slovo) a znázorněte stavbu věty jednoduché. Graf popište. 7 1 2 1 5 2 2 1 1 7 1 Na pokraji moravské dědiny vidíme bývalý lovecký zámeček pánů z Větrova. V=================================MY ∕ \ Na P (Pu/m) Z (Pt4) \ ∕ \ D (Pk/n) L (Pks) P (Pkn) ∕ ∕ \ M (Pks) B (Pks) z V (Pkn) 3. Vypište z textu všechna přídavná jména slovesná a napište k nim základové slovo. bývalý – býval pokryté - pokryt omítnutý - omítnut zvaní –zván Pozn.: základovými slovy jsou příčestí 4. Vypište z poslední věty textu slovesný tvar, pojmenujte ho a určete slovesné kategorie. Žijí: přítomný čas, tvar jednoduchý, určitý; os. 3. č. množ. zp. oznam. čas přít. rod činný, vid D 5. Od slovesa vidět vytvořte uvedené slovesné tvary: kmen přítomný: vid- kmen minulý: vidě- příčestí minulé: viděl příčestí trpné: viděn opisné pasívum: být viděn přechodník přítomný (všechny tvary): vida, vidouc, vidouce přechodník minulý (všechny tvary) ------ / uviděv, uviděvši, uviděvše přídavné jméno slovesné: a) z příčestí trpného: viděný b) z přechodníku přítomného: vidící c) z přechodníku minulého: --- /uviděvší podstatné jméno slovesné: vidění 6. Proveďte slovotvorný rozbor a stavbu slova zámeček. Nezapomeňte uvést správnou terminologii. a) Slovotvorný rozbor: b) Stavba slova: Základové slovo: zámek Odvozovací základ: zámek- zám (kořen) –eč (přípona) – ek (přípona) Slovotvorný základ: zámeč- Slovotvorný formant: -ek 7. U přídavného jména lovecký určete jmenné kategorie. lovecký: 4. p. č. j. rod muž. přídavné jméno tvrdé 8. Do první věty textu vložte vhodnou částici – větu napište. … opravdu, skutečně (ujišťování); snad, pravděpodobně (nejistota); částice modální 9. Slova děvčata a kluci nahraďte jednoslovným vyjádřením. (děti, mládež) 10. V kterém řádku (řádcích) jsou pouze antonymní dvojice? a) pára – led, krev – mléko, víno – pivo b) dlouhý – nekonečný, snědý – opálený, silný slabý c) ticho – hluk, přímka – křivka, zisk – ztráta d) čilý – mrštný, zřejmý – nápadný, rovný - ohnutý 11. Opravte chyby. Mount Everest stál osamělý a záhadný až do 29(.) května 1953, kdy horolezecká výprava zlezla jeho vrchol. Chlapci si představovali, jak by to vypadalo, kdyby podnikli výlet na Divoký západ. Zpočátku jezdila nejvýše 90kilometrovou rychlostí. S rukama zkříženýma za zády sledoval výskající děti. Dennodenně se s ní loučil slovy: „A zítra na shledanou.“ Všechny nabyté vědomosti se snažil u slovnědruhového rozboru zúročit. Můj přítel je velmi zcestovalý (i scestovalý), navštívil dokonce i Dálný východ. Nedokázal se s její smrtí vyrovnat a spáchal sebevraždu skokem se (i ze) skály.