Ruchovci a lumírovci 1867 Rakousko-Uhersko almanach Ruch – 1868 – ke slavnosti položení základního kamene k ND ruchovci: škola národní, národní látky, národní dějiny, dílo má sloužit národním snahám a občansky revue Osvěta, 1879 – Květy Eliška Krásnohorská, Svatopluk Čech, J. V. Sládek lumírovci – časopis Lumír (1873 – Neruda, J. V. Sládek – 1877–1898) škola kosmopolitní, inspirace cizími látkami, zařazení do evropského kontextu, překlady, umění má být vznešené, odpoutávat člověka od všednosti, pomocí estetické hodnoty má umění šířit ideály humanity J. V. Sládek, Julius Zeyer, Jaroslav Vrchlický Vůdčí pozice: od pol. 70. let do 1914 Josef Durdík: „umění pro umění“ – lumírovci, estetická hodnota díla podává informaci o vyspělosti celého národa, kult formy, nová estetická norma: nadřazuje formu obsahu „umění pro národ“ – ruchovci, co nedbá národní látek, nemůže být umělecky reprezentativní Polemiky: na stránkách Osvěty a Lumíra; Sládek, Vrchlický x Krásnohorská V 90. letech kritizováni mladou generací – smířili se Lumírovci poněkud překotně přejímali cizí vzory X omezení koncepce českého písemnictví u ruchovců Novoromantismus – navazuje na romantismus a přijímá znaky nových směrů (symbolismus, realismus, dekadence); v centru zájmu je výjimečná osobnost – hloubavá, historismus, duchovní krize lidstva na konci století Znaky: poezie: veršovaná epika, epos, řečnický patos, ideály i zvažování pozice člověka v současném světě, lyrika: píseň, přijetí nových lyrických žánrů a forem (Vrchlický) Próza: nevšední hrdina, obyčejný život, snílek, hloubavec, hledač ideálů Návraty k historii a k mýtu Parnasismus: 2. pol. 19. století ve Francii; umění pro umění, znovuobjevování romantismu, kult formy, vysoce stylizovaný jazyk; Paul Verlaine, Stéphane Mallarmé Současný Parnas Vrchlický, Zeyer