04.04.2020 Irena Budínová: Výuka matematiky v celostním pojetí, část 2 1 Irena Budínová 1 2 04.04.2020 Irena Budínová: Výuka matematiky v celostním pojetí, část 2 2 Věkové rozpětí 6 – 12 Kognitivní cíle Dělení jednociferným dělitelem Psychomotorické cíle Rozvoj jemné motoriky Afektivní cíle Rozvoj trpělivosti Pojmy Spravedlivé dělení, dělenec, dělitel, podíl, neúplný podíl, zbytek Operace Dělení v oboru přirozených čísel, dělení se zbytkem  Figurky – znázorňují dělitel.  Kuličky – znázorňují dělenec. Jsou ve třech barvách: zelené – jednotky, modré – desítky, červené – stovky, zelené – tisíce, atd.  Do podstavců se dají zkumavky, do každé zkumavky se vejde 10 kuliček.  8:2 … do zeleného řádku dáme 2 figurky, do misky odsypeme 8 kuliček. Skládáme kuličky postupně do tabulky. 8:2=4  9:2=4 zbytek 1 3 4 04.04.2020 Irena Budínová: Výuka matematiky v celostním pojetí, část 2 3  45:3… do zeleného řádku dáme 3 figurky. Do modré misky odsypeme 4 kuličky, do zelené 5 kuliček. Postupně dělíme od vyššího řádu. Vypočítáme desítky, zapíšeme mezivýsledek, uklidíme modré kuličky, pokračujeme se zelenými.  Podle potřeby rozměňujeme mezi řády jako v bance.  Pomocí tabulky na dělení lze později přirozeně vyvodit algoritmus písemného dělení.  Ukázka práce s pomůckou:  http://mathelp.cz/publikace-a- materialy/videa/deleni/ 5 6 04.04.2020 Irena Budínová: Výuka matematiky v celostním pojetí, část 2 4 Věkové rozpětí 3 – 15 Kognitivní cíle Prostorová představivost, kombinační schopnosti, experimentování s magnetickými vlastnostmi Pojmy Těleso, pravidelné těleso, stěna, hrana, vrchol, Eulerova věta, Platónova tělesa 7 8 04.04.2020 Irena Budínová: Výuka matematiky v celostním pojetí, část 2 5  Děti nejprve staví tělesa podle vlastní představivosti – domečky, stany, apod.  Učitel postupně zavádí pojmy: těleso, stěna, hrana, vrchol, čtyřstěn, jehlan, krychle, kvádr, apod.  Děti si začínají všímat vlastností mnohostěnů – počtu stěn, hran a vrcholů. Údaje si zapisují do tabulky – pro pravidelná i nepravidelná tělesa. Těleso Počet stěn n Počet hran h Počet vrcholů v n+v-h Čtyřstěn 4 6 4 Šestistěn 6 10 6 6 12 8 6 9 5 9 10 04.04.2020 Irena Budínová: Výuka matematiky v celostním pojetí, část 2 6  Učitel zavede pojem pravidelného tělesa (Platónská tělesa): Z každého vrcholu vychází stejný počet hran a všechny stěny jsou stejné pravidelné mnohoúhelníky.  Čtyřstěn, šestistěn, osmistěn, dvanáctistěn, dvacetistěn.  V rámci mezipředmětových vztahů se žáci mohou seznámit s Platónovou filozofií, Keplerovou představou vesmíru nebo uspořádání některých molekul či krystalů v přírodě.  Starořecký filozof  Kolem roku 400 před naším letopočtem  Založil Akademii  Zajímala ho pravidelná tělesa  Dožil se úctyhodných 80 let a zemřel uprostřed práce 11 12 04.04.2020 Irena Budínová: Výuka matematiky v celostním pojetí, část 2 7  Platón věřil, že geometrické uspořádání čtyř elementů (země, vzduch, oheň a voda) jsou pravidelné mnohostěny (krychle, osmistěn, čtyřstěn, dvacetistěn)  Dvanáctistěn byl spojován s Vesmírem  Německý matematik, astrolog a astronom  Několik let působil na dvoře Rudolfa II., kde formuloval dva ze tří Keplerových zákonů 13 14 04.04.2020 Irena Budínová: Výuka matematiky v celostním pojetí, část 2 8  Pokusil se mezi šest sfér tehdy známých těles vložit pět platónských těles  Merkur – osmistěn – Venuše – dvacetistěn – Země – dvanáctistěn – Mars – čtyřstěn – Jupiter – krychle – Saturn  Tělesa měla představovat vzdálenost mezi jednotlivými planetami  Největší matematik všech dob.  Objevil vztah mezi počtem stěn, vrcholů a hran pro mnohostěny – Eulerova věta. 15 16 04.04.2020 Irena Budínová: Výuka matematiky v celostním pojetí, část 2 9  Krystal soli  Molekula methanu 17 18 04.04.2020 Irena Budínová: Výuka matematiky v celostním pojetí, část 2 10 Věkové rozpětí 4 – 15 Kognitivní cíle Prostorová představivost, algebra Pojmy Krychle, kvádr, čtverec, obdélník, obsah, objem, binom (dvojčlen)  Děti v mateřské škole krychli rozkládají a skládají. Učí se pojmenovávat tělesa (krychle, pravidelný čtyřboký hranol) a jejich stěny (čtverec, obdélník).  Děti se hmatem seznamují s tělesy a rozvíjí se jejich prostorová představivost.  V páté třídě se děti seznamují s pojmy obsah a objem. Počítají objemy jednotlivých těles binomické krychle a obsahy jejich stěn. 19 20 04.04.2020 Irena Budínová: Výuka matematiky v celostním pojetí, část 2 11  V deváté třídě žáci pomocí binomické krychle odvozují vzorce (a+b)2 a (a+b)3. 21 22 04.04.2020 Irena Budínová: Výuka matematiky v celostním pojetí, část 2 12  Děti z krychlí staví různé stavby podle zadání nebo podle fantazie.  Trojrozměrná tělesa převádějí do dvojrozměrné projekce.  Trénují prostorovou představivost. 23 24