1 Rizikové chování v dopravě Rizikové chování v dopravě – takové jednání, které vede v rámci dopravního kontextu k dopravním kolizím a následně k úrazům nebo úmrtím. Typy rizikového chování: • Podle cílové skupiny (chodec, cyklista, cyklista v městském prostředí, cestující hromadnou dopravou, spolujezdec v motorizovaném vozidle atd.); • Podle věk cílové skupiny (z pohledu školy – 1. stupeň ZŠ, 2. stupeň ZŠ, SŠ); • Podle typu rizikového chování (způsobené vlivem návykových látek, neznalostí dopravních předpisů, osobnostními faktory) atd. Prevence se zaměřuje na cílové skupiny: Řidiči a další účastníci dopravního systému: ➢ kteří se nechovají rizikově a u nichž se snažíme vzniku rizikového chování zabránit, nebo ho co nejvíce oddálit; ➢ kteří se chovají rizikově a jejichž chování se snažíme změnit, resp. mu zamezit; ➢ kteří se chovali rizikově (a už se nechovají) a jejichž současné chování se snažíme podpořit; ➢ kteří se chovají rizikově, svoje chování nehodlají změnit a jejichž chování se snažíme modifikovat tak, aby směrovalo k snižování následných rizik. Opatření • Primární prevence – např. dopravní výchova na školách, výcvik a výchova v autoškolách; • Sekundární prevence – např. informačně-edukativní kampaně, mediální kampaně; • Terciální prevence – rehabilitační programy pro řidiče. Rizikové chování v dopravě – chování v rozporu s oficiálními a neoficiálními pravidly, agresivní chování, neočekávané chování. V rámci preventivních aktivit v dopravě předcházíme – nehodám, úrazům, ztrátám na životech, psychickým traumatům, materiálním škodám, negativním ekonomickým dopadům, ničení životního prostředí. • Rizikové faktory – rodina (nedostatek kladných vzorů v rodině), škola (nedostatečné vzdělání a praktické dovednosti – dopravní výchova, nácvik na dopravním hřišti apod.), osobnost jedince (připravenost k agresivnímu jednání, vyhledávání vzrušení, úzkostnost, nízká sebekontrola atd.), komunita (nevhodná úprava komunikací a prostředí pro nácvik vhodného dopravního chování). • Protektivní faktory – rodina (osvěta rodičů), škola (zapojení prevence do vzdělávacích akcí, systematická výchova od školky až po získání řidičského oprávnění), osobnost jedince (selektivní primární prevence), komunita (spolupráce s komunitou, poskytování odborných informací atd.). Síť partnerů, spolupráce v komunitě, kraji: Zastřešující organizací pro bezpečnost provozu na pozemních komunikacích je BESIP, působící při Ministerstvu dopravy ČR. Na komunální úrovni se jedná o tyto partnery: •Obecní policie; 2 •Policie ČR; •BESIP – metodologická podpora a informace; •Centrum dopravního výzkumu; •Centrum adiktologie. • www.ibesip.cz • www.cdv.cz • www.adiktologie.cz • www.uamk-cr.cz Legislativní rámec, dokumenty: • Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, v aktuálním znění; • Implementace dopravní výchovy do školního vzdělávacího programu; Typ prevence nespecifická prevence (volnočasové aktivity) a specifická prevence (všeobecná – dopravní výchova; indikovaná a selektivní – individuální práce podle rizikových faktorů osobnosti dítěte). Doporučené odkazy: Zuzana Zvadová, Stanislav Janoušek, Aby tě auto nepřejelo: prevence dopravních úrazů na 1. stupni ZŠ. Praha: Státní zdravotní ústav, 2006. Jitka Heinrichová, Bezpečná cesta do školy. Brno: Centrum dopravního výzkumu, 2006. Přeložila Blanka Mizerová, Dávej pozor na auta: dopravní výchova pro 1.- 2. třídu. Havlíčkův Brod: Fragment, 2004. přeložila Blanka Mizerová, Dávej pozor na přechodu: dopravní výchova pro 3.- 4. třídu. Havlíčkův Brod: Fragment, 2004. Marie Adamovská; ilustrace Edita Plicková. Děti v dopravním provozu, aneb O klukovi z počítače. Praha: Rotag, 2004. ilustrovala Lenka Frajerová, Dopravní výchova: pro 1. a 2. ročník základní školy. Praha: BESIP – Ministerstvo dopravy, 2006. Josef Votruba; Ilustr. Michal Kocián, Dopravní výchova. Díl 2, Cyklista: Pro 4. a 5. roč. zákl. školy. Praha: Fortuna, 1993. Josef Votruba, Dopravní výchova. Díl 1, ChodecPraha: Fortuna, 1992. atd.