TABLETY VE VÝUCE ZEMĚPISU HANA SVOBODOVÁ RADEK DURNA CO VÁS NAPADNE ? • Bildergebnis für brainstorming NEJEN TABLETY •Rozšíření pojmu • •Např. PC, smartphone (?označení phone?), phablet (smartlet) VLASTNÍ ZKUŠENOSTI •Z perspektivy žáka • • •Z perspektivy pedagoga • • HODNOCENÍ/VYUŽITELNOST •Vlastní postoj k problematice • •SWOT analýza INTERAKTIVNÍ VÝUKA •Metoda, která má žákům nabídnout zábavnější a méně stereotypní formu výuky • •Měla by svými prostředky zapojit žáky do spoluvytváření samotné vyučovací hodiny, a tím zvýšit jejich motivaci k učení • •Zatímco v dřívějších dobách stačil učitelovi k dodržení zásady názornosti nástěnný obraz, meotar nebo diapozitiv, dnes tyto prostředky vystřídaly počítače, interaktivní tabule a chytrá mobilní zařízení • Počítač/mobil jako vyučovací médium v didaktickém trojúhelníku, upraveno podle (Hagemann, C.1997b,s. 144) PŘÍSTUPY K VÝUCE S CHYTRÝMI ZAŘÍZENÍMI (MOBIL, TABLET) •1) BOYD - Bring Your Own Device = žáci si nosí svá vlastní „chytrá“ zařízení – – – • PŘÍSTUPY K VÝUCE S CHYTRÝMI ZAŘÍZENÍMI (MOBIL, TABLET) •BOYD - Bring Your Own Device •Využití jako didak. prostředek •Škola určí podmínky, učitel naplánuje (připraví) •2016: 6 % ZŠ, (38 % plánuje) • •Proč: •Nová dimenze využití technologií •Zvýš. dig. gramotnosti, online spolupráce, kritické posouzení infor. zdrojů, efekt. komunikace, respektování etic. norem a bezp. pravidel • – – – • BYOD •Evoluce: z volnočasového k vzděláv. zařízení •Propojení škol a mimoškol. prostředí + zvýšení zájmu rodičů o školu •Při přechodu na BYOD nutnost strateg. plánování (dlouhodobý proces) • •Výhody –Žáci jsou zvyklí na svá zařízení, nižší časové nároky na seznámení se s přístrojem –Snížení nákladů školy na nákup zařízení •Nevýhody –Náročnější správa bezpečnostních opatření ve škole –Náročnější uživatelská podpora z důvodů heterogenity zařízení –Ne každý žák má chytré zařízení, škola na to musí reagovat • PŘÍSTUPY K VÝUCE S CHYTRÝMI ZAŘÍZENÍMI (MOBIL, TABLET) •2) Externí dodavatel jednotného zařízení pro školy – Škola dotykem: http://www.skoladotykem.cz/ – – – • • PŘÍSTUPY K VÝUCE S CHYTRÝMI ZAŘÍZENÍMI (MOBIL, TABLET) •3) Vlastní zařízení školy –Mobilní tabletová učebna –Projekt „Tablety do škol“ – problém je, že učitelé často neumí využít potenciál tabletu ve výuce –Pokud tablet přestane fungovat – co pak? – • – – – • MÝTY O TABLETECH •Respekt.cz: Mýty o zavádění tabletů do škol: http://www.eduin.cz/clanky/respekt-cz-myty-o-zavadeni-tabletu-do-skol-aneb-omyly-marcela-chladka/ • •Mýtus 1: Tablet nahradí papírové učebnice - využít pro podporu edukace zařízení, které děti běžně používají – a to v okamžik, kdy je to vhodné •Mýtus 2: Pro tablety není dostatek aplikací a DUMy na tabletech používat nejde •Mýtus 3…. • •Ve skutečnosti je spíš problém kvalita sdílených materiálů, je těžké vybrat z velkého množství • • POHLED UČITELŮ NA POTENCIÁL VYUŽITÍ TABLETŮ VE VÝUCE, FINSKO, 2013 (CELKEM 171 DOTAZOVANÝCH) TECHNICKÉ NÁROKY NA CHYTRÁ ZAŘÍZENÍ • •HW/SW nároky •Nároky na kapacitu úložiště •Vydávání aktualizací •Podpora uživatelů • •Problém v případě BOYD i vlastních zařízení školy • • •http://www.ucimesestabletem.cz/cinnosti-s-tabletem/ • MAPOVÉ APLIKACE •Mapy.cz •Google Earth •Google Earth VR: https://www.youtube.com/watch?v=SCrkZOx5Q1M •Locus Map (outdoorová turistická navigace) http://www.locusmap.eu/cz/ •Katastr nemovitostí / iKatastr •HERE WeGo • • HODNOCENÍ MAPOVÝCH APLIKACÍ JELÍNEK, Martin. Hodnocení mapových aplikací pro chytré telefony z pozice uživatele [online]. Brno, 2017 [cit. 2018-02-24]. Dostupné z: . Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Hana Svatoňová. MAPOVACÍ APLIKACE – KARTOGRAFICKÉ •Collector for ArcGIS (https://www.arcdata.cz/produkty/arcgis/aplikace-arcgis/collector-for-arcgis) •Snap2Map •Snagit •Survey123 for ArcGIS • MAPOVACÍ APLIKACE – OSTATNÍ •BioLog http://biolog.nature.cz/ •Zmapuj To (Ukliďme Česko) http://www.uklidmecesko.cz/zapojitse/mapovaniCernychSkladek/ •Srážky se zvěří •http://srazenazver.cz/cz/ • • GPS, NAVIGACE •GPS Status •Auto: Navigator, Sygic, Google maps •Polaris GPS Navigation – •Na kole i pěšky • APLIKACE PRO MĚŘENÍ POHYBOVÉ AKTIVITY A VYUŽITÍ VE VÝUCE ZE/PR/TV •Sports tracker •Nike + Run Club •Endomondo •Runkeeper •Runtastic •Sportractive •Run the Map •Fitapp •Strava (https://www.relive.cc/view/1567523653 ) •Route tracker • C:\Users\Starý\Desktop\17671013_1549693475040803_1669789689_n.png C:\Users\Starý\Desktop\17670946_1549693538374130_903506301_n.png Hodnocení aplikace Endomondo podle stanovených kritérií Stanovená kritéria Hodnocení na stupnici 1-5 Přívětivost uživatelského rozhraní 2 Přesnost zaměření GPS 1 Informace o pohybu v terénu 1 Responsibilita aplikace 2 Individuální nastavení 2 Nabídka mapových souborů 3 Možnosti připojení příslušenství 2 Nabídka vedlejších funkcí aplikace 1 Nutnost internetového připojení pro správný chod 3 Zpoplatněné funkce aplikace pro správný chod 3 Komunikace a možnosti sdílení na sociálních sítích 1 Součet hodnot 21 Vyhodnocení Název aplikace Součet hodnot /11 Hodnocení Sports tracker 17 1,54 2. Nike + Run Club 19 1,72 3. Endomondo 21 1,9 5. Runkeeper 23 2,09 7. Runtastic 16 1,45 1. Sportractive 36 3,27 8. Run the Map 22 2 6. Fitapp 20 1,8 4. Strava 21 1,9 5. Route tracker 39 3,54 9. STRÁNÍK, František. Zhodnocení volně stažitelných mobilních aplikací pro měření pohybové aktivity a využití ve výuce zeměpisu [online]. Brno, 2017 [cit. 2018-02-24]. Dostupné z: . Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Hana Svobodová. ZÁZNAM TRASY S GPS DOPRAVNÍ APLIKACE •IDOS •Můj vlak (ČD) •Ostatní dopravci?? •iRIS •Skyscanner (budoucnost? detailní naplánování přepravy mezi dvěma body, využití všech možných dopr. prostředků) • KOMPASY •Nutné mít elektronický kompas v přístroji •Kompas • Smart Compass Pro MĚŘICÍ APLIKACE •!!! silně závislé na citlivosti HW komponent •!!! Ne každý mobil má všechna čidla • •Android Sensor Box •Převodník jednotek •Smart Distance – měření vzdálenosti od tabletu •Smart Measure – měření výšky •Sound Meter – měření hluku •Smart Tools, Advance Toolkit,… (obdoba drahý přístrojů, např. Vernier) •Stopky •Magnify (lupy, mikroskop) •Clinometr • • SLEPÉ MAPY •Zeměpis ČR •Světová geografie •Zeměpisný kvíz •Hlavní města všech kontinentů - Geografický test •GEOkvíz ATLASY •Světový atlas 2018 •Atlas 2018 FREE •World Atlas - Country, Capital •Outdoor Atlas •Diercke Atlas UČEBNICE, SLOVNÍKY • ZEMĚ A VESMÍR •Solar Walk •Star Chart •Sky Maps + •Solar Systém 3D •Google Sky Map •StarTracker • • • AUGMENTED REALITY •LandscapAR: https://youtu.be/jX74vRxD0vE AUGMENTED REALITY •Spacecraft 3D AUGMENTED REALITY •Walla me AR: MERGE CUBE •https://www.zive.cz/clanky/kuriozita-z-veletrhu-ifa-merge-cube-je-rozsirena-realita-ktera-vzdelava -i-bavi/sc-3-a-194975/default.aspx?fbclid=IwAR2qPIHHlSebV3Cx7YqedyK8jjWACrDmmEc-Fse91EevsemoPXncvwH S8M8 • GOOGLE CARDBOARD •Earth VR •Sites in VR •VR Deep Space •VR Cities • TESTY, KVÍZY QR KÓDY •Seznam QR čtečka •QR droid •Codee QR Code Reader • •Jak vytvořit QR kód? www.qrgenerator.cz • QRgenerator.cz_1448189934.png CLOUD •Google Drive •Microsoft One Drive •Dropbox •Mega •iCloud •Doodle •Google Keep CLOUD •Výhody: •Zdarma •Vždy aktuální verze SW •Snadný přístup z počítače, telefonu, televizoru nebo jiného zařízení s připojením k internetu •Jednoduché uživatelské rozhraní •Zabezpečení dat •Růst produktivity práce Nevýhody: •Závislost na poskytovateli – ztráta možnosti rozhodovat, který software a kterou verzi používat. Větší společnost-složit. komunikace. Možnost zdražení služeb. •Méně funkcí a horší stabilita. Online software závislý na int. připojení. •Vyžaduje připojení k internetu •Bezpečnost POČASÍ •Meteor (radarová data) •Meteor (Aladin) •Klara •YR • HRY •SimCity •C: geo (geocaching) •Whereyougo • (Whereigo pro GPS Garmin Oregon) •GPS Fox hunt •Woop •GPS drawing • SPRÁVA TŘÍDY •ClassDojo •Školní rozvrh •Google classroom Z OPAČNÉHO POHLEDU •Lernsieg –Školy –Učitelé Bildergebnis für app lernsieg • Bildergebnis für app lernsieg OSTATNÍ •Google Goggles •World Wonders •Škola dotykem •Google Translate (realtime, AUG reality) PRVNÍ POMOC VÝHODY INTEGRACE TABLETU DO VÝUKY •Technické: •mobilita zařízení •velikost displeje •aplikace pro psaní poznámek při výuce i pro sdílení s ostatními žáky (cloudové úložiště), pro organizaci úkolů •čidla, jako například akcelerometr, GPS či světelné čidlo •pořizování snímků či hlasové a videozáznamů •nízká hmotnost •jednoduché a intuitivní ovládání • • •Podle: •JAVORČÍK, Tomáš. Možnosti a limity mobilních technologií ve vzdělávání. In: Mezinárodní Masarykova konference pro doktorandy a mladé vědecké pracovníky. Hradec Králové, 2013, s. 1717 •NEUMAJER, Ondřej, Lucie ROHLÍKOVÁ a Jiří ZOUNEK. Učíme se s tabletem: využití mobilních technologií ve vzdělávání. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2015, s. 23-24, 37-39 •cloudové úložiště - úložiště pro ukládání dat na serveru dostupném na internetu (wiki.ics.muni.cz [online], 2015) VÝHODY INTEGRACE TABLETU DO VÝUKY •Didaktické: •interaktivita aplikace •jednod. a rychlé vyhledávání informací •individualizace výuky •zpestření výuky •zvýšení motivace žáků a zdokonalení digitální gramotnosti •v rámci aplikací možná okamžitá zpětná vazba •podpora kreativity učitelů i žáků •tvorba nových moderních metod výuky • • •Podle: •NEUMAJER, Ondřej, Lucie ROHLÍKOVÁ a Jiří ZOUNEK. Učíme se s tabletem: využití mobilních technologií ve vzdělávání. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2015, s. 22-24 •PĚNIČKOVÁ, Markéta. M-learning – mobilní aplikace ve vzdělávání [online]. Praha, 2014 [cit. 2016-01-30]. Dostupné z: https://www.vse.cz/vskp/id/1247650. Bakalářská práce. Vysoká škola ekonomická v Praze. Vedoucí práce Ing. Zuzana Šedivá, Ph.D., s. 17. • NEVÝHODY INTEGRACE TABLETU DO VÝUKY •Technické: •nutnost dostatečného nabití (v terénu) •omezená interní paměť •poměrně malá velikost obrazovky k náročnějším úpravám dokumentů • instalace aplikací pouze pro daný operační systém •nutnost int. připojení • • •PĚNIČKOVÁ, Markéta. M-learning – mobilní aplikace ve vzdělávání [online]. Praha, 2014 [cit. 2016-01-30]. Dostupné z: https://www.vse.cz/vskp/id/1247650. Bakalářská práce. Vysoká škola ekonomická v Praze. Vedoucí práce Ing. Zuzana Šedivá, Ph.D., s. 17-18. •NEUMAJER, Ondřej. Volba operačního systému pro školní tablety. In: Česká škola [online]. Praha: Albatros Media, 2014 [cit. 2016-01-30]. Dostupné z: http://www.ceskaskola.cz/2014/01/ondrej-neumajer-volba-operacniho.html •NEUMAJER, Ondřej, Lucie ROHLÍKOVÁ a Jiří ZOUNEK. Učíme se s tabletem: využití mobilních technologií ve vzdělávání. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2015, s. 24, 92. • NEVÝHODY INTEGRACE TABLETU DO VÝUKY •Didaktické: •možné podvádění žáků při testech •rozptylování žáků (hry, aplikace) •časově náročná příprava aktivit •přemíra využívání tabletů v hodinách (nezájem žáků či zdravotní rizika) • • •JAVORČÍK, Tomáš. Možná rizika využívání mobilních technologií ve výuce. In: ROSECKÝ, Jan. Počítač ve škole 2014. Nové Město na Moravě, 2014. • • Bildergebnis für hightech in education Bildergebnis für hightech in education Bildergebnis für oldschool education Bildergebnis für terénní výuka PRIMÁRNÍ CÍL: VZDĚLÁVÁNÍ •Fokus •Stále na žáka •Osobní přístup učitele •Vhodné didaktické postupy • •Technologie pouze vhodný prostředek pro dosažení výukových a vzdělávacích cílů DĚKUJI ZA POZORNOST •